Document

‫التمكين الوظيفي لمشرفي مصادر التعلم في سلطنة عمان و دوره في تعزيز مهاراتهم القيادية

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2015
Language
Arabic
English abstract
This study aimed to explore the leadership skills of the supervisors of learning resources and the impact of their demographic variables on their leadership skills in the Sultanate of Oman. The study also investigated the extent of the supervisors' awareness of MOE's efforts to achieve and reinforce the different dimensions of career empowerment based on their demographic features. Furthermore, the study explored the relationship between the awareness of supervisors of learning resources on the dimensions of career empowerment and the existing leadership skills. In addition, the study suggested a mechanism to activate the dimensions of career empowerment in order to enhance the supervisors' leadership skills. The study employed the descriptive and quantitative methodology by using a questionnaire which allowed for including all the study population of (43) supervisors in the Sultanate. The study results showed that supervisors have a high level of leadership skills. Another finding is that the gender of the supervisors was a factor that determined the level of influence of the demographic features on the leadership skills. However, the result pointed out a moderate level of empowerment. Also, the years of experience affected the influence of demographic features on the awareness of supervisors of learning resources on the dimensions of career empowerment. The result showed a positive correlation between the existing leadership skills of the supervisors and the level of knowledge, management skills, freedom, independency as well as the positive interaction. The study proposed a mechanisms to activate the career empowerment of supervisors, including: raising the belief in the importance of learning resource centers and the role of the counselor and the supervisor, modifying the ministry's regulatory strategies, and adopting the principle of transparency in the work. The study recommended that the upper management in MOE should (1) adopt the concept of the empowerment both administratively and practically, (2) enroll the supervisors in training courses and motivate them financially and morally, and (3) provide an expert in the field of the profession who will act as a leadership and intellectual reference.
Description
رسالة جامعية
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى 1- التعرف إلى المهارات القيادية التي يمتلكها مشرفي مصادر التعلم في سلطنة عمان ودرجة تأثرها بمتغيراتهم الديموغرافية و2- استطلاع درجة إدراك مشرفي مصادر التعلم في سلطنة عمان لجهود وزارة التربية والتعليم في تعزيز وتحقيق أبعاد التمكين الوظيفي وتباينها تبعا المتغيراتهم الديموغرافية و3- استكشاف العلاقة بين إدراك مشرفي مصادر التعلم في سلطنة عمان الأبعاد التمكين الوظيفي والمهارات القيادية المتوفرة لديهم، كما هدفت الدراسة 4- لوضع آلية مقترحة لتفعيل أبعاد التمكين الوظيفي بغرض تعزيز المهارات القيادية لدى المشرفين، واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي الكمي باستخدام أداة الاستبانة. لقدرته على استيفاء جميع أفراد عينة الدراسة البالغ عدده (43) مشرفة في جميع أنحاء السلطنة.
وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها: تتوفر لدي مشرفي مصادر التعلم مهارات قيادية عالية كما أن درجة تأثير السمات الديموغرافية على المهارات القيادية المتوفرة لدى المشرفين ظهرت في متغير النوع، في حين جاءت درجة التمكين الوظيفي لدى المشرفين بشكل عام بمستوى متوسط، بينما ظهر تأثير المتغيرات الديموغرافية على إدراك المشرفين الأبعاد التمكين في متغير سنوات الخبرة. وقد كشفت النتائج عن وجود ارتباط بين المهارات القيادية المتوفرة لدى المشرفين تمثل في بعد امتلاك المعرفة ومهارة التنظيم وأيضأ في بعد الحرية والاستقلالية مع التفاعل الإيجابي. وقد خلصت الدراسة إلى اقتراح آليات لتفعيل التمكين الوظيفي للمشرفين منها: الإيمان بأهمية مراكز مصادر التعلم ودور الأخصائي والمشرف في تفعيلهما، وتغيير الوزارة الاستراتيجياتها التنظيمية وتبني مبدأ الشفافية في العمل. وتوصلت الدراسة إلى جملة من التوصيات منها: أن تتبنى الإدارة العليا في الوزارة لمفهوم التمكين إدارية وعملية وإشراك المشرفين في الدورات التدريبية وتحفيزهم ماديا ومعنوية وضرورة توفير خبير في مجال المهنة لتكوين مرجعية قيادية وفكرية.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
4
0
الصقري, محمد بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
2015
Theses and Dissertations
0
0
الهنائية, فاطمة بنت حمد بن عامر.
جامعة السلطان قابوس
2010
Theses and Dissertations
0
0
الحارثية،, آمنة بنت سالم بن سلطان.‬
جامعة السلطان قابوس
2018
Theses and Dissertations
0
0
الأغبرية, زكية بنت محمد بن سيف.
جامعة السلطان قابوس
2009