Document
القدرة التنبؤية للمعدل التنافسي بالمعدل التراكمي الجامعي لدى طلبة جامعة الشرقية في سلطنة عمان.
Source
رسالة ماجستير
Other titles
The predictive ability of Competitive Grade in the University Grade Point Average of A'Sharqiyah University Students in the Sultanate of Oman.
Country
عمان.
City
إبراء
Publisher
جامعة الشرقية
Gregorian
2023-05-11
Subject (Name)
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
This study aimed at measuring the predictability of the competitive grade in
the general diploma by the university cumulative grade of students of A'Sharqiyah
University. The study sample consisted of 590 graduated students of A'Sharqiyah
University, who are holding the Diploma of General Education for the 2014-2015-
2016 academic years from three colleges: Faculty of Business Administration,
Faculty of Applied and Health Sciences, Faculty of Engineering. The results of the
study indicated that the competitive grade is predictable at 14.7% of students'
university cumulative grade. Its prediction is considered to be average by the size
of the effect. The results also indicated that there are no differences in the
predictability of the competitive grade between the students who choose pure math
(scientific courses) and the students who chose the applied math (art courses). The
results also indicated differences in the predictive capacity of the competitive
grade attributable to the student's graduated college, and differences between the
faculty of engineering and science, which was for the faculty of engineering, and
between the faculty of engineering and administration for the faculty of
engineering. Regarding the differences in predictive ability according to the school
year, the results showed that there were no differences in predictive ability of the
competitive grade attributable to the year in which the student graduated. Finally,
the results on the predictive ability of secondary school subjects at the university
cumulative grade indicated that there was only a statistical indication of pure
mathematic subject to predict the university cumulative grade in the Faculty of
Engineering, subjects: social studies, Arabic language, biology, and English. For
graduates of the Faculty of Science, and subjects: geography, applied mathematics.
And English subject for graduates of the Faculty of Management. In the light of
these findings, the study concluded with a series of recommendations such as: find
standards which have more predictive ability of the university cumulative grade of
admission to various university specifications, also design university’s admissions
tests which include the achievement aspect, as well as the capabilities and
preparations aspect.
Keywords: Predictive Ability, Competitive Grade, University Cumulative Grade.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى قياس القدرة التنبؤية للدرجة التنافسية في الدبلوم العام من خلال المعدل التراكمي الجامعي لطلاب جامعة الشرقية. تكونت عينة الدراسة من 590 طالباً متخرجاً من جامعة الشرقية، الحاصلين على دبلوم التعليم العام للأعوام الأكاديمية 2014-2015-2016 من ثلاث كليات: كلية إدارة الأعمال، كلية العلوم التطبيقية والصحية، كلية الهندسة. أشارت نتائج الدراسة إلى أن الدرجة التنافسية يمكن التنبؤ بها بنسبة 14.7% من المعدل التراكمي الجامعي للطلاب، وتعتبر تنبؤها متوسطة من حيث حجم التأثير. كما أشارت النتائج إلى عدم وجود فروق في القدرة التنبؤية للدرجة التنافسية بين الطلاب الذين يختارون الرياضيات البحتة (المواد العلمية) والطلاب الذين يختارون الرياضيات التطبيقية (المواد الأدبية). كما أظهرت النتائج وجود فروق في القدرة التنبؤية للدرجة التنافسية تعزى إلى الكلية التي تخرج منها الطالب، وفروق بين كلية الهندسة والعلوم لصالح كلية الهندسة، وبين كلية الهندسة والإدارة لصالح كلية الهندسة. وبشأن الفروق في القدرة التنبؤية حسب السنة الدراسية، أظهرت النتائج عدم وجود فروق في القدرة التنبؤية للدرجة التنافسية تعزى إلى السنة التي تخرج فيها الطالب. أخيراً، أشارت النتائج المتعلقة بالقدرة التنبؤية للمواد الدراسية في المدرسة الثانوية على المعدل التراكمي الجامعي إلى وجود دلالة إحصائية فقط لمادة الرياضيات البحتة للتنبؤ بالمعدل التراكمي الجامعي في كلية الهندسة، والمواد: الدراسات الاجتماعية، اللغة العربية، علم الأحياء، واللغة الإنجليزية لخريجي كلية العلوم، والمواد: الجغرافيا، الرياضيات التطبيقية، واللغة الإنجليزية لخريجي كلية الإدارة. في ضوء هذه النتائج، خلصت الدراسة إلى مجموعة من التوصيات مثل: إيجاد معايير تتمتع بقدرة تنبؤية أكبر للمعدل التراكمي الجامعي للقبول في التخصصات الجامعية المختلفة، وتصميم اختبارات قبول جامعية تشمل جانب التحصيل بالإضافة إلى جانب القدرات والاستعدادات.
الكلمات المفتاحية: القدرة التنبؤية، الدرجة التنافسية، المعدل التراكمي الجامعي.
الكلمات المفتاحية: القدرة التنبؤية، الدرجة التنافسية، المعدل التراكمي الجامعي.
Category
Theses and Dissertations