Document

الممارسات التخطيطية للعاملين بأجهزة التخطيط التربوي في وزارة التربية و التعليم بسلطنة عمان.

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2005
Language
Arabic
English abstract
The present study aimed to identify the actual of the planning practices of the planning employees at the Ministry of Education in The Sultanate of Oman and determine if there were any statistical significant differences among respondents according to the gender, job title, qualification, experience and in-service training. The final aim is to suggest some practical procedures in order to activate the employees' planning practices. To achieve the study objectives, a questionnaire of 59 items that was classified into four domains was designed, These were: treatment of data and information, preparation of plan, preparation the budgeting of plan and follow up of plan. The sample of the study comprised (63) individuals assuming the following positions: Director, Deputy Director, Section Head and technical member of planning departments from the Ministry and regions of Education in The Sultanate of Oman. In order to answer the questions of the study, the data gathered were statistically analyzed by applying the Means, standard deviations, rank, T-test and one way ANOVA. The main findings of the filed study were as follows: 1. the rating of the participants of their planning practices on the four domains of the study was average. 2. There were no statistically significant differences among respondents in the four domains of the study that can be attributed to qualification, experience and in-service training. 3. There were statistically significant differences among respondents that can be attributed to the gender in favor of males in the field of preparation the budgeting of plan, while there were no statistically significant differences in the other domains. 4. There were statistically significant differences among respondents that can be attributed to the job title in favor of administrators in the field of preparation of plan, while there were no statistically significant differences in the other domains. In the light of the results of the filed study, the researcher provided a number of practical procedures, which were classified according to the four domains of the study, in order to activate the planning practices of the planning employees at the Ministry of Education in The Sultanate of Oman.
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على واقع الممارسات التخطيطية للعاملين بأجهزة التخطيط التربوي في وزارة التربية والتعليم بسلطنة عمان، وكذلك تحديد فيما إذا كانت هناك فروق ذات دلالة إحصائية في الممارسات تعزي لكل من متغير: الجنس، والمسمى الوظيفي، والمؤهل العلمي، والخبرة العملية، والتدريب أثناء الخدمة، وأخيرا وضع إجراءات مقترحة لتفعيل الممارسات.
ولتحقيق أهداف الدراسة تم بناء استبانة تكونت من (59) فقرة صنفت على أربع محاور ممثلة الممارسات التخطيطية للعاملين بأجهزة التخطيط التربوي وهي معالجة البيانات والمعلومات، إعداد الخطة، إعداد موازنة الخطة، متابعة الخطة وقد تألفت عينة الدراسة من (۹۳) فردا يشغلون وظائف: مدير ونائب مدير ورئيس قسم وعضو فني في دوائر التخطيط بالوزارة والمناطق التعليمية بسلطنة عمان، وتمت المعالجة الإحصائية للبيانات باستخدام المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية والرتبة واختبار (ت) وتحليل التباين الأحادي. ومن أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة الميدانية مايلي: 1- أن تقديرات أفراد العينة حول درجة ممارساتهم التخطيطية على مجالات الدراسة الأربعة كانت متوسطة. ۲-لا توجد فروق دالة إحصائيا بين متوسطات تقديرات أفراد العينة على المجالات الأربعة للدراسة تعزي لكل من متغير: المؤهل العلمي، الخبرة العملية التدريب أثناء الخدمة، وذلك بالنسبة لجميع مجالات الدراسة. 3- توجد فروق دالة إحصائيا بين متوسطات تقديرات أفراد العينة تعزى لمتغير الجنس ولصالح الذكور في مجال إعداد موازنة الخطة، في حين لا توجد فروق دالة إحصائيا في المجالات الأخرى للدراسة. 4- توجد فروق دالة إحصائيا بين متوسطات تقديرات أفراد العينة تعزى لمتغير المسمى الوظيفي ولصالح الإداريين في مجال إعداد الخطة، في حين لا توجد فروق دالة إحصائيا في المجالات الأخرى للدراسة. وفي ضوء نتائج الدراسة الميدانية، قدمت الباحثة عددا من الإجراءات المقترحة لتفعيل الممارسات التخطيطية للعاملين بأجهزة التخطيط التربوي في وزارة التربية والتعليم بسلطنة عمان صنفت حسب المحاور الأربعة للدراسة.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
3
0
آل رحمة, هيفاء بنت محسن بن إبراهيم.
جامعة السلطان قابوس.
2017
Theses and Dissertations
5
1
‫الشبيبية،, عبير بنت ناصر بن سالم.‬
جامعة السلطان قابوس
2018
Theses and Dissertations
7
2
الرواحي, سعيد بن خلفان بن سعيد.
جامعة صحار.
2015