Document

الخصائص السيكومترية لمقياس الدافعية نحو تعلم الرياضيات و العلوم في تيمس 2011 لدى طلبة الصف الثامن في محافظة الظاهرة بسلطنة عمان

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2014
Language
Arabic
English abstract
This study aimed to investigate the psychometric properties of motivation questionnaire available on the student's background questionnaire in TIMSS 2011 in Oman. The sample of the study consisted of 326 students from grade 8 who were involved in TIMSS 2011 in the governorate of Dhahira, Sultanate of Oman. The validity of the scale has been verified in several ways, as the construct validity which has been verified through confirmatory factor analysis. The results showed validity of the internal structure of the scale, as the items where saturated with six factors. Moreover, the convergent validity was verified of its association with the self-description questionnaire (Marsh, 1988), and the results revealed the presence of non-statistically significant relationship between the two scales. The reliability has been verified through assessing the internal consistency where the value of the motivation scale reliability was (0.782). On the other hand, the stability of the scale has been verified by using the test re-test method, the stability values ranged between (0.027) and (-0.198) indicating weak correlation coefficients. This result was explained by applying t-test between the first and the second application and the results came to confirm the presence of statistically significant differences between the two applications and in favor of the second application. The study concluded that the concept of motivation is unstable among the Omani students. The contradicting results regarding the reliability and validity of motivation scale in TIMSS 2011 can't be referred to the weakness of factorial structure of the scale but there were other explanations of the results.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى إيجاد الخصائص السيكومترية لمقياس الدافعية الموجود ضمن استبانة خلفية الطالب في الدراسة الدولية للرياضيات والعلوم تيمس 2011 في البيئة العمانية. تكونت عينة الدراسة من 326 طالبا وطالبة من طلبة الصف الثامن الذين طبقت عليهم الدراسة الدولية في الرياضيات والعلوم في سنة 2011 في محافظة الظاهرة بسلطنة عمان. وقد تم التحقق من صدق المقياس بعدة طرائق، فقد تم التحقق من صدق البقاء بإجراء التحليل العاملي التوكيدي، وأوضحت النتائج صدق البناء الداخلي المقياس، حيث تشبعت فقرات المقياس بستة عوامل كذلك تم التحقق من الصدق التقاربي للمقياس باختبار ارتباطه مع مقياس وصف الذات (1988 ,Marsh)، وأسفرت النتائج عن وجود علاقة غير دالة إحصائية بين المقياسين. أما الثبات فقد تم التحقق منه بطريقة الاتساق الداخلي (ألفا كرونباخ) وقد بلغت قيمة ثبات مفهوم الدافعية (0.782) ، كما تم التحقق من استقرار المقياس باستظام إعادة التطبيق، حيث تراوحت قيم ثبات درجات الأبعاد الفرعية بين (0.027) و (-0.198)، وهي معاملات ارتباط ضعيفة، تم تفسير هذه النتيجة بإجراء اختبار نه بين التطبيق الأول والتطبيق الثاني الذي جاءت نتائجه لتؤكد وجود فروق دالة إحصائية بين التطبيقين ولصالح التطبيق الثاني. خلصت الدراسة إلى أن مفهوم الدافعية غير مستقر لدى الطلبة العمانيين. فالنتائج المتناقضة بخصوص صدق وثبات مقياس الدافعية في تيمس 2011 في البيئة العمانية لا يمكن ردها إلى ضعف البنية العاملية للمقياس ولكن كان لتلك النتائج ما يبررها.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
4
0
البحرية, خالصة بنت حمد بن محمد.
جامعة السلطان قابوس.
2011