Document

تقويم فاعلية برنامج خبراء اللغة الإنجليزية بالمعهد التخصصي للتدريب المهني للمعلمين في سلطنة عمان وفقاً لنموذج جوسكي.

Source
رسالة ماجستير
Other titles
Evaluating the effectiveness of the English language experts program at the Specialized Institute for Professional Training for Teachers in the Sultanate of Oman based on Gusky’s model
Country
عمان.
City
مسقط
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2024
Language
Arabic
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
The study aimed to evaluate the effectiveness of the English language experts program at the Specialized Institute Professional training for Teachers in the Sultanate of Oman according to the Gusky’s model. To achieve the goal of the study, the researcher used the sequential explanatory design, employing three tools to collect data, which are: The questionnaire included 36 items distributed over five dimensions according to the Guski’s model (the level of teachers’ satisfaction, the level of new knowledge and skills, the level of support , the level of teachers’ application of the training material, and the level of influence on students’ learning outcomes). This questionnaire was applied to 171 male and female teachers from various governorates. The second instrument was also a questionnaire intended for educational supervisors to identify the extent of influence the teachers had on the learning outcomes of their students, from the point of view of 31 educational supervisors of these teachers who graduated from the specialized institute and their headmasters to explain the results obtained from the questionnaire. The third instrument was a semi-structured interview that was applied to 10 graduates from the Specialized Institute in the English Language Experts Program to measure the impact of the training program on them. The results of the study indicated that the opinions of male and female graduate teachers from the English Language Experts Program who answered the questionnaire were very high in all five dimensions of the Gusky model. The results of the questionnaire answered by the educational supervisors also indicated that the impact of teachers on the learning outcomes of their students was also very high. With regard to the differences between males and females, ‌ي the results showed that there were no statistically significant differences between male and female teachers with respect to all the dimensions the Guski’s model, while there were statistically significant differences with regard to the academic qualification variable in favor of master’s degree holders in the level of teacher satisfaction dimension only. The results also indicated that there were statistically significant differences with respect to the years of experience variable in favor of the more experienced teachers. The study concluded with a set of recommendations and suggestions based on the results obtained from the results of the study.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى تقويم فاعلية برنامج خبراء اللغة الإنجليزية بالمعهد التخصصي للتدريب المهني لنموذج جوسكي، ولتحقيق هدف الدراسة للمعلمين في سلطنة عمان وفقا وظف الباحث المنهج التفسيري ً التتابعي مستخدما ثالث أدوات لجمع البيانات وهي : الاستبانة والتي تكونت من 36 فقرة موزعة على خمسة أبعاد وفقا لنموذج جوسكي )مستوى رضا المعلمين، ومستوى المعارف والمهارات الجديدة، ومستوى الدعم والمساندة، ومستوى تطبيق المعلمين للمادة التدريبية، ومستوى التأثير في نواتج تعلم الطلبة( ولقد تم تطبيق أداة الاستبانة على 171 معلما ومعلمة من مختلف المحافظات، وأما الاداة الثانية فكانت مخصصة للمشرفين ً التربويين للتعرف على مدى تأثير المعلمين الخاضعين للبرنامج على نتائج تعلم طلبتهم من وجهة نظر المشرفين التربويين؛ وذلك لتفسير النتائج التي تم الحصول عليها من الاستبانة، أما الاداة الثالثة: فكانت عبارة عن أسئلة مقابلة غير مقننة طبقت على 10 خريجين من المعهد التخصصي في برنامج خبراء اللغة الانجليزية وذلك لقياس أثر البرنامج التدريبي عليهم، وأشارت نتائج الدراسة بأن مستوى آراء المعلمين والمعلمات الخريجين من برنامج خبراء اللغة الانجليزية كانت مرتفعة جدا في جميع الابعاد الخمسة لنموذج جوسكي، وأيضا أشارت نتائج الاستبانة التي تم توزيعها على المشرفين التربويين بأن تأثير المعلمين المتخرجين من البرنامج كانت مرتفعة جدا على نتائج تعلم طلبتهم، أما بالنسبة للفروق الاحصائية لمتغير ً النوع الاج تماعي، فأظهرت النتائج بعدم وجود فروق ذات داللة إحصائية بين المعلمين والمعلمات بالنسبة لالبعاد جميعها، بينما وجدت فروق ذات داللة إحصائية بالنسبة لمتغير المؤهل الدراسي لصالح حملة الماجستير في محور مستو ى رضا المعلمين فقط. وأشارت النتائج أيضا إلى وجود فروق ذات داللة إحصائية بالنسبة لمتغير سنوات الخبرة لصالح المعلمين والمعلمات الاكثر خبرة، وخلصت الدراسة إلى مجموعة من التوصيات والمقترحات بناء على النتائج.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
3
0
الرقمي، سالم بن سليمان.
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
2018-05-01
Theses and Dissertations
7
0
العامرية، هند بنت عا مر بن سالم بن عامر.
جامعة السلطان قابوس
2024
Theses and Dissertations
5
0
السليمي، سليمان بن عبيد بن شامس.
جامعة الشرقية
2024-04-15