Document

الإغتراب النفسي وعلاقته بالصحة النفسية لدى عينة من المعلمين الوافدين والمعلمات الوافدات بمحافظة مسقط في ضوء بعض المتغيرات.

Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2018
Language
Arabic
English abstract
The current study aimed to identify the type of relationship between psychological alienation and health among the male and female expatriate teachers in Muscat governorate and its relation with some variables like sex, social status and type of school. The study sample consisted of 281 teachers. The researcher used the descriptive approach. For the purposes of the study, the psychological alienation by Al-Dhabaa, 2004 and the psychological health scales by Ahmed Abdul-Khalek, 2011 were used. The study results showed that the level of psychological alienation sample on the dimensions of psychological alienation scale was within the low level. The results also showed that the sample members had a high level of psychological health. There is a strong correlation between the dimensions of the psychological alienation and health scales among the male expatriate teachers in the Sultanate of Oman. There is also a strong correlation between the dimensions of the psychological alienation and health scales among the female expatriate teachers in the Sultanate of Oman. There were no statistical differences on the psychological alienation scale in respondents' responses in sex and social status variables, as well as to the variable of school type with exception of non-standard dimension. It was clear that the differences were in private schools. The results also showed that there were no statistical differences on the psychological health scale in the respondents' responses in variables of sex, psychological status and type of school. The results were explained and some recommendations and proposals were suggested.
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على نوع العلاقة الارتباطية بين الاغتراب النفسي والصحة النفسية
لدى المعلمين الوافدين والمعلمات الوافدات في محافظة مسقط، وعلاقة ذلك ببعض المتغيرات (الجنس، الحالة الاجتماعية، نوع المدرسة)، وتألفت عينة الدراسة من (281) معلم وافد ومعلمة وافدة من محافظة مسقط، حيث استخدمت الباحثة المنهج الوصفي الارتباطي، ولأغراض الدراسة تم استخدام مقياس الاغتراب النفسي
(الضبع، 2004م) ومقياس الصحة النفسية لأحمد عبد الخالق (2011م).
وأظهرت النتائج أن مستوى الاغتراب النفسي لدى عينة الدراسة بالنسبة لأبعاد مقياس الاغتراب النفسي كان ضمن المستوى المنخفض. كما أظهرت النتائج تمتع أفراد العينة عامة بمستوى مرتفع من الصحة النفسية. ويتضح وجود علاقة ارتباطية بين أبعاد مقياس الاغتراب النفسي ومقياس الصحة النفسية لدى المعلمين الوافدين في سلطنة عُمان، وكذلك وجود علاقة ارتباطية بين أبعاد مقياس الاغتراب النفسي ومقياس الصحة النفسية لدى المعلمات الوافدات في سلطنة عُمان. كما اتضح عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية على مقياس مشاعر الاغتراب النفسي في استجابات أفراد العينة تعزى لمتغيرات الجنس والحالة الاجتماعية، كذلك بالنسبة لمتغير نوع المدرسة ما عدا بعد اللامعيارية حيث اتضح أن الفروق لصالح المدارس الخاصة. كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية على مقياس الصحة النفسية في استجابات أفراد العينة تعزى لمتغيرات الجنس، الحالة الاجتماعية، ونوع المدرسة. وتم تفسير النتائج التي تم التوصل إليها والخروج ببعض التوصيات والمقترحات.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
2
0
نبيل, فينان.
وزارة الأوقاف والشؤون الدينية.
2023-01