Document

الممارسات الإدارية في تحقيق التربية من أجل التنمية المستدامة في مديريات التربية و التعليم في سلطنة عمان

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2007
Language
Arabic
English abstract
This study aimed at specifying the fundamental concepts of education for sustainable development and investigating the actual administrational practices in achieving education for sustainable development; thus by exploring some programs and projects that were created in the Ministry of education which seeks to fulfill fundamentals of education for sustainable development. It also investigates whether there were statistically significant differences among respondents that could be attributed to gender, job title, educational region, number of courses taken in professional development, the extent of knowledge in : computer usage, computer qualification, the extent of knowledge in the English language, experience, and lastly bringing about suggestions to emphasize and promote practices concerning existing projects and programs and suggest others to reinforce the role of education in sustainable development. Towards that end, the relevant literature was traversed. Drawing on relevant literature, research studies and a pilot study the researcher developed a 49-item questionnaire that was subject to face validity and reliability tests that reached (0.92). The questionnaire was divided into four domains, namely: administrational practices in empowerment (14items), education for all (14-items), social justice (11-items), and environmental awareness (10-items). A sample of (191) of administrators, supervisors, and technicians, which represent 10% of the study population, in four educational regions was selected, namely : Muscat , Dakhilya, Sharqia Shamal, and Dohfar. The data was statistically treated using means, ranking, T-test and ANOVA. Prominent among the results are : 1- The highest arithmetic mean scored for the Empowerment domain (2.28), while the lowest scored for Environmental Awareness (2.21). 2- Only nine items scored " high" and the highest was related to " Maintaining health and cleanliness in school environment contest " (3.14); while the lowest score was related to " The net of schools affiliated to UNESCO project" (1.77). 3- The rest of the items gained" medium" scores which ranged between (2.40) and (1.77). 4- There are statistically significant differences related to gender to the advantage of females in education for all and environmental awareness domains; also related to region in the empowerment and social justice domains for the advantage of Sharqia Shamal region; while in number of courses variable the differences appeared in education for all, social justice and environmental awareness for the advantage of the group that didn't have courses; differences related to the knowledge of computer also appeared in education for all, social justice and environmental awareness domains to the advantage of the group that had higher computer knowledge; while differences related to computer qualification appeared in empowerment, education for all, and environmental awareness domains to the advantage of the computer qualified; for the knowledge of English variable the differences were in all domains; while for the experience variable the differences appeared only in the empowerment domain. 5- There were no statistically significant differences related to job title. The study concluded with a number of suggestions, the most important are highlighted as follows: promoting awareness of the Millennium goals, education for all, and education for sustainable development goals; discussing challenges stated in the five-year human resources plans of the Sultanate of Oman, and recommendations related to educational strategy (2020) of the Sultanate of Oman; expanding the chance of inclusion and contribution of individuals in the educational directorates of the regions and in schools in Oman while setting up future educational plans; studying obstacles related to existing projects and create other programs and projects to comply with goals of education for sustainable development.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة التعرف على الأسس الفكرية التربية من أجل التنمية المستدامة واقع الممارسات الإدارية في تحقيقها، وذلك بالاطلاع على ما تم استحداثه في وزارة التربية والتعليم في سلطنة عمان من برامج ومشاريع تربوية تسعى إلى تحقيق مبادئ التربية من أجل التنمية المستدامة، كما وتسعى الدراسة إلى الكشف عن الفروق ذات الدلالة الإحصائية (a = 0٫05) في درجة الممارسات الإدارية الاستجابات أفراد عينة الدراسة تعزى لمتغير النوع والمسمى الوظيفي والمنطقة التعليمية وعدد الدورات التدريبية في الإنماء المهني ودرجة المعرفة باستخدام الحاسب الآلي والمؤهل في الحاسوب ودرجة المعرفة باللغة الإنجليزية وعدد سنوات الخبرة؛ وتم الوصول إلى توصيات واقتراحات لتحقيق دور التربية من أجل التنمية المستدامة. .
