Document

‫معوقات الممارسة المهنية للاخصائي الاجتماعي في المجال المدرسي : دراسة وصفية مطبقة على مدارس المنطقة الداخلية بسلطنة عمان‬

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2007
Language
Arabic
English abstract
This study aims to identify the viewpoints of social workers about the obstacles which they encounter in the educational field and then to analyse the real roles which social workers practise at schools. This study covers social workers in A'Dakhlia Region schools in the Sultanate of Oman. It is a descriptive study which depends on an inclusive social survey. Two methods are used, questionnaires and content analysis. For data analysis, the means, deviations, and percentages are extracted in order to analyze variations using the Kruskal Wallis Test. The samples studied are all of social workers in A'Dakhlia Region schools. They are of (64) males and females for the academic year 2005/2006 The study shows the obstacles which face the social worker in educational field as follows: Obstacles related to family and society 2- Obstacles related to financial and human potential 3- Obstacles related to social worker preparation 4- Obstacles related to school administration 5- Obstacles related to training and supervision 6- Obstacles related to social worker personality 7- Obstacles related to student responses with social worker In addition, The study results show that the Social Worker practices secondary roles away from his main duties. The study offers a number of suggestions for each dimension. These suggestions focus on the vocational role of the social worker in schools and the importance of the human and financial potentials which contribute to the success of the social worker.
Description
رسالة جامعية
Arabic abstract
تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على وجهات نظر الأخصائيين الاجتماعيين حول المعوقات التي تواجههم في المجال المدرسي، ومعرفة الأدوار الفعلية التي يمارسها الأخصائي الاجتماعي في المدرسة، وقد تم تطبيق الدراسة على الأخصائيين الاجتماعيين بمدارس المنطقة الداخلية بسلطنة عمان. وتعتبر هذه الدراسة وصفية، اعتمدت على منهج المسح الاجتماعي الشامل، وقد استخدمت الباحثة أداتي الاستبيان وتحليل المضمون، ولتحليل البيانات تم استخراج المتوسطات الحسابية، والنسب المئوية وكذلك تحليل التباين باستخدام اختبار کروسکال ولس Kruskal Wallis Test وقد شملت الدراسة جميع الأخصائيين الاجتماعيين بمدارس المنطقة الداخلية حيث بلغ عددهم (64) أخصائية اجتماعيا ذكورا وإناثا للعام الدراسي ۲۰۰۶ / ۲۰۰۵ م، وهؤلاء يمثلون مجتمع الدراسة. وقد أظهرت الدراسة أن المعوقات التي تواجه عمل الأخصائي الاجتماعي في المدارس جاءت وفقا للترتيب التالي: 1- معوقات خاصة بالأسرة والمجتمع. 2- معوقات مرتبطة بالإمكانات المادية والبشرية. 3- معوقات مرتبطة بإعداد الأخصائي الاجتماعي. 4- معوقات خاصة بإدارة المدرسة. 5- معوقات خاصة بالتدريب والإشراف. 6- معوقات مرتبطة بشخصية الأخصائي الاجتماعي 7- معوقات مرتبطة بمدى تجاوب الطلاب مع الأخصائي الاجتماعي. كما أظهرت نتائج الدراسة أن الأخصائي الاجتماعي يمارس أدوارا ثانوية غير مرتبطة بالممارسة المهنية الخاصة بعمله الذي يجب أن يؤديه في المدرسة . وبناء على النتائج قدمت الدراسة مجموعة من المقترحات حسب كل محور تتركز في إبراز الدور المهني للأخصائي الاجتماعي المدرسي، وأهمية توفير الإمكانات البشرية والمادية التي تسهم في نجاحه لممارسة أدواره المهنية .
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
0
0
المعمرية, فاطمة بنت علي بن محمد.
جامعة السلطان قابوس
2016
Theses and Dissertations
1
0
‫الكلباني،, محمد بن حميد بن عبد الله.‬
جامعة السلطان قابوس
2018