Document

الأسئلة الصفية لدى معلمي التربية الإسلامية في المرحلة الإعدادية بمحافظة مسقط ( دراسة تحليلية تقويمية ).

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2002
Language
Arabic
English abstract
The present study aimed at identifying the cognitive level of questions commonly asked by teachers of Islamic Education in the Prep Stage classrooms in Muscat. The effects of the variables of sex, experience, subject branches, and grade on the cognitive level of these questions are investigated. The study sought answers to the following questions: 1. What are the cognitive levels of questions commonly used by teachers of Islamic Education in Prep Stage classrooms in Muscat? 2. How do some variables affect the cognitive level of these questions? The sample of the study consisted of 60 male and female teachers. This was a stratified sample in which six, welayah, subject branches and grade were all taken into consideration. The study used the analytic descriptive method of research. The researcher designed two instruments for the purpose of this study. One was a list of the cognitive levels of questions. This also included the behavioral verbs belonging to each level of Bloom's taxonomy. The other was a scheme for the analysis of the content of classroom questions posed by the teacher. The following are the major findings of this study: Most teachers' questions were confined to the lowest level of Bloom's taxonomy, i.e. recall questions. These amounted to 1786 questions. Comprehension questions amounted to 766. Application questions amounted to 81, therefore, constituting the third rank in terms of frequency. The next category was evaluated which amounted to 19 questions. Analysis and synthesis questions were very few in number amounting to 12 and 4 questions respectively. There were no statistically significant differences between the means of teachers questions that are attributable to the following variables: sex of teachers except for recall, branches of the subject except for recall and application, and grade except for recall. A number of recommendations were made in the light of these findings. Newly appointed teachers should be required to attend training courses focusing on how to formulate varied questions. Recommendations for further research were also made.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على مستويات الأسئلة الصفية الشفوية التي يشيع استخدامها لدى معلمي التربية الإسلامية في المرحلة الإعدادية بمحافظة مسقط ، والوقوف على أثر كل من المتغيرات التالية : الجنس ، والخبرة ، وفروع المادة ، والصف الدراسي ، على مستويات الأسئلة الصفية ، وقد سعت الدراسة إلى الإجابة عن الأسئلة الآتية : : 1- ما مستويات الأسئلة التي يشيع استخدامها عند معلمي التربية الإسلامية في المرحلة الإعدادية بمحافظة مسقط ؟ ۲- ما العلاقة بين مستويات الأسئلة الصفية التي يستخدمها معلمو التربية الإسلامية في المرحلة الإعدادية بمحافظة مسقط وبين بعض المتغيرات ؟ تكونت عينة الدراسة من ستين معلما ومعلمة ، ممن يدرسون بالمرحلة الإعدادية ، حيث تم اختيارها بالطريقة الطبقية روعي فيها تمثيل الجنس ، والولايات ، وفروع المادة ، والصفوف الثلاثة . وقد استخدمت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي ، واتبعت الباحثة إجراءات بحثية ، تمثلت في بناء الأداتين التاليتين : قائمة بمستويات الأسئلة الصفية ، والأفعال السلوكية المنتمية الكل مستوى من المستويات الستة لتصنيف بلوم في المجال المعرفي ، وبطاقة تحليل محتوى الأسئلة الصفية التي يطرحها المعلم في الحصة . وقد توصلت الدراسة إلى العديد من النتائج منها: - أن معظم أسئلة المعلمين تركزت بشكل واضح في المستوى الأول من تصنيف بلوم ، فقد جاءت الأسئلة في مستوى التذكر بالدرجة الأولى ، إذ بلغ عددها (۱۷۸۹) سؤالا ، يليها مستوى الفهم ، حيث بلغ عددها (۷۹۹) سؤالا ، ثم مستوى التطبيق ، حيث بلغ عددها (۸۱) سؤالا ، ثم مستوى التقويم ، الذي بلغ عدد أسئلته (۱۹) سؤالا ،، ثم مستوى التحليل الذي بلغت عدد أسئلته (۱۲) سؤالا ، أما مستوى التركيب فقد بلغ عدد أسئلة هذا المستوى أربعة أسئلة فقط . - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات أسئلة المعلمين في جميع المستويات تعزی المتغير: خبرة المعلم ، جنس المعلم باستثناء مستوى التذكر لصالح الذكور ، فروع المادة باستثناء مستويي التذكر والتطبيق فقط ، الصف الدراسي باستثناء مستوى التذكر لصالح الصف الثالث الإعدادي . وفي ضوء تلك النتائج قدمت الدراسة بعض التوصيات أهمها: ضرورة عقد دورات مستمرة لتدريب المعلمين الجدد وأصحاب الخبرة الطويلة على صياغة أسئلة متنوعة ، كما قدمت الدراسة بعض المقترحات.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
4
2
القصابي, عبد العزيز بن محمد بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس.
2017