Document
الأداء التدريسي لمعلمي التربية الإسلامية و علاقته بمتغيرات تقدير الذات و النوع و الخبرة التدريسية
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2006
Language
Arabic
Subject
English abstract
The study aims at identifying the level of the teaching performance of Islamic Education teachers in grades 7 to 12. Also, it aims at finding out the impact of teachers' self-esteem, gender of the teacher and the teaching experience on the teaching performance. The study sample was 40 Islamic studies teachers (male and female) from Batinah Region, South. To achieve the aim of the study, the researcher used two tools. First, a self-esteem measurement designed by the researcher. This tool has been checked for validity and reliability. The reliability coefficient Alfa Cronback was (0.90). The second tool was an observation card prepared by the Department of Curriculum at Sultan Qaboos University. Its reliability was checked by the agreement observers and was measured by Pearson Coefficient which was (0.87).
The study arrived to the following important findings:
- Generally the level of the performance of the Islamic Studies teachers was average where the medium percentage was 74.06%.
- The best performance of the subjects or the participants was in the lesson questions section, in which the medium percentage was (86.65%). The participation and communication came second with a medium of (86.10%).
- The weakest performance was in the conclusion section, whose medium was (52.63%), followed by the warming-up section (52.92%). The level of the self-esteem of study sample was good where it scored (76,95%).
-The emergence of differences of statistical significance in the teaching performance is due to the level of self-esteem in regard to its intellectual aspect. Female teachers scored higher than male teachers in teaching performance due
to gender difference.
- There are statistical differences between male and female teachers in each aspect of the teaching performance except the conclusion. This difference is in favour of the female teachers. According to the above findings the researcher recommends the following: ii - A remedial training programme to develop the teaching competencies of
Islamic studies teachers should be set up. - Male teachers should be selected carefully and provided with on service training
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف على مستوى الأداء التدريسي لمعلمي التربية الإسلامية في الصفوف من السابع إلى الثاني عشر ، ومدى تأثره بكل من تقدير الذات والنوع والخبرة التدريسية . تكونت عينة الدراسة من (40) معلم ومعلمة من معلمي مادة التربية الإسلامية ومعلماتها بمنطقة الباطنة جنوب ، ولتحقيق هدف الدراسة استخدم الباحث أداتين؛ الأولى : مقياس تقدير الذات وهو من إعداد الباحث، وقد تم التأكد من صدقه وثباته ، وبلغ معامل ألفا کرونباخ (0.90) ، أما الأداة الثانية فتمثلت ببطاقة ملاحظة من إعداد قسم المناهج في كلية التربية بجامعة السلطان قابوس ، وقد تم التأكد من ثباتها بطريقة اتفاق الملاحظين وحساب معامل ارتباط بيرسون حيث بلغ (0.87) . و من أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة ما يلي:
-مستوى الأداء التدريسي لمعلمي التربية الإسلامية بشكل عام جاء متوسطا ، بمتوسط مئوي بلغت (74.06 %) .
- إن أفضل أداء لأفراد الدراسة جاء في مجال أسئلة الدرس بمتوسط مئوي نسبته (86.65%) ثم يأتي بعده مجال المشاركة والتواصل بمتوسط ( 86.10 %).
- إن أضعف المجالات أداء هو مجال خاتمة الدرس بمتوسط (52.63%) يليه مجال التمهيد بمتوسط مئوي ( 52.92%) . - إن مستوى تقدير الذات عند أفراد الدراسة كان جيدا ؛ حيث بلغ المتوسط المئوي (76.95 %) .
- توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الأداء التدريسي تعزي مستوى تقدير الذات في البعد العقلي.
- توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الأداء التدريسي تعزى لنوع المعلم ولصالح الإناث .
- توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين الذكور والإناث في كل مجال من مجالات الأداء التدريسي ما عدا الخاتمة ولصالح الإناث .
وبناء على هذه النتائج فإن الباحث يوصي بما يلي : - إعداد برنامج تدريبي علاجي لتنمية الكفايات التدريسية لدى معلمي التربية الإسلامية. - الاهتمام بفئة المعلمين الذكور بصفة أكبر من حيث دقة الاختيار، والإعداد والتدريب أثناء الخدمة.
-مستوى الأداء التدريسي لمعلمي التربية الإسلامية بشكل عام جاء متوسطا ، بمتوسط مئوي بلغت (74.06 %) .
- إن أفضل أداء لأفراد الدراسة جاء في مجال أسئلة الدرس بمتوسط مئوي نسبته (86.65%) ثم يأتي بعده مجال المشاركة والتواصل بمتوسط ( 86.10 %).
- إن أضعف المجالات أداء هو مجال خاتمة الدرس بمتوسط (52.63%) يليه مجال التمهيد بمتوسط مئوي ( 52.92%) . - إن مستوى تقدير الذات عند أفراد الدراسة كان جيدا ؛ حيث بلغ المتوسط المئوي (76.95 %) .
- توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الأداء التدريسي تعزي مستوى تقدير الذات في البعد العقلي.
- توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الأداء التدريسي تعزى لنوع المعلم ولصالح الإناث .
- توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين الذكور والإناث في كل مجال من مجالات الأداء التدريسي ما عدا الخاتمة ولصالح الإناث .
وبناء على هذه النتائج فإن الباحث يوصي بما يلي : - إعداد برنامج تدريبي علاجي لتنمية الكفايات التدريسية لدى معلمي التربية الإسلامية. - الاهتمام بفئة المعلمين الذكور بصفة أكبر من حيث دقة الاختيار، والإعداد والتدريب أثناء الخدمة.
Category
Theses and Dissertations