Document
المعسكرات التدريبية في برنامج بكالوريوس العمل الاجتماعي بجامعة السلطان قابوس : "الأهمية و المعوقات" من وجهة نظر أعضاء الهيئة التدريسية للتخصص و طلابه
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2018
Language
Arabic
English abstract
The problem of the present study was to question and investigate the importance of including training camps in the Bachelor program of Social Work at Sultan Qaboos University and to identify the obstacles that might prevent their inclusion in the program, The study sought to achieve six objectives namely; identifying the importance of including the training camps in the program, the obstacles that might prevent such inclusion from the point of view of the faculty members, the readiness of the students to participate in these camps once they are included in the program, and the obstacles that might encounter such participation in order to find solutions to overcome them, and put forward a proposal for the inclusion of training camps in the program. The study included six chapters; the first chapter focused on the problem, the second chapter dealt with the theoretical framework of the study while the third chapter was devoted to the methodology. Chapter four presented the results of the study, which were discussed in Chapter five. The sixth and last chapter showed the general results and implications of the study. The study adopted an analytical descriptive approach, which was applied by using the comprehensive social survey method that is considered the most suitable to be used in the descriptive studies. Two types of tools were used to collect data. The researcher designed a questionnaire to collect quantitative data from the social work students and was distributed to 137 students from the third, fourth years and beyond while interviews were adopted as a tool for collecting qualitative data from faculty members specializing in social work. The results of the study showed, first, that most faculty members agreed on the importance of including the training camps in the program. Second they revealed a positive correlation between the participation of students in the training camps and their level of professional performance. They also indicated that students are willing and ready to participate in the training camps if included in the study plan. In addition to the previous results, the study revealed a number of factors that may hinder the inclusion of the training camps in the program. Some of those obstacles were academic, physical and cultural while others related to university rules and regulations and to social work students. To address all these obstacles, the results proposed a number of solutions. The study was concluded with a proposed scenario for including the training camps in the social work program, Since the training camps have an important role in refining and appropriately preparing social workers expected to graduate from the program, the study presented some important proposals, including: considering the training camps as a prerequisite requirement for graduating students in the BA of social work program and the need to adjust the cognitive, training and research aspects of the training camps' programs to the reality of the Omani society so that students can best understand the needs and problems of their community.
Description
رسالة جامعية
Member of
Resource URL
Arabic abstract
تمثلت مشكلة الدراسة الحالية في البحث عن أهمية تضمين المعسكرات التدريبية في برنامج بكالوريوس العمل الاجتماعي بجامعة السلطان قابوس، والتعرف على المعوقات التي قد تحول دون تضمينها في البرنامج وسعت الدراسة إلى تحقيق ستة أهداف، تمثلت في التعرف على أهمية تضمين المعسكرات التدريبية في البرنامج، والمعوقات التي قد تحول دون تضمينها من وجهة نظر أعضاء الهيئة التدريسية، ومعرفة مدى استعداد الطلبة للمشاركة في المعسكرات التدريبية حال تضمينها في البرنامج، وما هي المعوقات التي قد تحول دون مشاركتهم فيها؛ بغية الوصول إلى حلول تسهم في التعامل مع هذه المعوقات، ووضع تصور لتضمين المعسكرات التدريبية في البرنامج وقد جاءت الدراسة في ستة فصول: اهتم الفصل الأول بالتركيز على مشكلة الدراسة، وعالج الفصل الثاني الإطار النظري للدراسة، أما الفصل الثالث فقد خصص للإجراءات المنهجية، وركز الفصل الرابع على عرض النتائج، التي تمت مناقشتها في الفصل الخامس، وأبرز الفصل السادس النتائج العامة للدراسة ومقترحاتها. وقد اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي الذي تم تطبيقه باتباع طريقة المسح الاجتماعي الشامل؛ كونه أنسب المناهج التي تستخدم في الدراسات الوصفية، وتم استعمال نوعين من الأدوات لجمع البيانات؛ فقد صممت الباحثة استبانة بغرض جمع بيانات كمية من طلبة العمل الاجتماعي طبقت على 137 طالب وطالبة من السنة الثالثة والرابعة وما بعدها، بينما اعتمدت المقابلة أداة لجمع البيانات النوعية، وتم توجيهها إلى أعضاء الهيئة التدريسية لتخصص العمل الاجتماعي. وتوصلت الدراسة إلى العديد من النتائج، أهمها: اتفاق معظم أعضاء الهيئة التدريسية على أهمية تضمين المعسكرات التدريبية في البرنامج؛ فقد أظهرت النتائج وجود علاقة ارتباطية طردية بين مشاركة الطلبة في المعسكرات التدريبية وبين مستوى أدائهم المهني، كما أوضحت النتائج وجود استعداد قوي جدا لدى طلبة العمل الاجتماعي للمشاركة في المعسكرات التدريبية إذا ما ضمنت في الخطة الدراسية، وبالإضافة إلى النتائج السابقة فقد كشفت الدراسة عن وجود عدد من المعوقات التي قد تحول دون تضمين المعسكرات التدريبية في البرنامج، وقد قسمت إلى: معوقات أكاديمية، ومادية، وإدارية، وثقافية، ومعوقات مرتبطة بلوائح الجامعة وتشريعاتها، وأخرى مرتبطة بطلبة العمل الاجتماعي. ولمواجهة كل تلك المعوقات بينت النتائج عددا من الحلول المقترحة التي يمكن أن تساعد على مواجهة هذه المعوقات، وانتهت الدراسة إلى وضع تصور مقترح لتضمين المعسكرات التدريبية في برنامج العمل الاجتماعي وبما أن المعسكرات التدريبية لها دور مهم في صقل الأخصائيين الاجتماعيين المتوقع تخرجهم من البرنامج، وإعدادهم إعدادا صحيحا؛ فقد قدمت الدراسة بعض المقترحات المهمة، ومنها: عد المعسكرات التدريبية متطلبا إلزاميا لتخرج الطلبة في برنامج بكالوريوس العمل الاجتماعي، وضرورة مراعاة الجانب المعرفي والجانب التدريبي والجانب البحثي في برامج المعسكرات التدريبية - إذا ما ضمنت في البرنامج - وفقا لواقع المجتمع العماني، حتى يتسنى للطلبة فهم احتياجات المجتمع ومشكلاته
Category
Theses and Dissertations