Document

الاستفادة من حملة الشهادات العليا في وزارة التربية والتعليم بسلطنة عمان في ضوء المناخ التنظيمي لبيئة العمل.

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2010
Language
Arabic
English abstract
The utilization of the holders of postgraduate degrees in the Ministry of Education, Sultanate of Oman in the light of the organizational climate of the work environment. The purpose of this study was to identify the reality of the utilization of the holders of postgraduate degrees in the Ministry of Education, Sultanate of Oman in the light of the organizational climate of the work environment. The study also aimed to identify the difficulties that impede the utilization of this group and to examine the degree of the suitability of some suggestions that may contribute to better utilization of this group. Moreover, the study attempted to predict the impact of the variable of the difficulties on the level of utilization as well as to predict the impact of the variable of the dimensions of the organizational climate on the variable of the difficulties. The study used a questionnaire demonstrated among (219) holders of postgraduate degrees who work for the Ministry of Education in the Governance of Muscat. The sample was limited among holders of postgraduate degrees who were on a scholarship. Data were analyzed using the Statistical Package for the Social Science (SPSS). Different statistical measures were used including means, standard deviations, rank, correlation coefficient, and linear regression analysis. The main findings included the following: 1) The estimates of the study sample about the utilization of the holders of postgraduate degrees in the light of organizational climate ranged between high and medium according to the scale used by the researcher. The dimension of the "the nature of the job" ranked first and the dimension of the "incentives" ranked last. 2) The estimates of the study sample about the existence of the difficulties that may hinder the utilization of the holders of postgraduate degrees in the light of organizational climate ranged between very high and high according to the scale used by the researcher. 3) The difficulties that may hinder the utilization of the holders of postgraduate degrees in the light of organizational climate, inversely affect the utilization, so that whenever the difficulties decrease by (9.37) unit, the utilization increases by one unit. 4) Two of the dimensions of the organizational climate namely (administration style) and (incentives) inversely affect the difficulties that may hinder the utilization. So that the any enhancement in the administration style by (0.53) units, and any increase in the incentives by (0.48) unit, would decrease the difficulties that may hinder the utilization by one unit. 5) The estimates of the study sample about the degree of the suitability of some suggestions that may contribute to better utilization of this group were high. The study concluded with some recommendations designing a strategy that leads to a better utilization of the holders of postgraduate degrees in the Ministry of Education; creating different tools and styles for employee evaluation that take into consideration differences in employee skills resulting from their higher education; reconsidering the system of incentives for holders of postgraduate degrees and link to the performance evaluation.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف على واقع الاستفادة من الموظفين حملة الشهادات العليا في وزارة التربية والتعليم في ضوء المناخ التنظيمي لبيئة العمل، أخذه بعين الاعتبار الصعوبات التي تعيق الاستفادة من هذه الفئة العاملة والمقترحات التي يمكن أن تسهم في تطوير الإستفادة منهم في بيئة العمل. أيضا هفت الدراسة إلى التنبؤ بتأثير متغير الصعوبات التي تعيق الاستفادة من حملة الشهادات العليا على الاستفادة منهم في ضوء المناخ التنظيمي لبينة العمل، وكذلك التنبؤ بتأثير أبعاد المناخ التنظيمي الأربعة ( أسلوب الإدارة المشاركة في صنع القرار، الحوافز، وطبيعة الوظيفة) على الصعوبات التي تعيق الاستفادة من حملة الشهادات العليا.
ولتحقيق أهداف الدراسة قامت الباحثة بإعداد استبانه تم تصميمها من خلال دراسة وتحليل الأدبيات المتعلقة بملائمة الفرد للعمل في ضوء المناخ التنظيمي لبيئة العمل، وبعد التحقق من صدقها وثباتها تم تطبيقها على ( ۲۱۹) موظف عماني من حملة الماجستير والدكتوراه من العاملين في وزارة التربية والتعليم بمحافظة مسقط والحاصلين عليها بنظامي البعثة والمنحة الدراسية، ومن ثم تم تحليل البيانات باستخدام الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS من خلال الأساليب الإحصائية الوصفية (المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية، والرتبة )، والأساليب الإحصائية التحليلية (معامل الارتباط، تحليل الانحدار الخطي) وقد كشفت نتائج الدراسة الميدانية عما يلي: ۱) تراوحت تقديرات أفراد عينة الدراسة لدرجة الاستفادة من حملة الشهادات العليا في ضوء أبعاد المناخ التنظيمي الأربعة الممثلة للاستفادة بين العالية والمتوسطة، وقد جاء بعد " طبيعة الوظيفة" في المرتبة الأولى في تمثيل الاستفادة من حملة الشهادات العليا ، بينما جاء بعد " الحوافز" في المرتبة الأخيرة في الاستفادة ۲) تراوحت تقديرات أفراد العينة الدرجة وجود الصعوبات التي قد تعيق الاستفادة من حملة الشهادات العليا في ضوء المناخ التنظيمي لبيئة العمل ، بين العالية جدا والعالية. ۳) تؤثر الصعوبات التي تعيق الاستفادة من حملة الشهادات العليا في ضوء المناخ التنظيمي لبيئة العمل، تأثيرأ عكسية على الاستفادة منهم في موقع العمل، حيث أنه كلما قلت تلك الصعوبات بمقدار (۹٫۳۷) وحدة ، زادت الاستفادة من حملة الشهادات العليا في ضوء المناخ التنظيمي بمقدار وحدة واحدة 4) يؤثر كل من بعدي المناخ التنظيمي ( أسلوب الإدارة) و( الحوافز) تأثيرة عكسية على الصعوبات التي تعيق الاستفادة من حملة الشهادات العليا، حيث أنه كلما تحسن أسلوب الإدارة بمقدار (۰٫۰۳) وحدة، وزادت الحوافز بمقدار ( 0 , 4۸) وحدة ، قلت الصعوبات التي تعيق الاستفادة من مهارات حملة الشهادات العليا بمقدار وحدة واحدة ه) جاءت تقديرات أفراد عينة الدراسة لدرجة أهمية مقترحات تطوير الإستفادة من حملة الشهادات العليا في ضوء المناخ التنظيمي لبيئة العمل بدرجة عالية من الأهمية وفي ضوء النتائج التي توصلت لها الدراسة الميدانية قدمت الباحثة عددا من التوصيات التطوير الإستفادة من حملة الشهادات العليا في وزارة التربية والتعليم، منها العمل على تصميم إستراتيجية لاستثمار حملة الشهادات العليا، كذلك العمل على إيجاد وسائل ونماذج متعددة في عملية تقييم أداء الموظفين، وذلك للتباين بينهم في المؤهلات العلمية وما يترتب عليه من افتراض وجود اختلاف في مستوى الأداء المتوقع من كل فئة في تلك المؤهلات. كما أوصت الدراسة بإعادة النظر في نظام الحوافز التي تختص بفئة أصحاب الشهادات العليا وضرورة ربطها بنظام تقييم الأداء.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
0
0
‫السلامية, ليلى بنت سالم بن سيف‬
جامعة السلطان قابوس
2009
Theses and Dissertations
1
0
الهادية, بدرية بنت راشد بن علي.
جامعة السلطان قابوس
2010
Theses and Dissertations
2
0
الهاشمية, بدرية بنت علي بن سالم.
جامعة السلطان قابوس
2013