Document
الدافعية الداخلية و الخارجية و علاقتها ببعض المتغيرات لدى طلبة الحلقة الثانية من التعليم الاساسي بسلطنة عمان
Gregorian
2007
Language
Arabic
Subject
English abstract
The purpose of the study was to measure the level of intrinsic and extrinsic motivation of the students in the Sultanate of Oman. In addition, the study aimed at exploring differences in intrinsic and extrinsic motivation according to grade level and gender and finding the relationship between these types of motivation and total achievement score in 5", 7th and 9th grade students in Muscat region in general subjects and also in Arabic and mathematic subjects separately.
For this purpose the scale of intrinsic and extrinsic motivation was applied on (540) male and female students from 515, 7th and 9th grade of basic education in Muscat region in 2006/2007yr. The academic achievement of the students was obtained from their schools.
The result showed that the motivation of the students was above the moderate level for intrinsic motivation and low for the extrinsic motivation. The result also showed while there is a significant differences according to gender in intrinsic motivation, there are no differences between the two genders in extrinsic motivation. Concerning grade level, there is a significant difference in intrinsic motivation between grades 5th and grade 7th and 9th favoring 5th, but there is no differences between 7th and 9th. Similarly, there is a significant differences between 5th and both 7th and 9th grades favoring 7th and 9th grade in extrinsic motivation, but there is no difference between 7h and 9th grade.
Furthermore, the study also revealed that there is a significant positive relationship between intrinsic motivation and the students achievement in general subjects and also for Arabic and mathematic. In comparisons, there is a significant negative relationship between extrinsic motivation and the students grades in general subjects and also in Arabic and mathematics.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية التعرف على مستوى الدافعية الداخلية والخارجية لدى طلبة الصفوف الخامس والسابع والتاسع من مدارس الحلقة الثانية من التعليم بمحافظة مسقط بسلطنة عمان وعلاقتها بالتحصيل الدراسي الذي يمثل المجموع الكلي للمواد الدراسية وفي مادتي اللغة العربية والرياضيات تم تطبيق مقياس الدافعية الداخلية والخارجية في الصف الدراسي على عينة الدراسة البالغة (540) طالبا وطالبة من صفوف عينة الدراسة، كما تم استخدام درجات الطلبة في نتائج الاختبارات التحصيلية لنهاية الفصل الدراسي الأول للعام
الدراسي ۲۰۰۷ / ۲۰۰6 م لجميع المواد الدراسية ككل وفي مادتي اللغة العربية والرياضيات كل على حدة.
أسفرت نتائج تلك الدراسة عن وجود قيمة فوق المتوسط المستوى الدافعية الداخلية وقيمة منخفضة المستوى الدافعية الخارجية لدى الطلبة في الصفوف الخامس والسابع، والتاسع، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى إلى النوع لصالح الطالبات في الدافعية الداخلية، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى إلى التنوع في الدافعية الخارجية، وبالنسبة للصف الدراسي فقد وجدت فروق ذات دلالة إحصائية في الدافعية الداخلية بين الصفوف وهي لصالح الصف الخامس، بينما هي الصالح الصف السابع والتاسع في الدافعية الخارجية، وقد أوضحت الدراسة أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين الصفين السابع والتاسع في كلا الدافعيتين. وقد ارتبطت الدافعية الداخلية ايجابية مع درجات الطلبة الكلية في جميع المواد الدراسية بينما ارتبطت الدافعية الخارجية سلبية بها، وقد اتفقت هذه النتيجة أيضا بالنسبة لدرجاتهم في مادة اللغة العربية وفي مادة الرياضيات. وقد تم مناقشة النتائج في ضوء الإطار النظري، وعرض بعض التوصيات والمقترحات المتعلقة بالموضوع.
الدراسي ۲۰۰۷ / ۲۰۰6 م لجميع المواد الدراسية ككل وفي مادتي اللغة العربية والرياضيات كل على حدة.
أسفرت نتائج تلك الدراسة عن وجود قيمة فوق المتوسط المستوى الدافعية الداخلية وقيمة منخفضة المستوى الدافعية الخارجية لدى الطلبة في الصفوف الخامس والسابع، والتاسع، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى إلى النوع لصالح الطالبات في الدافعية الداخلية، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى إلى التنوع في الدافعية الخارجية، وبالنسبة للصف الدراسي فقد وجدت فروق ذات دلالة إحصائية في الدافعية الداخلية بين الصفوف وهي لصالح الصف الخامس، بينما هي الصالح الصف السابع والتاسع في الدافعية الخارجية، وقد أوضحت الدراسة أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين الصفين السابع والتاسع في كلا الدافعيتين. وقد ارتبطت الدافعية الداخلية ايجابية مع درجات الطلبة الكلية في جميع المواد الدراسية بينما ارتبطت الدافعية الخارجية سلبية بها، وقد اتفقت هذه النتيجة أيضا بالنسبة لدرجاتهم في مادة اللغة العربية وفي مادة الرياضيات. وقد تم مناقشة النتائج في ضوء الإطار النظري، وعرض بعض التوصيات والمقترحات المتعلقة بالموضوع.
Category
Theses and Dissertations