Document
مدى ممارسة المجالس المدرسية لأدورها ومهامها الوظيفية في مدارس التعليم ما بعد الأساسي بمحافظة الباطنة جنوب.
Source
رسالة ماجستير
Other titles
Educational school councils and its vital role in post-basic school in Batina Region
Country
عمان
City
نزوى
Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2014
Language
Arabic
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
The study aimed to identify the extent of the practice of school boards of their roles and functions of the job in the schools beyond primary education in South Batinah, in addition to the effect of variables such statement, qualification, and the area of specialization and the number of years of experience. And in order to achieve these objectives study used a descriptive approach which is based on data and information collection, analysis and interpretation to reach the results can be generalized, the study used a questionnaire to collect data and information in the field study, was applied to a sample of 192 individuals from school administrators and teachers.
The study found many of the results that the most important area of the practice of the Board of Directors of school for the duties which came in ranked first with a mean (3.72 ), and came in second place: the field of practice of the Council of Parents of its functions with a mean total (3.24), while ranking third place and last came the practice of the Board of Directors of student job duties amounted to a mean (3.06 ). Results of the study also indicated that there were no statistically significant differences in the significance level (a≤ 0.05) between the mean estimates of population of the study to all areas. Depending on the variable type, and
A
that there are no statistically significant differences in the significance level (a≤ 0.05) in all areas in the study sample depending on the variable qualification, as there are no statistically significant differences in the significance level (a≤ 0.05) in the field of tasks the Board of Directors school, while there are significant differences in the significance level (a ≤ 0.05) for the rest of the areas in the study sample depending on the variable years of experience for the benefit of 11 years and over, and that there were no statistically significant differences in the significance level (a ≤ 0.05) between the mean estimates of community the study of all areas dependin on the variable named career.
The study recommended by numerous recommendations, including: attention to practical training for school board members to identify their functions and roles in order to carry out effectively productive, and the intensification of meetings, seminars and lectures that deal with the importance of the councils of parents and their active role in the community, and the involvement of members of the student councils in meetings and meetings other school boards.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى تعرف مدى ممارسة المجالس المدرسية لأدوارها ومهامها الوظيفية
في مدارس التعليم ما بعد الأساسي بمحافظة جنوب الباطنة، بالإضافة إلى بيان اثر متغيرات
النوع، والمؤهل، ومجال التخصص وعدد سنوات الخبرة وسعيا لتحقيق هذه الأهداف استخدمت
الدراسة المنهج الوصفي الذي يعتمد على جمع البيانات والمعلومات وتحليلها وتفسيرها للوصول
إلى نتائج يمكن تعميمها، واستخدمت الدراسة الاستبانة كأداة رئيسية للدراسة الميدانية، وتم
تطبيقها على عينة مكونة من (۱۹۲) فردا من مديري المدارس والمعلمين.
وتوصلت الدراسة إلى أن ترتيب المجالات لدى أفراد عينة الدراسة بمدارس التعليم
الأساسي في جنوب الباطنة جاء على النحو التالي: المرتبة الأولى: مجال مهام مجلس الإدارة
المدرسية بمتوسط حسابي (۳,۷۲)، والمرتبة الثانية : مجال مهام مجلس الآباء والأمهات
والمعلمين والمعلمات على المرتبة الثانية بمتوسط حسابي بلغ (۳٫۲٤) ، والمرتبة الثالثة: مجال
مهام مجلس الإدارة الطلابية على أقل متوسط حسابي بلغ (٣,٠٦) . كما أشارت نتائج الدراسة
أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (a≤ 0.05) بين متوسطات تقديرات
مجتمع الدراسة لجميع المجالات. تبعا لمتغير النوع، وأنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (a≤ 0.05) في جميع المجالات لدى عينة الدراسة تبعا لمتغير المؤهل العلمي، كما لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (a≤ 0.05) في مجال مهام
مجلس الإدارة المدرسية، بينما توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة
(a≤ 0.05) لبقية المجالات لدى عينة الدراسة تبعا لمتغير سنوات الخبرة ولصالح ١١ سنة
فأكثر، وأنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مسـ ستوى الدلالة
(a≤ 0.05) بين متوسطات تقديرات مجتمع الدراسة لجميع المجالات تبعا لمتغير المسمى الوظيفي.
