Document
الصعوبات التي تواجهها معلمات المجال الاول في تدريس الدراسات الاجتماعية لذوي صعوبات التعلم بسلطنة عمان
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2007
Language
Arabic
Subject
English abstract
The objectives of the study at hand were to determine: the difficulties faced by the first domain teachers teaching social studies to pupils with learning disabilities in the Sultanate of Oman, and the effect of teachers' specialization, qualifications and experience. To achieve these objectives, the researcher reviewed the relevant literature and developed a questionnaire composed of 74 items divided into (6) dimension sample of the study consisted of (363) female teachers teaching 1-4 graders in (93) Basic Education schools in the Sultanate of Oman. To answer the questions of the study, the researcher used means, SD's, Rank, T-test, one-way ANOVA test. The main findings of the study: 1- The most common difficulties of teaching social studies to pupils with learning difficulties covered 5 areas of the questionnaire in the following descending order; school textbooks, students, teachers, parents, and classroom environment. 2- The T-test and ANOVA analysis revealed no statistically significant effects due to teachers' specialization, qualifications and experience. According to the results, a number of recommendations were introduced.
Description
رسالة جامعية
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى: تحديد الصعوبات التي تواجه معلمات المجال الأول في تدريس الدراسات الاجتماعية لذوي صعوبات التعلم من وجهة نظرهن، ومعرفة أثر كل من المتغيرات: التخصص، والمؤهل الدراسي، والخبرة الوظيفية على تقدير عينة الدراسة لتلك الصعوبات. ولتحقيق أهداف الدراسة، تمت مراجعة أدبيات تربوية في مجال صعوبات التعلم، وتحليل محتوى كتب الدراسات الاجتماعية. وبناء على ذلك، صمم الباحث استبانة تكونت من (74) عبارة موزعة على (6) أبعاد تمثل الصعوبات المتوقعة، وتم تطبيقها على عينة مكونة من (۳۹۳) معلمة مجال أول ممن يدرسن الدراسات الاجتماعية للصفين (3-4)، في (۹۳) مدرسة من مدارس التعليم الأساسي. وأظهرت نتائج اختبار (ت) One - sample T - test أن أكثر الأبعاد صعوبة في تدريس الدراسات الاجتماعية لذوي صعوبات التعلم من وجهة نظر عينة الدراسة، هي: البعد المتعلق بالكتاب المدرسي، يليه البعد المتعلق بالتلاميذ، فالبعد المتعلق بالمعلمة، ثم البعد المتعلق بأولياء الأمور، وأخيرا البعد المتعلق بالبيئة الصفية. أما بالنسبة لأثر متغيرات: التخصص، والخبرة، والمؤهل الدراسي في تقديرات عينة الدراسة، فقد تم استخدام اختبار (ت) ( Independent - Sample T - Test ) بالإضافة إلى تحليل التباين الأحادي (One way analysis of variance) للتحقق من دلالة الفروق بين متوسطات أبعاد الاستبانة. وقد أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (105) بين المتوسطات الحسابية الأبعاد الاستبانة وفقا لمتغيرات الدراسة. وبموجب نتائج الدراسة تم تقديم مجموعة من التوصيات والمقترحات.
Category
Theses and Dissertations