Document
الشغف الأكاديمي وعلاقته بالذكاء الانفعالي لدى طلبة جامعة السلطان قابوس بسلطنة ُعمان.
Source
رسالة ماجستير
Other titles
Academic passion and its relation to emotional intelligence among Sultan Qaboos University students in the Sultanate of Oman
Country
عمان
City
مسقط
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2024
Language
Arabic
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
The current study aimed to identify the level of Academic Passion and
Emotional Intelligence among Sultan Qaboos University students.
Additionally, identify the differences in levels of Academic Passion and
Emotional Intelligence according to gender (male, female), it examined
whether Emotional Intelligence could predict academic passion.
Participants were 340 male and female students from Sultan Qaboos
University selected by the convenient sampling technique. Academic
Passion scale (Vallerand et al., 2003), and Emotional Intelligence scale
(Al-Alwan, 2011) were used to collect data. Results indicated that the
level of Academic Passion and Harmonious passion were high while
Obsessive Passion was medium. The level of Emotional Intelligence
among university students was generally high. There were no significant
differences in Academic Passion. No significant differences were detected
in Emotional Intelligence except for the empathy subscale in favor of
females. All subscales of Emotional Intelligence contributed to predicting
the Harmonious Passion subscale, while the social communication
subscale contributed to predicting compulsive Academic Passion.
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على مستوى الشغف الأكاديمي والذكاء الانفعالي لدى طلبة جامعة السلطان قابوس.
والتعرف على الفروق والاختلافات في مستويات الشغف الأكاديمي والذكاء الانفعالي وفقًا للجنس (ذكر، أنثى)، وكذلك التعرف على التنبؤية للذكاء الانفعالي بالشغف الاكاديمي. وطبقت الدراسة على عينة من (340) طالبًا وطالبة من جامعة السلطان قابوس تم اختيارهم بالطريقة الميسرة والمتاحة. وتم استخدام المنهج الوصفي الارتباطي وتطبيق مقياس الشغف من إعداد (فاليراند وآخرون، 2003)، تعريب وتقنين حسبان (2021 ) واستخدام مقياس الذكاء الانفعالي إعداد العلوان (2011) .
وأشارت النتائج إلى أن مستوى الشغف الأكاديمي جاء بمستوى مرتفع بشكل عام لدى طلبة بينما جاء الشغف الانسجامي بدرجة مرتفعة والشغف القهري بدرجة متوسطة كما جاء مستوى الذكاء الانفعالي لدى طلبة الجامعة مرتفعا بشكل عام. لم تكن هناك فروق معنوية في الشغف الأكاديمي. ولم يتم الكشف عن فروق ذات دلالة إحصائية في الذكاء الانفعالي باستثناء مقياس التعاطف لصالح الإناث، كما أظهرت الدراسة أن جميع أبعاد الذكاء الانفعالي ساهمت بالتنبؤ ببعد الشغف الانسجامي، بينما ساهم بعد التواصل الاجتماعي في الذكاء الانفعالي بالتنبؤ بالشغف القهري.
والتعرف على الفروق والاختلافات في مستويات الشغف الأكاديمي والذكاء الانفعالي وفقًا للجنس (ذكر، أنثى)، وكذلك التعرف على التنبؤية للذكاء الانفعالي بالشغف الاكاديمي. وطبقت الدراسة على عينة من (340) طالبًا وطالبة من جامعة السلطان قابوس تم اختيارهم بالطريقة الميسرة والمتاحة. وتم استخدام المنهج الوصفي الارتباطي وتطبيق مقياس الشغف من إعداد (فاليراند وآخرون، 2003)، تعريب وتقنين حسبان (2021 ) واستخدام مقياس الذكاء الانفعالي إعداد العلوان (2011) .
وأشارت النتائج إلى أن مستوى الشغف الأكاديمي جاء بمستوى مرتفع بشكل عام لدى طلبة بينما جاء الشغف الانسجامي بدرجة مرتفعة والشغف القهري بدرجة متوسطة كما جاء مستوى الذكاء الانفعالي لدى طلبة الجامعة مرتفعا بشكل عام. لم تكن هناك فروق معنوية في الشغف الأكاديمي. ولم يتم الكشف عن فروق ذات دلالة إحصائية في الذكاء الانفعالي باستثناء مقياس التعاطف لصالح الإناث، كما أظهرت الدراسة أن جميع أبعاد الذكاء الانفعالي ساهمت بالتنبؤ ببعد الشغف الانسجامي، بينما ساهم بعد التواصل الاجتماعي في الذكاء الانفعالي بالتنبؤ بالشغف القهري.
Category
Theses and Dissertations