Document

واقع تطبيق نماذج التدخل المهني للخدمة الاجتماعية في المجال المدرسي : دراسة مطبقة على خريجي قسم علم الاجتماع و العمل الاجتماعي : الأخصائيون الاجتماعيون بمدارس محافظة شمال الباطنة (5-12)

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2019
Language
Arabic
English abstract
This study aims to investigate the reality of the application of social work intervention models by social workers in dealing with students with some problems in the educational sphere. This has been achieved by identifying the adequacy of the knowledge and skills of social workers related to the models of professional intervention, the obstacles that may hinder the application process, and identifying solutions and proposals that may contribute to the effort of addressing these obstacles. The study is based on the multi-method or mixed methodology. It is one of the best research methods for combining the quantitative and qualitative approaches. This facilitates the understanding of the phenomenon under study in an integrated and practical manner. The study instruments included a questionnaire, interviews, focus group discussion, and content analysis of the records of selected student cases. The study participants included a sample of social workers in the schools of North Batinah Governorate (Grade 5-12); supervisors of social guidance in the Directorate of Education in the same governorate; members of the faculty of social work discipline at Sultan Qaboos University, and a focus group discussion of third and fourth year social work students. The study has come up with several results, the most important of which are the following: 1) The level of adequacy of the knowledge and skills of social workers related to the models of professional intervention and their application is average. 2) There are a number of obstacles that may hinder the effective implementation of the models of professional intervention. These obstacles are related to the theoretical and practical preparation of social workers, to their personality, to school conditions, and to the supervision of social workers working in schools. The study ended with a number of proposed solutions that could improve social workers' application of intervention models. These proposals include: a) Reorienting the theoretical and practical preparation of social workers. b) Developing practical plans to promote the knowledge and skills of social workers related to the application of intervention models in the school field. c) Intensifying workshops and training courses. d) Design a counseling guide and training packages for application of the models, as well as the need to include both the case form and the supervisors assessment form for the social workers on the dimension of intervention models application
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى استقصاء واقع تطبيق الأخصائيين الاجتماعيين نماذج التدخل المهني الخدمة الاجتماعية في تعاملهم مع الطلاب الذين يعانون من بعض المشكلات في المجال المدرسي من خلال التعرف إلى مدى كفاية معارف و مهارات الأخصائيين الاجتماعيين المرتبطة نماذج التدخل المهني، والمعوقات التي قد تحول دون تطبيقهم لهذه التمازج في المجال المدرسية والتوصل إلى حلول ومقترحات تسهم في التعامل مع هذه المعوقات. وقد اعتمدت الدراسة على المنهج المتعدد، أو ما يسمى بالمنهج المختلط (Mixed Methodology)؛ كونه من أفضل المناهج البحثية، إذ يمزج بين المنهج الكمي والكيفي، مما يمكن من فهم الظاهرة وموضوع الدراسة بشكل متكامل و عملی، واشتملت أدوات الدراسة على الاستبانة، المقابلات، جماعة المناقشة البؤرية وتحليل مضمون استمارات بعض الحالات الطبية. وطبقت الدراسة على عينة من الأخصائيين الاجتماعيين بمدارس محافظة شمال الباطنة (12-5)، ومشرفي الإرشاد الاجتماعي بمديرية التربية والتعليم بذات المحافظة إضافة إلى أعضاء الهيئة التدريسية لتخصص العمل الاجتماعي بجامعة السلطان قابوس، وجماعة مناقشة بؤرية من طلبة تخصص العمل الاجتماعي من السنة الدراسية الرابعة، وما بعدها.
وتوصلت الدراسة إلى العديد من النتائج، أهمها: أن مستوى كفاية معارف الأخصائيين الاجتماعيين بنماذج التدخل المهني والمهارة في تطبيقها يعد متوسطا. كما كشفت الدراسة عن وجود عدد من المعوقات التي قد تحول دون فاعلية تطبيق نماذج التدخل المهني، وهي: معوقات متعلقة بالإعداد الأكاديمي النظري والعملي، ومعوقات متعلقة بشخصية الأخصائي الاجتماعي، وأخرى متعلقة بالمدرسة وظروف العمل، وأخرى مرتبطة بالإشراف على الأخصائيين الاجتماعيين العاملين في المدارس
وانتهت الدراسة إلى تقديم عدد من الحلول المقترحة التي يمكن أن تحسن من تطبيق الأخصائيين الاجتماعيين لنماذج التدخل، ومنها: إعادة تنظيم الإعداد القطري والعملي لخصائي، وضع خطط عملية التنمية معارف الأخصائيين ومهاراتهم في تطبيق نماذج التنقل في المجال المدرسي، تكثيف الورش والدورات التدريبية، تصميم دليل إرشادي، حقائب تدريبية التطبيق التمازج، وضرورة تضمين كل من: استمارة الحالة ونموذج تقييم المشرفين أخصائي في المدرسة على تطبيق نماذج التدخل المهني.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
0
0
المعمرية, فاطمة بنت علي بن محمد.
جامعة السلطان قابوس
2016
Theses and Dissertations
1
0
‫الكلباني،, محمد بن حميد بن عبد الله.‬
جامعة السلطان قابوس
2018