Document
الاحتراق الوظيفي وعلاقته بالرضا المهني لدى المعلمين في محافظة جنوب الشرقية بسلطنة عُمان.
Other titles
Job burnout and its relationship to professional satisfaction among teachers in Al Sharqiyah South Governorate, Sultanate of Oman
Publisher
جامعة نزوى.
Gregorian
2022
Language
Arabic
English abstract
The study aimed to identify the relationship between job burnout and professional satisfaction in the Governorate of South Al Sharqiyah in the Sultanate of Oman. From the teachers' point of view, and to reveal the differences in the response averages of the study sample according to the study variables, namely: gender, academic qualification, years of experience, to achieve the objectives of the study, the researcher used the descriptive approach, and the study population consisted of 4649 male and female teachers for the academic year 2019-2020, and the study sample consisted of 464 male and female teachers, and they were chosen by the simple random method.
The results of the study showed a significant statistically significant relationship between emotional exhaustion and professional satisfaction at the 99% confidence level, and a statistically significant relationship between dulled feelings and professional satisfaction at the 99% confidence level, as well as a significant statistically significant relationship between low personal achievement and satisfaction. The job is at a confidence level of 99%. In light of these results, the researcher recommended the necessity of involving teachers in special training courses and workshops, to provide them with successful methods and methods in facing and dealing with life pressures, especially work pressures, conducting studies to find out the causes of teachers' professional dissatisfaction and working to address those causes and improve teachers' conditions.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسـة إلى التعرف على العلاقة بين الاحتراق الوظيفي والرضا المهني في محافظة جنوب الشرقية بسلطنة عُمان من وجهة نظر المعلمين والمعلمات، والكشف عن الفروق في متوسطات استجابة أفراد عينة الدراسة وفقًا لمتغيرات الدراسة وهي: الجنس، المؤهل العلمي، سنوات الخبرة، لتحقيق أهداف الدراسة استخدم الباحث المنهج الوصفي، وتكون مجتمع الدراسة من 4649 معلم ومعلمة للعام الدراسي 2019-2020، وتكونت عينة الدراسة من 464 معلم ومعلمة، وتم اختيارهم بالطريقة العشوائية البسيطة.
وقد أظهرت نتائج الدراسة وجود علاقة معنوية ذات دلالة إحصائية بين الإنهاك العـاطفي والرضـا المهني عند مستوى ثقة 99%، وجود علاقة معنوية ذات دلالة إحصائية بين تبلد المشاعر والرضـا المهني عند مستوى ثقة 99%،أيضًا وجود علاقة معنوية ذات دلالة إحصائية بين تدني الإنجـاز الشخصي والرضا الوظيفي عند مستوى ثقة 99%. وفي ضـوء هذه النتائج أوصى الباحث بضرورة إشراك المعلمين بدورات تدريبية خاصـة، وورش عمل، لتزويدهم بالطرق والأساليب الناجحة في مواجهة الضغوط الحياتية والتعامل معها وخاصة ضغوط العمل، إجراء الدراسات لمعرفة أسباب عدم الرضا المهني لدى المعلمين والعمل على معالجة تلك الأسباب وتحسين أوضاع المعلمين.
وقد أظهرت نتائج الدراسة وجود علاقة معنوية ذات دلالة إحصائية بين الإنهاك العـاطفي والرضـا المهني عند مستوى ثقة 99%، وجود علاقة معنوية ذات دلالة إحصائية بين تبلد المشاعر والرضـا المهني عند مستوى ثقة 99%،أيضًا وجود علاقة معنوية ذات دلالة إحصائية بين تدني الإنجـاز الشخصي والرضا الوظيفي عند مستوى ثقة 99%. وفي ضـوء هذه النتائج أوصى الباحث بضرورة إشراك المعلمين بدورات تدريبية خاصـة، وورش عمل، لتزويدهم بالطرق والأساليب الناجحة في مواجهة الضغوط الحياتية والتعامل معها وخاصة ضغوط العمل، إجراء الدراسات لمعرفة أسباب عدم الرضا المهني لدى المعلمين والعمل على معالجة تلك الأسباب وتحسين أوضاع المعلمين.
Category
Theses and Dissertations