ولتحقيق أهداف الدراسة، تم تحليل الأدبيات التربوية المتعلقة بالأسس الفكرية للتربية من أجل التنمية المستدامة، وإعداد استبانة تكونت من (49) فقرة، وتم التأكد من صدقها وثباتها حيث بلغ معامل الثبات الكلي للأداة (0٫92). وقد صنفت فقرات الاستبانة إلى أربعة محاور، هي : الممارسات الإدارية في تحقيق التمكين (4 فقرة)، والممارسات الإدارية في تحقيق التعليم للجميع (14 فقرة)، والممارسات الإدارية في تحقيق العدالة الإجتماعية (11 فقرة)، والممارسات الإدارية في تحقيق الوعي البيئي (10 فقرات). وقد تألفت عينة الدراسة التي تمثل 10% من المجتمع الرئيس من (191) من مجموعة من الإداريين والمشرفين والفنيين بالمناطق التعليمية التالية : مسقط، الداخلية، الشرقية شمال، ظفار.
ومن أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة ما يلي :
١- سجل أعلى متوسط حسابي لمحور التمكين بمعدل (2.28)، بينما سجل أدنى متوسط حسابي لمحور الوعي البيئي بمعدل (2٫21).
۲- حظيت تسعة فقرات فقط على تقديرات مرتفعة كانت أعلاها تتعلق بمسابقة المحافظة على النظافة والصحة في البيئة المدرسية (3٫14)، بينما حصلت باقي الفقرات على تقديرات متوسطة تراوحت بين (2٬40) و ( 77 , 1) وهي الفقرة التي حظيت على أدنى تقدير وكانت متعلقة بتبادل الخبرات مع دول العالم مثل " مشروع شبكة المدارس المنتسبة إلى اليونسكو" . ٣- أظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائيا عند مستوى (0٫05) تعزى إلى النوع في محوري التعليم للجميع والوعي البيئي لصالح الإناث، وفي متغير المنطقة التعليمية في محوري التمكين والعدالة الاجتماعية لصالح منطقة الشرقية شمال؛ وفي متغير عدد الدورات التدريبية في محاور التعليم للجميع والعدالة الاجتماعية والوعي البيئي لصالح الذين لم يأخذوا دورات تدريبية، ومتغير المعرفة بالحاسوب في محاور التعليم للجميع والعدالة الاجتماعية والوعي البيئي لصالح الذين لديهم درجة كبيرة من المعرفة في الحاسوب، وفي متغير المؤهل في الحاسوب في محاور التمكين والتعليم للجميع والوعي : البيئي لصالح الذين لديهم مؤهل في الحاسوب، وفي متغير المعرفة باللغة الإنجليزية في . جميع المحاور لصالح الذين لديهم معرفة كبيرة في اللغة الإنجليزية، وفي متغير عدد سنوات الخبرة في محور التمكين فقط لصالح الفئة الأقل خبرة. ولا توجد فروق دالة إحصائيا عند مستوى (0.05) تعزى لمتغير المسمى الوظيفي في جميع محاور الدراسة.
وفي ضوء تحليل الأدبيات التربوية ونتائج الدراسة الميدانية، قدمت الدراسة عددا من التوصيات أهمها: إشاعة الوعي بالأهداف العالمية للألفية الثالثة والأهداف العالمية للتعليم للجميع وأهداف عقد التربية من أجل التنمية المستدامة، ودراسة التحديات الواردة في الخطط الخمسية لتنمية الموارد البشرية لسلطنة عمان والتوصيات المتعلقة باستراتيجية التعليم لسلطنة عمان (2020)، وتوسيع نطاق مشاركة الأفراد ومساهماتهم في مديريات التربية والتعليم والمدارس أثناء صناعة القرارات المتعلقة بالخطط المستقبلية للتعليم، ودراسة متطلبات إقامة مجتمع المعرفة، وفسح مجال التبادل الثقافي مع دول العالم، والعمل على دراسة العقبات التي تعترض التطبيق الأمثل لمشاريع التطوير المعتمدة واستحداث أخرى لمواكبة أهداف التربية من أجل التنمية المستدامة.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Conferences & workshops
4
0
يونس, منى.
كلية الآداب والعلوم الاجتماعية، جامعة السلطان قابوس.
2022-02
Conferences & workshops
3
1
العلوية, سلمى بنت علي.
كلية الآداب والعلوم الاجتماعية، جامعة السلطان قابوس.
2022-02
Conferences & workshops
6
0
بوشربط, خديجة.
كلية الآداب والعلوم الاجتماعية، جامعة السلطان قابوس.
2022-02