Document

‫تقويم فاعلية مراكز مصادر التعلم في تدريس الدراسات الاجتماعية بمدارس الحلقة الأولى من التعليم الأساسي بسلطنة عمان‬

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2002
Language
Arabic
English abstract
The importance of this study arises from the fact that it deals with one of 3 the main issues of the first cycle of basic education in Sultanate of Oman . The study investigates the efficiency and effectiveness of the school resource centres in achieving the objectives of social studies cuarriculum . The study will ancwer the following question : Q1. What is the present stutuus of the resource centres in the first cycle of basic education school in the sense of the availability of equipments and usage of these educational facilities ? Q2. To what extent do these centres achieve the objectives of the first cycle of basic education? Q3. Are there significant statistical difference at 0.05 level between teachers and senier teachers souial studies hirst field and teachers of learning resources concerning the achievement of the objectives of. social studies in first cycle of basic education ? Q4. What are the propsed recommendations concerning reourse centres as visualized? A quenstionnaire investigating the availablity and utilization of resource centres that serve social studies curriculum , and another questionnaire investigating the objectives of social studies ariculam in first cycle of basic education were used. Data was statistically analyzed using the means and T-test to investigate the differences between means. Pearson correlation at (CX = 0.1) in addition to one-way ANNOVA were also applied to predict some results. · The most important findings can be summerized as follows: - Most of the equipments , instruments and facilities are available and some of them are well used , but some are rarely used irrespective of their availalility. - There is correlation at (a = 0.1 ) between availability of educational facilities and utilization, and teachers are using them to a high degree. Learning resource centers play a great role in facilitating achievement of the objectives of social studies curriculum , yet this facilitation differs according to type of the objective ( knowledge, attitude, psychomotor ). There are no statistical differences at (x=0.5) level between the teachers ( sample of the study ) concerning the objectives of the first cycle of basic education. Some suggestions and recommendations were proposed by the researcher.
Arabic abstract
تستمد الدراسة أهميتها من كونها تتناول قضية من القضايا المهمة في مدارس الحلقة الأولى من التعليم الأساسي بسلطنة عمان ، و تتمحور مشكلة الدراسة حول تقويم فاعلية مراكز مصادر التعلم بمدارس الحلقة الأولى من التعليم الأساسي في تحقيق أهداف تدريس الدراسات الاجتماعية ، وتتمثل في الأسئلة التالية :
س 1: ما واقع مراكز مصادر التعلم الحالية بمدارس الحلقة الأولى من التعليم الأساسي من حيث توافر الوسائل التعليمية فيها واستخدامها؟
س ۲: إلى أي مدى تحقق مراكز مصادر التعلم الحالية الأهداف الخاصة بالحلقة الأولى من التعليم الأساسي لمنهاج الدراسات الاجتماعية؟
س 3: هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05) بين تقديرات كل من معلمات الدراسات الاجتماعية والمعلمات الأوائل للمجال الأول ومعلمات مصادر التعلم حول تحقيق الأهداف الخاصة بمنهاج الدراسات الاجتماعية بالحلقة الأولى من التعليم الأساسي ؟
س4 : ما التصور المقترح لمراكز مصادر التعلم في ضوء ما تسفر عنه الدراسة من نتائج ؟
ولتحقيق أهداف الدراسة فقد تم تصميم استبانتين إحداهما للتحقق من توافر واستخدام مصادر التعلم التي تخدم مادة الدراسات الاجتماعية ، والأخرى تتضمن الأهداف الخاصة بالحلقة الأولى من التعليم الأساسي لمنهاج الدراسات الاجتماعية .
وقد تم استخراج المتوسطات الحسابية وقيمة "ت" لمعرفة الفرق بين المتوسطات ومعامل الارتباط عند مستوى (CX = 0.1) ونسبة مئوية لمعرفة بعض الاستنتاجات ، كذلك استخدام تحليل التباين الأحادي . (one-way anova) وقد كانت نتائج الدراسة ما يلي : -
- هناك متوافرة في كثير من الوسائل التعليمية والأجهزة واستخداما جيدا للبعض منها ، بينما يندر استخدام بعضها بالرغم من توافرها .
- توجد علاقة موجبة دالة إحصائيا بين درجة التوافر والاستخدام بالنسبة لجميع الوسائل التعليمية المذكورة في الاستبانة حيث كانت قيم معاملات الارتباط دالة عند مستوى (a = 0.1) وأن الوسائل الموجودة بالمركز توظف بدرجة كبيرة من قبل المعلمات .
- لمراكز مصادر التعلم دورا في تحقيق الأهداف الخاصة بمنهاج مادة الدراسات الاجتماعية ويختلف ذلك الدور أو الإسهام حسب نوعية الهدف (معرفي - وجداني - نفس حركي) .
- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (x=0.5) بين آراء المعلمات عينة الدراسة حول الأهداف الخاصة بالحلقة ، حيث هناك تماثلا لنظرة المعلمات حول الأهداف الخاصة بهذه المرحلة .
- توصيات ومقترحات أوردها الباحث في ضوء نتائج الدراسة .
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
5
0
المنذري, سالم بن سعيد بن سيف.
الجامعة الإسلامية بماليزيا
2016