Document
تطبيق القيادة التحويلية لدى مديري مدارس محافظة شمال الباطنة في سلطنة عمان.
Identifier
الروشدية, عائشة بنت سالم بن خادم (. (2018). تطبيق القيادة التحويلية لدى مديري مدارس محافظة شمال الباطنة في سلطنة عمان (رسالة ماجستير، جامعة صحار، صحار، عمان).
Other titles
Application of Transformational Leadership Among the Schools' Principals in Al Batinah North Governorate in the Sultanate of Oman
Publisher
جامعة صحار.
Gregorian
2018
Language
Arabic
English abstract
The study aimed to discover the application of transformational
leadership of the schools' principals in Al Batinah North Governorate in
the Sultanate of Oman. It also identifies whether there are differences in
the use of transformational leadership in terms of work experience,
educational qualification and gender.
To reach the goals of the study, a descriptive method was used and a
questionnaire was distributed amongst 187 principals who reside in
Albatinah North schools. The questionnaire included seven areas of the
dimensions of transformational leadership: vision and message of the
school, goals and priorities of the school depending on its needs and the
needs of the society, common culture that is supportive for the change
inside the school, good model, stimulation of mentality, expectation of the
performance of the school workers and change .
The major results of the study revealed that the transformational
leadership is highly applied in the school environment. The group ( 5-10)
showed a difference in the application of transformational leadership due
to the years of work experience. Educational qualification also can make a
difference in the application of transformational leadership. As well,
females highly use transformational leadership compared to males .
The study brought about some important recommendations. First of all,
it is necessary to develop school's vision through utilizing the available
potentials. Also, conducting intensive career improvement programs in
schools are important to enhance the skills of creativity and leaderships of
employers. Finally, carrying out training courses for the principals in
order to teach them the bases of leadership
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى الكشف عن درجة تطبيق القيادة التحويلية لدى مديري مدارس محافظة الباطنة شمال في سلطنة عمان، والتعرف عما إذا كان هناك فروق ذات دلالة إحصائية في درجة تطبيق أبعاد القيادة التحويلية لدى مديري المدارس بمحافظة شمال الباطنة في سلطنة عمان تعزى إلى متغير سنوات الخبرة العملية والمؤهل الدراسي وتنوع الجنس، ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي فقد طورت الباحثة استبانة من سبعة محاور تناولت أبعاد القيادة التحويلية وهي: امتلاك رؤية عامة المدرسة، ورسالة المدرسة، أهداف المدرسة وأولوياتها حسب حاجاتها وحاجات المجتمع المحلي، والثقافة المشتركة الداعمة للتغيير داخل المدرسة، القدوة الحسنة، والاستثارة الفكرية، وتوقع مستويات أداء بدرجة عالية من العاملين داخل المدرسة، و هيكلة التغيير، وقد تم تطبيقها على مجتمع الدراسة الذي يتكون من جميع مديري مدارس محافظة شمال الباطنة في سلطنة عمان والبالغ عددهم (187) مديرا ومديرة، وقد توصلت الدراسة إلى أن درجة تطبيق أبعاد القيادة التحويلية لدى مديري مدارس محافظة شمال الباطنة في سلطنة عمان جاءت بدرجة عالية جدا، كما توجد فروق دالة إحصائيا في درجة تطبيق القيادة التحويلية لدى مديري مدارس محافظة شمال الباطنة في سلطنة عمان تعزى إلى متغير سنوات الخبرة العلمية لصالح الفئة (5-10)، وأيضا توجد فروق دالة إحصائيا في درجة تطبيق القيادة التحويلية لدى مديري مدار محافظة شمال الباطنة في سلطنة عمان تعزى إلى متغير المؤهل العلمي لصالح الحاصلين على مؤهلات الدبلوم، كما توجد فروق دالة إحصائيا في درجة تطبيق القيادة التحويلية لدى مديري مدارس محافظة شمال الباطنة في سلطنة عمان تعزی إلى متغير نوع الجنس لصالح الإناث.
وقد خرجت الدراسة بالتوصيات التالية: ضرورة تطوير رؤية المدرسة من قبل مديري مدارس وذلك من خلال استغلال الإمكانيات المتاحة، والعمل على تكثيف برامج الإنماء المهني في المدارس في مجال تنمية المهارات القيادية ومجال تنمية مهارة الابتكار لدى العاملين بما يساهم في دفع التطوير والتغيير، وختاما عمل دورات تدريبية لمديري المدارس للإلمام بأسس ومبادئ إدارة التغيير.
وقد خرجت الدراسة بالتوصيات التالية: ضرورة تطوير رؤية المدرسة من قبل مديري مدارس وذلك من خلال استغلال الإمكانيات المتاحة، والعمل على تكثيف برامج الإنماء المهني في المدارس في مجال تنمية المهارات القيادية ومجال تنمية مهارة الابتكار لدى العاملين بما يساهم في دفع التطوير والتغيير، وختاما عمل دورات تدريبية لمديري المدارس للإلمام بأسس ومبادئ إدارة التغيير.
Category
Theses and Dissertations