Document
الشفافية الإدارية في وزارة التربية و التعليم بسلطنة عمان من وجهة نظر العاملين بها
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2011
Language
Arabic
English abstract
This study aimed to investigate the degree of availability of some administrative transparency indicators in the Ministry of Education as perceived by its employees. It also aimed to identify differences in the sample responses according to educational qualifications, years of experience, gender, types of occupation. The study also aimed to provide suggestions that may contribute to the availability of the transparency in the Ministry of Education. The study used a questionnaire of (59) items that refer to the administrative transparency indicators. These indicators were divided into six fields: transparent rules and regulations, transparent decision making, transparent administrative communication, transparent information, transparent performance evaluation and transparent administrative accountability.
The sample consisted of (517) individuals in the General Court of the Ministry of the Education. Data was statistically analyzed using the SPSS to measure means, standard deviations and rank. In addition, T-tests, Anova, and (post hoc) Scheffe test were used. The main results were as follow:
• Generally the degree of administrative transparency in the Ministry of Education in the Sultanate of Oman was medium as perceived by the sample with mean of (2.72).
• Most fields were in the medium range. The field of "transparent administrative communication" was the highest with a mean of (2.94),followed by the "transparent information" field with a mean of (2.86). The lowest field was "transparent performance evaluation" with a mean of (2.37).
- There were statistically significant differences at (a>0.05) level between the means of males and females, in favor of male participants in the overall mean and in the themes of transparent administrative communication, transparent performance evaluation, and transparent administrative accountability.
- There were statically significant difference at (a20.05) level between the means of males and females, in favor of male participants in the overall mean and in the fields of transparent administrative communication, transparent performance evaluation and transparent administrative accountability.
• There were statically significant difference at (a20.05) level in the overall mean in relation to years of experiences, in favor of individuals with more years of experience (more than 16 years) compared to individuals with less years of experience (11-15) years.
• There were statically significant difference at (až0.05) level in the overall mean in relation to the types of occupation (supervision or executive), in favor of supervision occupations.
In the light of the above findings the researcher offers some recommendations that include the adaption of transparency philosophy and goals by the Ministry of Education leaderships and building a supporting culture for practicing transparency in the Ministry of Education.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
سعت هذه الدراسة لقياس درجة توفر بعض مؤشرات الشفافية الإدارية في وزارة التربية والتعليم في سلطنة عمان من وجهة نظر العاملين فيها، مع تحديد الفروق باختلاف متغيرات الدراسة، وهي: المؤهل العلمي، سنوات الخبرة، والنوع، ونوع الوظيفة، وأخيرا اقتراح بعض الإجراءات التي يمكن أن تساعد على توفر مؤشرات الشفافية الإدارية في وزارة التربية والتعليم بسلطنة عمان، ولتحقيق أهداف الدراسة اتبعت الباحثة المنهج الوصفي؛ حيث تم تحليل الأدبيات التربوية المتعلقة بالشفافية الإدارية، وإعداد أداة الدراسة في صورة استبانة، تكونت من ( 59 ) عبارة كانت في مضامينها عبارة عن بعض المؤشرات التربوية، التي تشير لبعض الممارسات أو الآليات أو الأداءات التي تقيس درجة توفر الشفافية الإدارية في وزارة التربية والتعليم بسلطنة عمان، قسمت لستة مجالات وهي : مجال شفافية القوانين واللوائح والأنظمة، ومجال شفافية صناعة واتخاذ القرار و مجال شفافية الاتصال الإداري، ومجال شفافية المعلومات، ومجال شفافية تقييم الأداء، وأخيرا مجال شفافية المساءلة الإدارية. وتألفت عينة الدراسة من (517) فردا من العاملين في الوظائف الإشرافية والتنفيذية في ديوان عام الوزارة، وعولجت البيانات الإحصائية باستخدام الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS)، حيث تم حساب المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية، والأهمية النسبية الرتبة)، وإختبار (ت) لمجموعتين مستقلتين، وتحليل التباين الأحادي، واختبار شيفيه المقارنات البعدية المتعددة. وقد توصلت الدراسة الميدانية إلى عدة نتائج ، من أهمها:
- أن درجة توفر مؤشرات الشفافية الإدارية في وزارة التربية والتعليم في سلطنة عمان من وجهة نظر العاملين فيها جاءت متوسطة إجمالا، حيث بلغ المتوسط الحسابي للمجالات (2.72)
- وجاءت أغلب المجالات تقريبا في الدرجة المتوسطة، من حيث توفر مؤشرات الشفافية الإدارية في وزارة التربية والتعليم بسلطنة عمان، وكان أعلاها رتبة هو مجال الاتصال الإداري" بمتوسط حسابي (2.94)، يليه مجال "المعلومات" بمتوسط حسابي (2.86)، ثم مجال القوانين واللوائح والأنظمة بمتوسط حسابي (2.81)؛ تلاه مجال صناعة واتخاذ القرار" بمتوسط حسابي (2.74)؛ يليه مجال "المساءلة الإدارية" بمتوسط حسابي (2.60)؛ باستثناء مجال التقييم الأداء" فقد جاء توفره بدرجة قليلة بمتوسط حسابي (2.37).
- توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة ( 0.05) بين متوسطات تقديرات أفراد عينة الدراسة تعزي لمتغير النوع، جاءت لصالح الذكور، في إجمالي مجالات الدراسة وفي المجالات الآتية: مجال شفافية الاتصال إداري، ومجال شفافية تقييم الأداء، ومجال شفافية المساءلة الإدارية.
- توجد فروق ذات دلالة إحصائية لمجالات الشفافية الإدارية تعزى إلى سنوات الخبرة، الصالح أفراد العينة أصحاب سنوات الخبرة الطويلة الأكثر من 15 سنة ).
-لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية لمجالات الشفافية الإدارية تعزى إلى المؤهل العلمي.
- توجد فروق ذات دلالة إحصائية لمجالات الشفافية الإدارية تعزى إلى متغير نوع الوظيفة ، وجاءت لصالح الوظائف الإشرافية. - وفي ضوء نتائج الدراسة؛ توصلت الباحثة إلى مجموعة الإجراءات المقترحة، التي يمكن أن تساعد على توفر الشفافية الإدارية في وزارة التربية والتعليم بسلطنة عمان من أهمها: تبني القيادات التربوية بوزارة التربية والتعليم لفلسفة وأهداف الشفافية الإدارية، وبناء ثقافة داعمة للشفافية الإدارية عن طريق تعزيز الوعي الإيجابي بين العاملين في وزارة التربية والتعليم بمفهوم الشفافية وأهميتها وأهدافها وإيجابيات وآليات تفعيلها، كما تم اقتراح مجموعة من الدراسات والبحوث التي تساعد على ترسيخ دعائم الشفافية الإدارية في وزارة التربية والتعليم بسلطنة عمان.
- أن درجة توفر مؤشرات الشفافية الإدارية في وزارة التربية والتعليم في سلطنة عمان من وجهة نظر العاملين فيها جاءت متوسطة إجمالا، حيث بلغ المتوسط الحسابي للمجالات (2.72)
- وجاءت أغلب المجالات تقريبا في الدرجة المتوسطة، من حيث توفر مؤشرات الشفافية الإدارية في وزارة التربية والتعليم بسلطنة عمان، وكان أعلاها رتبة هو مجال الاتصال الإداري" بمتوسط حسابي (2.94)، يليه مجال "المعلومات" بمتوسط حسابي (2.86)، ثم مجال القوانين واللوائح والأنظمة بمتوسط حسابي (2.81)؛ تلاه مجال صناعة واتخاذ القرار" بمتوسط حسابي (2.74)؛ يليه مجال "المساءلة الإدارية" بمتوسط حسابي (2.60)؛ باستثناء مجال التقييم الأداء" فقد جاء توفره بدرجة قليلة بمتوسط حسابي (2.37).
- توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة ( 0.05) بين متوسطات تقديرات أفراد عينة الدراسة تعزي لمتغير النوع، جاءت لصالح الذكور، في إجمالي مجالات الدراسة وفي المجالات الآتية: مجال شفافية الاتصال إداري، ومجال شفافية تقييم الأداء، ومجال شفافية المساءلة الإدارية.
- توجد فروق ذات دلالة إحصائية لمجالات الشفافية الإدارية تعزى إلى سنوات الخبرة، الصالح أفراد العينة أصحاب سنوات الخبرة الطويلة الأكثر من 15 سنة ).
-لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية لمجالات الشفافية الإدارية تعزى إلى المؤهل العلمي.
- توجد فروق ذات دلالة إحصائية لمجالات الشفافية الإدارية تعزى إلى متغير نوع الوظيفة ، وجاءت لصالح الوظائف الإشرافية. - وفي ضوء نتائج الدراسة؛ توصلت الباحثة إلى مجموعة الإجراءات المقترحة، التي يمكن أن تساعد على توفر الشفافية الإدارية في وزارة التربية والتعليم بسلطنة عمان من أهمها: تبني القيادات التربوية بوزارة التربية والتعليم لفلسفة وأهداف الشفافية الإدارية، وبناء ثقافة داعمة للشفافية الإدارية عن طريق تعزيز الوعي الإيجابي بين العاملين في وزارة التربية والتعليم بمفهوم الشفافية وأهميتها وأهدافها وإيجابيات وآليات تفعيلها، كما تم اقتراح مجموعة من الدراسات والبحوث التي تساعد على ترسيخ دعائم الشفافية الإدارية في وزارة التربية والتعليم بسلطنة عمان.
Category
Theses and Dissertations