Document

الأخطاء الشائعة في تلاوة طلاب الصف الثالث الإعدادي من وجهة نظر معلمي التربية الإسلامية وموجهيها.

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
1995
Language
Arabic
English abstract
The purpose of this study was to identify the common errors made by third prepatory students in the recitation of Al-Quran . More spe cifically, the study attempted to identify the causes of the erors and to describe remedial strategies based on the teachers' and supervisors' views. The population of this study consisted of Islamic Education teach ers in the public schools, which contain third preparatory students in the following regions of the Sultanate of Oman : Muscat, the Interior, Batinah, and South Batinah in the 1993 - 1994 academic year. The sample of the study included (22) Islamic Education supervis ors and (215) teachers who taught Islamic Education to the third pre paratory students for at least one year. The instrument of the study was a questionnaire which was divid ed into two categories : the error category which contained (36) items and the causes category which contained (76) items . The validity of the questionnaire was established by using a panel of psychology and Islamic Education specialists. The reliability of the questionnaire was calculated in two ways : the internal consistency method (Cronbach Alpha=0.97) and the test-retest method , (the cor relation coefficient was 0.88). The grade (60) which is the median of the rating was viewed as a criterion to determine whether the errors were common or not. The t test was used to determine the differences between the teachers based on gender, and between the teachers and the supervisors . The results of the study showed that: (1) Based on the teachers' opinions, there were twelve types of errors, and based on the supervisors' opinions there were sixteen types of errors. (2) Based on the gender variable , there were statistically significant differences in eight types of errors between male and female teachers. This demonstrates that male students made more errors than their female counterparts. (3) There were statistically significant differences between the opinions of the supervisors and the teachers regarding some errors. Supervisors rated some errors more highly than did the teachers. (4) The supervisors viewed variables related to the student, the curriculum and text books, the teacher, and the family as causes for the errors . Teachers' opinions were similar , but they did not think the teacher variable was an important cause of errors.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى تحديد الأخطاء الشائعة في تلاوة طلاب الصف الثالث الإعدادي وطالباته، وتقصي أسبابها ، ووصف سبل معالجتها، من وجهة نظر معلمي التربية الإسلامية وموجهيها في سلطنة عمان .
وتكون مجتمع الدراسة من معلمي التربية الإسلامية ومعلماتها في المدارس الحكومية التي بها طلاب أو طالبات في الصف الثالث الإعدادي ، وموجهي التربية الإسلامية ، في مديريات التربية والتعليم في كل من : محافظة مسقط ، والمنطقة الداخلية ، ومنطقة الباطنة ، إضافة إلى إدارة التربية والتعليم بمنطقة الباطنة جنوب ، للعام الدراسي ۱۹۹۶ / ۹۳ م ، أما أفراد عينة الدراسة فهم موجهو التربية الإسلامية وقد بلغ عددهم (۲۱) موجها ، ومعلمو التربية الإسلامية ومعلماتها الذين درسوا طلابا أو طالبات في الصف الثالث الإعدادي عاما واحدا على الأقل ، وقد بلغ عددهم (۲۱۰) معلما ومعلمة .
استخدم لأغراض الدراسة استبانة تكونت من عدد من الفقرات صنفت في مجالين : مجال الأخطاء وبه (۳۹) فقرة ، ومجال الأسباب وتكون من (۷۹) فقرة صنفت ضمن العوامل التالية : الطالب ، والمعلم ، والمنهاج والكتاب المدرسي ، والأسرة . وقد تم التأكد من صدق الاستبانة بعرضها على عدد من المحكمين . أما ثباتها فتم حسابه بطريقتين هما : حساب معامل الاتساق الداخلي بحساب معامل ألفا كرونباخ ( Cronbach Alpha ) ، وقد بلغت قيمته ( 0 , ۹۷)، - ل - وطريقة إعادة التطبيق ( test - retest ) ، وقد بلغت قيمة معامل الثبات بهذه الطريقة (۰٫۸۸) . اعتبرت الدرجة (60) معيارا لشيوع الخطأ، واستخدم اختبار «ت» ( t . test) لمعرفة الفروق بين تقديرات المعلمين والمعلمات ، ثم بين تقديرات المعلمين والمعلمات من جهة وتقديرات الموجهين من جهة أخرى .
ومن أبرز النتائج التي توصلت إليها الدراسة : وجود اثني عشر خطأ من وجهة نظر المعلمين، وستة عشر خطأ من وجهة نظر الموجهين وصلت درجة الشيوع . وقد ظهرت فروق ذات دلالة إحصائية تعزي لجنس المعلم في ثمانية أخطاء : سبعة منها لصالح المعلمين وتتعلق بالإقلاب ، والإخفاء الشفوي ، والإدغام الشفوي ، والقلقلة الصغرى ، والقلقلة الكبرى ، والوقف القبيح ، والوقف اللازم ، وواحد لصالح المعلمات وهو: ترقيق لفظ الجلالة في حالة التفخيم ، وهذا يدل على شيوع الأخطاء بين الطلاب أكثر من شيوعها بين الطالبات ، كما أظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائيا بين تقديرات المعلمين والموجهين في سبعة أخطاء لصالح الموجهين ، وتتعلق بالقلقلة الصغرى ، والقلقلة الكبرى ، وتفخيم الراء ، ومد اللين ، ومد الصلة ، والمد اللازم ، والوقف اللازم . وهذه الأخطاء السبعة وصلت درجة الشيوع من وجهة نظر الموجهين ، ولكن لم يصل هذه الدرجة من وجهة نظر المعلمين سوی خطأين اثنين ، وهما: الخطأ في القلقلة الصغرى والخطأ في المد اللازم.
أما فيما يتعلق بالأسباب فقد أظهرت الدراسة أن العوامل الأربعة المتعلقة بالطالب ، والمنهاج والكتاب المدرسي ، والمعلم ، والأسرة تؤثر في شيوع الأخطاء في التلاوة من وجهة نظر المعلمين والمعلمات والموجهين ، باستثناء عامل المعلم الذي لم يعتبر عاملا مؤثرا من وجهة نظر كل من المعلمين والمعلمات.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
4
2
القصابي, عبد العزيز بن محمد بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس.
2017