Document

الكفايات الإدارية لمديري الدوائر في وزارة التربية والتعليم بسلطنة عمان من وجهة نظرهم.

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2008
Language
Arabic
English abstract
This study aimed to identify and categorizing the administrative competencies of the middle management department directors in the Ministry of Education in the Sultanate of Oman, and rank these competencies according to the importance of their acquisition by the directors from the study sample point of view of the study sample. The study also aimed to explore the relation between the study sample's responses regarding the importance of the acquisition of the competencies and the other variables of job, academic qualification, and the years of experience. There were three main research questions: 1- What is the degree of the importance of acquisition of the administrative competencies by department directors and their deputies in the Ministry of Education in Sultanate of Oman from their own points of view? 2- Are there statistically significant differences at the level of significance a= 0.05 in the degree of the importance of the acquisition of the administrative competencies related to job (Director/ Deputy Director), academic qualification (less than bachelor/ bachelor/ postgraduate), and years of experience (10 or less/ 11-15/ 16–or more). The study sample consisted of (154) respondents who were selected by stratified random sampling, representing (75)% of the study population which consisted of all Department Directors and their deputies at the Ministry of Education in the Sultanate of Oman whose total number is (204). To collect data, the researcher designed a questionnaire consisting of (59) items distributed among seven domains. To estimate the degree of the importance of the acquisition of each competency, a rating scale of five levels was used. The validity of the instrument was ascertained by a number of experts in the field, and its reliability was estimated using internal consistency method. The researcher used theoretical literature and previous studies to answer the first question. Arithmetic Means and standard deviations were calculated to answer the second question, while One-way ANOVA and t-test were used to answer the third question. The study revealed the following results: 1. The Department Directors and their deputies' at the Ministry of Education in the Sultanate of Oman rating of the degree of importance of acquisition of management competencies were "important" on all domains, controlling competencies ranked first, followed by decision making competencies, organizing competencies, leadership competencies, directing competencies, and communication competencies respectively. 2. A- There is no significant differences at the level a= 0.05 were found in the degree of acquisition importance of management competencies attributable to job and years of experience on all domains. B- There are significant differences at the level a= 0.05 in the degree of acquisition importance of management competencies attributable to educational qualification in one domain only that is the Organizing Competencies in favor of those have bachelor and postgraduate degrees.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى استخلاص وتصنيف الكفايات الإدارية لمديري الدوائر في الإدارة الوسطى، وترتيبها وفقا لدرجة أهمية إمتلاكها من وجهة نظر مديري الدوائر ونوابهم في وزارة التربية والتعليم بسلطنة عمان، والكشف عن علاقة تقديرات أفراد عينة الدراسة لدرجة أهمية امتلاك الكفايات الإدارية بمتغيرات الوظيفة والمؤهل العلمي وسنوات الخبرة.
وتحددت الأسئلة البحثية للدراسة فيما يلي: 1- ما درجة أهمية امتلاك مديري الدوائر ونوابهم في وزارة التربية والتعليم بسلطنة عمان للكفايات الإدارية من وجهة نظرهم؟ ۲- هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى = ۰٫۰۵ في درجة أهمية امتلاك الكفايات الإدارية تعزى للوظيفة (مدير نائب مدير)، والمؤهل العلمي (أقل من جامعي جامعي عالي)، وسنوات الخبرة (۱۰- فأقل/ ۱۱- ۱۵/ ۱۹- فأكثر)؟
وتكونت عينة الدراسة من (154) فردا تم اختيارهم بطريقة طبقية عشوائية يمثلون ما نسبته (۷۰)% من أفراد مجتمع الدراسة الذي تكون من جميع المديرين ونوابهم في ديوان عام وزارة التربية والتعليم والمناطق التعليمية جميعها والبالغ عددهم (۲۰۶) مديرة ونائبة.
أما عن أداة جمع البيانات فقد تم استبيان تكون من (۵۹) فقرة موزعة على سبعة مجالات، ولتقدير درجة أهمية امتلاك كل كفاية أستخدم مقیاس تقدير من خمسة مستويات، وتم التحقق من صدق الأداة بعرضها على الخبراء، ومن ثباتها باستخدام طريقة الاتساق الداخلي.
واستخدم الأدب النظري والدراسات السابقة في الإجابة عن السؤال الأول، واستخدمت المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية في الإجابة عن السؤال الثاني، واختبارت واختبار تحليل التباين الآحادي في الإجابة عن السؤال الثالث.
وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية:
.. أن تقديرات مديري الدوائر ونوابهم في وزارة التربية والتعليم بسلطنة عمان لدرجة أهمية امتلای الكفايات الإدارية من وجهة نظرهم كانت بدرجة "مهمة" لجميع المجالات، وجاءت الكفايات الرقابية في المرتبة الأولى ثم كفايات اتخاذ القرار ثم الكفايات التخطيطية ثم الكفايات التنظيمية ثم الكفايات القيادية ثم كفايات التوجيه ثم كفايات الاتصال في المرتبة الأخيرة. ۲. أ- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى 0= 05. في درجة أهمية امتلاك الكفايات الإدارية تعزى للوظيفة ولسنوات الخبرة في جميع المجالات.
ب- توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى a= 05. في درجة أهمية امتلاك الكفايات الإدارية تعزى للمؤهل العلمي في مجال واحد فقط هو مجال الكفايات التنظيمية لصالح مستويي المؤهلات الجامعية والعليا.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
7
1
المعمري, سالم سيف.
جـامعـة العـلـوم الإسـلامية المالـيزية.
2018
Theses and Dissertations
0
0
السيابية, نعيمة بنت خلفان بن سعيد.
جامعة السلطان قابوس.
2017