Document

‫التفويض المتوقع و الفعلي لسلطات مديري المدارس الثانوية في سلطنة عمان‬

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2001
Language
Arabic
English abstract
The objective of this study is to identify the expected authority delegation of the schools principals according to the educational literature, and the actual authority delegation of the secondary schools principals in the Sultanate of Oman from their assistants and first teachers points of view, and whether these points differ or not according to the job title, sex, experience in schools, and educational regions. The sample of the field study consisted of (111) assistant principals and (216) first teachers, who were randomly selected from male and female assistants and first teachers working in five regions {Muscat, Al-Dakhelyyah, Al-Batinah (North), Al-Batinah (south), AlSharqyyah (south)}. The region have been selected from ten educational regions in the Sultanate. The study has determined in its theoretical background the concept of principal's authority delegation, the effectiveness of delegation, the procedures of delegation, and the obstacles of delegation. On the other side, the results of the field study indicated as perceived by most assistants and first teachers, that principals perform the basics of delegation and practice it to a considerable extent. The result also indicated as perceived by most assistants and first teachers, that the real authority delegation of principals faces obstacles that appear in a medium degree. In addition, the results of the study illustrated that there were no statistical significant differences at (oc= 0,01) between assistants and first teachers in the basics, practices and obstacles of the principals' authority delegation attributed to the job title. The results also indicated that there were no statistical significant differences at (oc= 0,05) between assistants and first teachers in the practices and obstacles of the principals' authority delegation attributed to the sex. However, the results illustrated that there were statistical significant differences at (oc= 0,01) between assistants and first teachers in the basics of the principals' authority delegation due to the sex in favor of females. In addition, the results of the study illustrated that there were no statistical significant differences at (oc= 0,05) between assistants and first teachers in the basics, practices and obstacles of the principals' authority delegation attributed to the experience. . The results indicated that there were no statistical significant differences at (o= 0,05) between assistants and first teachers in the basics and practices of the principals authority delegation attributed to the educational region. However, the results illustrated that there were statistical significant differences at (o= 0,05) "in the obstacles of the principals' authority delegation due to the educational region between Al-Batinah (North) and Al-Batinah (south) in favor of Al-Batinah (south). Finally, the study concluded with a number of recommendations and suggested studies.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على التفويض المتوقع لسلطة مدير المدرسة وفقا للأدبيات التربوية، والتفويض الفعلي لسلطات مديري المدارس الثانوية في سلطنة عمان من وجهة نظر مساعديهم والمعلمين الأوائل، واختلاف هذه الوجهات باختلاف المسمى الوظيفي للمساعدين والمعلمين الأوائل وجنسهم وخبرتهم ومناطقهم التعليمية.
وقد تألفت عينة الدراسة الميدانية من (111) مساعدة ومساعدة و(216) معلما ومعلمة من المعلمين الأوائل، تم اختيارهم بطريقة عشوائية من بين المساعدين والمساعدات والمعلمين والمعلمات الأوائل في خمس مناطق تعليمية هي (محافظة مسقط، الداخلية، الباطنة شمال الباطنة جنوب الشرقية جنوب)، وتم اختيار هذه المناطق التعليمية من أصل عشر مناطق تعليمية بالسلطنة.
وتوصلت الدراسة في جانبها النظري إلى تحديد مفهوم تفويض سلطة. مدير المدرسة ومزاياه، والخطوات التي يتبعها مدير المدرسة في عملية التفويض إضافة المشكلات والمعوقات التي تعترض تفويض السلطة.
أما نتائج الدراسة الميدانية فقد أشارت إلى أن معظم مساعدي مديري المدارس والمعلمين الأوائل يرون أن المديرين يلتزمون بأسس التفويض ويمارسونه بشكل كبير.كذلك أشارت نتائج الدراسة إلى أن معظم مساعدي مديري المدارس والمعلمين الأوائل يصفون صعوبات التفويض الفعلي لسلطة مدير المدرسة بأنها موجودة بشكل متوسط.
كما أشارت إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى ((oc= 0,01) في مدى التزام المديرين بأسس تفويض السلطة، وفي ممارسات هذا التفويض وصعوباته بين المساعدين والمعلمين الأوائل تعزي لمتغير المسمى الوظيفي. كذلك أشارت إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى ( oc= 0,05) في ممارسات التفويض الفعلي وصعوباته بين المساعدين والمعلمين الأوائل تعزي لمتغير الجنس، بينما توجد هناك فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى ((oc= 0,01) في مدى التزام مديري المدارس الثانوية بأسس التفويض تعزي للمتغير نفسه وذلك لصالح الإناث.
وأشارت نتائج الدراسة الميدانية أيضا إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى ( oc= 0,05) في مدى التزام المديرين بأسس تفويض السلطة وفي ممارسات هذا التفويض وصعوباته بين المساعدين والمعلمين الأوائل تعزي لمتغير الخبرة العملية، إضافة إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (oc= 0,05) في مدى التزام المديرين بأسس تفويض السلطة وممارسات هذا التفويض بين المساعدين والمعلمين الأوائل تعزي لمتغير المنطقة التعليمية، بينما توجد هناك فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (oc= 0,05) في صعوبات التفويض الفعلي لسلطة مدير المدرسة بين منطقتي الباطنة شمال والباطنة جنوب لصالح منطقة الباطنة جنوب.
وخلصت الدراسة إلى مجموعة من المقترحات والبحوث المقترحة التي ترى الباحثة أنها تفيد في تطوير التفويض الفعلي لسلطات مديري المدارس الثانوية.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
11
2
العجمية, مروة بنت صالح بن إبراهيم.
جامعة صحار.
2018