Document

المهارات التعليمية الفاعلة في تعليم مهارة التحدث من وجهة نظر معلمي اللغة العربية للناطقين بغيرها في سلطنة عمان.

Publisher
جامعة نزوى.
Gregorian
2019
Language
Arabic
English abstract
The purpose of this study is to identify effective teaching skills in speaking in institutions of teaching Arabic to non-Arabic speakers in sultanate of Oman from the point of view of 25 teachers were chosen purposive sample which is around 100% of the statistical population. A descriptive approach was used through a questionnaire to achieve the objective of the study. It consisted of 23 parts divided into five dimensions such as lesson planning skill, subject selection skills, speaking skills and communication skills. It's validity and consistency have been verified. The study results as follow: 1. Communication skills are the most effective teaching skills in teaching the skill of speaking in the institutions of teaching Arabic to non-native speakers in the Sultanate of Oman from the teachers' point of view. It is followed by the skill of talking about the subject elements, then subject selection skills, while determining subject elements is the least effective skills. 2.There are no significant differences at the level of statistical significance (α≤0.05) based on variables such as gender type, educational level, qualification, experience and educational institution in all the effective educational skills in teaching the skills of speaking in the institutions of teaching Arabic to non-Arabic speakers. According to the results of the study, the researcher recommended activating the educational skills in teaching the conversation, taking into account the levels of the students when choosing the skill of education, with emphasis on teaching the skills of speaking in the lower basic stage, in addition to organizing language activities, workshops, training courses, forums, conferences and so on. The teacher should take into account the importance of the oral language in teaching the speaking skill.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن المهارات التعليمية الفاعلة في تعليم مهارة التحدث في مؤسسات تعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها في سلطنة عُمان من وجهة نظر المعلمين فيها، والبالغ عددهم (25) معلمًا ومعلمة، تم اختيارهم بالطريقة العشوائية القصدية أي ما نسبته (100%) من مجتمع الدراسة، ولتحقيق هدف الدراسة استخدمت الباحثة المنهج الوصفي من خلال إعداد استبانة، تكونت من (23) فقرة موزعة على خمسة أبعاد: مهارة تخطيط الدرس، مهارات اختيار الموضوع، المباشرة، مهارات التحدث عن عناصر الموضوع، مهارات التواصل، وتم التحقق من صدقها وثباتها.
وأظهرت نتائج الدراسة ما يلي:
1. أن مهارات التواصل هي أكثر مهارات التعليم فاعلية في تعليم مهارة التحدث في مؤسسات تعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها في سلطنة عُمان من وجهة نظر المعلمين فيها، تلتها مهارات التحدث عن عناصر الموضوع، ثم مهارات اختيار الموضوع، في حين أن مهارات تحديد عناصر الموضوع هي أقلها فاعلية.
2. عدم وجود فروق ذات دلالة عند مستوى الدلالة (α≤0.05) تبعًا للمتغيرات، النوع الاجتماعي، مستوى التدريس، المؤهل العلمي، سنوات الخبرة، المؤسسة التعليمية في جميع المهارات التعليمية الفاعلة في تعليم مهارة التحدث في مؤسسات تعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها.
وفي ضوء نتائج الدراسة أوصت الباحثة بتفعيل المهارات التعليمية في تدريس التحدث، ومراعاة مستويات الطلبة عند اختيار مهارة التعليم، مع التركيز على تعليم مهارة التحدث في المرحلة الأساسية الدنيا، إلى جانب تنظيم أنشطة لغوية وورش ودورات تدريبية، وملتقيات وعقد مؤتمرات ونحوها، والايعاز لمعلم اللغة العربية بأهمية اللغة الشفهية في تعليم مهارة التحدث.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
6
0
الرواحي, ماجــد بـن مطـر بـن خلفان.
جامعة نزوى.
2023