Document

فاعلية برنامج تدريبي في ضوء مهارة فهم انفعالات الآخرين في التعامل معهم في تحسين التوافق الأكاديمي المدرسي لدى طلبة الصف الحادي عشر في سلطنة عمان.

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2017
Language
Arabic
English abstract
The purpose of this study was to explore the effectiveness of training program based on the skill of understanding emotions of others when dealing with them in improving grade eleventh male students' school academic adjustment in Sultanate of Oman. Quasi-experimental design was used in the study. The sample of the study consisted of (40) male students of grade eleventh divided into two groups (control and experimental). To test the study hypothesis, the researcher has used the emotional intelligence skills scale, and the scale of school academic adjustment. In addition, the researcher has developed a training program based on the skill of understanding emotions of others when dealing with them, including self-assessment questionnaires of the sessions, and observation cards. Findings of the study showed that the training program based on the skill of understanding emotions of others when dealing with them was effective in improving grade eleventh male students' school academic adjustment; that is, these findings revealed that there were significant differences between experimental group and control group in school academic adjustment in favor of the experimental group. In the light of these findings; a set of recommendations and suggestions were made.
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية للتعرف إلى فاعلية برنامج تدريبي في ضوء مهارة فهم انفعالات الآخرين في التعامل معهم في تحسين التوافق الأكاديمي المدرسي لدى طلبة الصف الحادي عشر في سلطنة عمان. بلغ عدد أفراد العينة (40) طالبا من طلبة الصف الحادي عشر تم تقسيمهم إلى مجموعتين تجريبية وضابطة، وقد تبنى الباحث المنهج شبه التجريبي لملاءمته لأغراض الدراسية .
وللتحقق من فرضية الدراسة قام الباحث باستخدام مقياس مهارات الذكاء الانفعالي (شيب وآل سعيد، ۲۰۱۹)، ومقياس التوافق الأكاديمي المدرسي (شبيب، ۲۰۱۰)، كما قام الباحث بإعداد برنامج تدريبي في ضوء مهارة فهم انفعالات الأخرين في التعامل معهم، متضمنا استمارات التقييم الذاتي لخاصة بكل جلسة تدريبية، وبطاقات الملاحظة.
وقد أظهرت نتائج الدراسة فاعلية البرنامج التدريبي في ضوء مهارة فهم انفعالات الآخرين في التعامل معهم في تحسين التوافق الأكاديمي المدرسي لدى طلبة الصف الحادي عشر، حيث تبين وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في التوافق الأكاديمي المدرسي تعزى للبرنامج التدريبي وذلك لصالح المجموعة التجريبية. وفي ضوء ما توصلت إليه الدراسة من نتائج قدم الباحث عددا من التوصيات والمقترحات .
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
4
0
الكيومي, خالد بن عبد الله بن ناصر.
جامعة صحار.
2018
Theses and Dissertations
0
0
القرطوبية, ثريا بنت راشد بن عبدالله.
جامعة نزوى
2019
Theses and Dissertations
4
0
اليحيائية, فاطمة بنت علي بن سعيد.
جامعة نزوى
2013