وتوصلت الدراسة إلى عدد من التوصيات أهمها توصيات خاصة بمجلس إدارة
المدرسة، ومن أهم تلك التوصيات الاهتمام بالتدريب العملي لأعضاء مجلس إدارة المدرسة
للتعريف بمهامهم وأدوارهم من أجل القيام بها بصورة فاعلة منتجة. توصيات خاصة بمجلس
الآباء والأمهات وأهمها تكثيف اللقاءات والندوات والمحاضرات التي تعنى بأهمية مجالس الآباء
والأمهات ودورها الفاعل في المجتمع، توصيات خاصة بمجلس الإدارة الطلابية، ومن بين أهم
التوصيات إشراك أعضاء المجلس في اللقاءات والاجتماعات التي تعقدها المجالس الأخرى بالمدرسة
في مدارس التعليم ما بعد الأساسي بمحافظة جنوب الباطنة، بالإضافة إلى بيان اثر متغيرات
النوع، والمؤهل، ومجال التخصص وعدد سنوات الخبرة وسعيا لتحقيق هذه الأهداف استخدمت
الدراسة المنهج الوصفي الذي يعتمد على جمع البيانات والمعلومات وتحليلها وتفسيرها للوصول
إلى نتائج يمكن تعميمها، واستخدمت الدراسة الاستبانة كأداة رئيسية للدراسة الميدانية، وتم
تطبيقها على عينة مكونة من (۱۹۲) فردا من مديري المدارس والمعلمين.
وتوصلت الدراسة إلى أن ترتيب المجالات لدى أفراد عينة الدراسة بمدارس التعليم
الأساسي في جنوب الباطنة جاء على النحو التالي: المرتبة الأولى: مجال مهام مجلس الإدارة
المدرسية بمتوسط حسابي (۳,۷۲)، والمرتبة الثانية : مجال مهام مجلس الآباء والأمهات
والمعلمين والمعلمات على المرتبة الثانية بمتوسط حسابي بلغ (۳٫۲٤) ، والمرتبة الثالثة: مجال
مهام مجلس الإدارة الطلابية على أقل متوسط حسابي بلغ (٣,٠٦) . كما أشارت نتائج الدراسة
أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (a≤ 0.05) بين متوسطات تقديرات
مجتمع الدراسة لجميع المجالات. تبعا لمتغير النوع، وأنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (a≤ 0.05) في جميع المجالات لدى عينة الدراسة تبعا لمتغير المؤهل العلمي، كما لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (a≤ 0.05) في مجال مهام
مجلس الإدارة المدرسية، بينما توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة
(a≤ 0.05) لبقية المجالات لدى عينة الدراسة تبعا لمتغير سنوات الخبرة ولصالح ١١ سنة
فأكثر، وأنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مسـ ستوى الدلالة
(a≤ 0.05) بين متوسطات تقديرات مجتمع الدراسة لجميع المجالات تبعا لمتغير المسمى الوظيفي.
وتوصلت الدراسة إلى عدد من التوصيات أهمها توصيات خاصة بمجلس إدارة
المدرسة، ومن أهم تلك التوصيات الاهتمام بالتدريب العملي لأعضاء مجلس إدارة المدرسة
للتعريف بمهامهم وأدوارهم من أجل القيام بها بصورة فاعلة منتجة. توصيات خاصة بمجلس
الآباء والأمهات وأهمها تكثيف اللقاءات والندوات والمحاضرات التي تعنى بأهمية مجالس الآباء
والأمهات ودورها الفاعل في المجتمع، توصيات خاصة بمجلس الإدارة الطلابية، ومن بين أهم
التوصيات إشراك أعضاء المجلس في اللقاءات والاجتماعات التي تعقدها المجالس الأخرى بالمدرسة
Category
Theses and Dissertations