Document
الأنماط القيادية لمديرات مدارس الحلقة الأولى بمحافظة شمال الباطنة في سلطنة عمان وعلاقتها بالرضا الوظيفي لمعلمات المجال الأول.
Contributors
الريسية, نعيمة بنت سالم., Author
Publisher
مجلة ريماك الدولية للعلوم الإنسانية والاجتماعية.
Gregorian
2022-01
Language
Arabic
English abstract
The study aimed to identify the leadership patterns practiced by the female principals of the first circle schools as seen by the teachers of the first field in the province of North Al Batina, and to identify the level of job satisfaction of the teachers of the first field, and to reveal the correlation between the leadership patterns of the female principals of the first circle and the job satisfaction of the teachers of the first field. The researcher used the descriptive correlation method, and designed two questionnaires: the questionnaire measuring the leadership patterns of the female school principals of the first episode in North Al-Batina, and the other the questionnaire of the measurement of job satisfaction in the teachers of the first field in The North Al-Batina, each questionnaire contained 30 paragraphs, and included three axes.
The results of the study showed that the democratic leadership style came first, with a mathematical average of 4.45,which is the most practiced pattern among the principals of the first circle schools in the province of North Al-Batina, followed by the autocratic leadership pattern, the leadership pattern, asindicated by the results of the study to the high level of job satisfaction in all axes with a mathematical average of 4.52, and came first the center of job satisfaction related to satisfaction with the nature of work, with a mathematical average of 4.62, followed by the axis of satisfaction of school mates, and came in third place the focus of satisfaction for the school principal, and also indicated the results of the study indicated the existence of a positive medium statistically function between the practice of the female principals of the first circle schools in the province of North Al-Batina of the democratic leadership style and the job satisfaction of the teachers of the first field, where the correlation reached the coefficient r =0.61 .
Based on the results of the current study, the researcher recommends: maintaining the level of active practice of the democratic leadership style of the female teachers of the first circle schools in North Al-Batina, because of its importance in achieving a good level of job satisfaction, and maintaining the level of high job satisfaction among the teachers of the first field in North Al-Batina, because of its role in achieving the objectives of the educational process.
Sponsorship
جامعة صحار ووزارة التربية والتعليم
Member of
ISSN
2717- 8293
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف على الأنماط القيادية التي تمارسها مديرات مدارس الحلقة الأولى كما تراها معلمات المجال الأول في محافظة شمال الباطنة، والتعرف على مستوى الرضا الوظيفي لمعلمات المجال الأول، والكشف عن العلاقة الارتباطية بين الأنماط القيادية لمديرات مدارس الحلقة الأولى والرضا الوظيفي لمعلمات المجال الأول. وقد استخدمت الباحثة المنهج الوصفي الارتباطي، وصممت استبانتين: استبانة قياس الأنماط القيادية لمديرات مدارس الحلقة الأولى بمحافظة شمال الباطنة، والأخرى استبانة قياس الرضا الوظيفي لدى معلمات المجال الأول بمحافظة شمال الباطنة، وقد تضمنت كل استبانة 30 فقرة، واشتملت على ثلاثة محاور. وتكونت عينة الدراسة التي تم اختيارها بالطريقة العشوائية البسيطة من 333 معلمة مجال أول، ويمثلن ما نسبته 30 % من مجتمع الدراسة البالغ 1110معلمة مجال أول بمحافظة شمال الباطنة.
وقد تبين من نتائج الدراسة أن النمط القيادي الديموقراطي جاء في المرتبة الأولى، بمتوسط حسابي مقداره 4.45، وهو النمط الأكثر ممارسة لدى مديرات مدارس الحلقة الأولى في محافظة شمال الباطنة، ثم تلاه النمط القيادي الأوتوقراطي، فالنمط القيادي الترسلي، كما أشارت نتائج الدراسة إلى ارتفاع مستوى الرضا الوظيفي في جميع المحاور بمتوسط حسابي مقداره 4.52، وقد جاء في المرتبة الأولى محور الرضا الوظيفي المرتبط بالرضا عن طبيعة العمل، بمتوسط حسابي مقداره 4.62، تلاه محور الرضا عن زميلات المدرسة ، وجاء في المرتبة الثالثة محور الرضا عن مديرة المدرسة، وأيضا أشارت نتائج الدراسة إلى وجود علاقة موجبة متوسطة دالة إحصائيا بين ممارسة مديرات مدارس الحلقة الأولى في محافظة شمال الباطنة للنمط القيادي الديموقراطي وبين الرضا الوظيفي لمعلمات المجال الأول، حيث بلغ معامل الارتباط r=0.61.
وبناء على نتائج الدراسة الحالية توصي الباحثة بما يلي: الحفاظ على مستوى ممارسة فاعلة للنمط القيادي الديمقراطي لدى مديرات مدارس الحلقة الأولى بمحافظة شمال الباطنة التعليمية؛ لما له من أهمية في تحقيق مستوى جيد من الرضا الوظيفي، والحفاظ على مستوى الرضا الوظيفي العالي لدى معلمات المجال الأول بمحافظة شمال الباطنة التعليمية؛ لما له من دور في تحقيق أهداف العملية التعليمية.
وقد تبين من نتائج الدراسة أن النمط القيادي الديموقراطي جاء في المرتبة الأولى، بمتوسط حسابي مقداره 4.45، وهو النمط الأكثر ممارسة لدى مديرات مدارس الحلقة الأولى في محافظة شمال الباطنة، ثم تلاه النمط القيادي الأوتوقراطي، فالنمط القيادي الترسلي، كما أشارت نتائج الدراسة إلى ارتفاع مستوى الرضا الوظيفي في جميع المحاور بمتوسط حسابي مقداره 4.52، وقد جاء في المرتبة الأولى محور الرضا الوظيفي المرتبط بالرضا عن طبيعة العمل، بمتوسط حسابي مقداره 4.62، تلاه محور الرضا عن زميلات المدرسة ، وجاء في المرتبة الثالثة محور الرضا عن مديرة المدرسة، وأيضا أشارت نتائج الدراسة إلى وجود علاقة موجبة متوسطة دالة إحصائيا بين ممارسة مديرات مدارس الحلقة الأولى في محافظة شمال الباطنة للنمط القيادي الديموقراطي وبين الرضا الوظيفي لمعلمات المجال الأول، حيث بلغ معامل الارتباط r=0.61.
وبناء على نتائج الدراسة الحالية توصي الباحثة بما يلي: الحفاظ على مستوى ممارسة فاعلة للنمط القيادي الديمقراطي لدى مديرات مدارس الحلقة الأولى بمحافظة شمال الباطنة التعليمية؛ لما له من أهمية في تحقيق مستوى جيد من الرضا الوظيفي، والحفاظ على مستوى الرضا الوظيفي العالي لدى معلمات المجال الأول بمحافظة شمال الباطنة التعليمية؛ لما له من دور في تحقيق أهداف العملية التعليمية.
Category
Journal articles