Document

بناء مقياس مهارات التعلم الموجه ذاتيًا لطلبة الصفين العاشر والحادي عشر في سلطنة ُعمان.

Source
رسالة ماجستير
Other titles
Constructing a scale of self-directed learning skills for tenth and eleventh grade students in the Sultanate of Oman
Country
عمان.
City
مسقط
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2024
Language
Arabic
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
The study aimed to construct a sacle of self-directed learning skills for students in the tenth and eleventh grade in the Sultanate of Oman, verify its validity and reliability, identify the level of self-directed learning, and verify the significance of differences in the variables of gender and grade. The study adopted a descriptive approach as the study's sample consisted of (2034) male and female students from the tenth and eleventh grade in Muscat Governorate schools for elementary and post-elementary education. A scale of self-directed learning skills was constructed according to the Garrison model to achieve the objectives of the study. The final form of the scale consisted of (53) items with five rating scale: strongly agree, agree, not sure, disagree, and strongly disagree. The scale includes face validity (content validity), criterion-related validity, construct validity, and factorial validity through the exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis resulting in three factors; selfmanagement and achieving goals, self-monitoring, and learning planning. These factors explained (37.18 %) of the total variance. As for reliability, the values of Cronbach’s alpha internal consistency coefficients ranged from (0.87) to (0.93) and from (0.88) to (0.94) via the split-half method. The results showed that most of the students in the tenth and eleventh grades had average or above average levels of self-directed learning skills with an (86.33%) percentage. The differences were statistically significant in the gender variable in favor of the female students, and in the grade variable for the tenth grade. In light of these findings, a number of recommendations and proposals have been produced.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى بناء مقياس لمهارات التعلم الموجه ذاتيًا لطلبة الصفنين العا فر والحادي عشفر بسلطنة ُعمان والتحق من صدقه و وثباته والتعرف عل مستوى مهارات التعلم الموجه ذاتيًا والتحق من دلالة الفروق في متغيري الجنس والصف الدراسي. وقد تبنت الدراسة المنهج الوصفي منهجا لها وتكونت العينة من ) 2034( طالًبا وطالبة من طلبة الصفين العاشر والحادي عشر في مدراس محافظة مسقط للتعليم الأساسي وما بعد الأساسي. ولتحقيق أهداف الدراسة تم بناء مقياس لمهارات التعلم الموجه ذاتًيا وفقاً لنموذع جاريسون وقد تكونت الصورة النهائية للمقياس من (53) عبارة وأمام كل عبارة خمس بدائل للإجابة (موافق جداً، موافق، غير متأكد، غير موافق وغير موافق أبداً) يتوافر في المقياس الصدق الظاهري (صدق المحكمين ) والصدق المرتبط بمحك، وصدق المفهوم والصدق العاملي بطريقة التحليل العاملي الاستكشافي ، والتحليل العاملي التوكيدي الذي اسفر عن ثلاث ةعوامل وهي إدارة الذات وتحقيق الأهداف ومراقبة الذات والتخطيط للتعلم وقد فسرت هذه العوامل ( %37.18 ) من التباين الكلي، أما الثبات فقد تراوحت قيم معاملات الاتساق الداخلي من 0.87 إل 0.93 بطريقة ألفا كرونباخ ومن 0.88 إلى 0.94 بطريقة التجزئة النصفية.
وأظهرت النتائج أن أغلب طلبة الصفين العاشر والصف الحادي عشر لديهم مستويات متوسطة أو فوق المتوسطة لمهارات التعلم الموجه ذاتًيا وقد بلغت نسبتهم ( %86.33 ) وكانت الفروق دالة إحصائيا في متغير الجنس لصالح الطالبات ودالة إحصائياً في متغير الصف لصالح الصف العا شر. وفي ضوء هذه النتائج تم الخروج بعدد من التوصيات والمقترحات.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
5
0
الرقمي، سالم بن سليمان.
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
2018-05-01
Theses and Dissertations
8
0
السليمي، سليمان بن عبيد بن شامس.
جامعة الشرقية
2024-04-15