Document

بعض الأساليب المعرفية وعلاقتها بمهارة اتخاذ القرار و لدى طلبة الصف الحادي عشر بسلطنة عمان.

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2010
Language
Arabic
English abstract
This study aimed to identifying the level of decision making skill among students in grade eleven in Oman and to identifying the most common cognitive styles among them. It also aimed at exploring the statistically significant differences between students according to gender and specialization variables. Finally, it aimed to knowing the cognitive styles that most predict decision making skill. The sample of the study consisted of (500) male and female students in grade eleven in Oman. Four instruments used which are: Embedded Figures Test to measure the cognitive style field (dependence- independence), Verbal Situations Test to measure the cognitive style (reflectivity- impulsivity) and Verbal Situations Test to measure the cognitive style (cautiousness- risk taking). Verbal Situations Test (developed by the researcher) To analyze data statistically, the researcher used one sample T-test, median, frequencies, manova and stepwise multiple regression. The results indicated the following: - High level of decision making among students. The most common cognitive styles among students are (field dependence), (impulsivity) and (cautiousness). There are statistically significant differences in decision making skill between males and females in favor of females. However, there are no statistically significant differences in decision making skill according to specialization. The results also showed statistically significant interaction between gender and specialization in their effect on decision making skill. The results indicated that the cognitive styles ( impulsivity reflectivity) and (risk- taking-cautiousness) are predictors of decision making skill among the sample, while the cognitive style field (dependency- independency) is not a predictor of decision making skill among grade eleven students in Sultanate of Oman.
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية معرفة الأساليب المعرفية الأكثر شيوعا لدى طلبة الصف الحادي عشر في سلطنة عمان، والتعرف على مستوى مهارة اتخاذ القرار لديهم، كما هدفت الكشف عن الفريق الدالة إحصائيا بين الطلبة في مهارة اتخاذ القرار، وفقا لمتغيري النوع والتخصص، وأخيرا معرفة أي الأساليب المعرفية أكثر تتبوا بمهارة اتخاذ القرار.
تكونت عينة الدراسة من (500) طالبا وطالبة من الصف الحادي عشر بسلطنة عمان، وللإجابة عن تساؤلات الدراسة، تم استخدام أربعة أدوات هي: اختبار الأشكال المتضمنة القياس الأسلوب المعرفي الاستقلال الاعتماد)، واختبار المواقف اللفظية لقياس الأسلوب المعرفي (الاندفاع التروي)، واختبار المواقف اللفظية لقياس الأسلوب المعرفي (المخاطرة الحذر)، واختبار المواقف اللفظية لقياس مهارة اتخاذ القرار.
ولمعالجة البيانات إحصائيا تم استخدام اختبار (ت) لعينة واحدة، والوسيط الحسابي والتكرارات، وتحليل التباين الثنائي، والانحدار المتعدد المتدرج، وأشارت النتائج إلى:
أن مستوى مهارة اتخاذ القرار أعلى من المتوسط لدى الطلبة شيوع الأسلوب المعرفي (الاعتماد) بين الطلبة، كما شاع بينهم الأسلوب المعرفي الاندفاع)، والأسلوب المعرفي (الحذر).
وجود فروق دالة إحصائيا بين الذكور والإناث في مهارة اتخاذ القرار، لصالح الإناث، بينما لم تكشف النتائج عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية بينهم في مهارة اتخاذ القرار وفقا التخصص، وأظهرت النتائج وجود تفاعل دال إحصائيا بين النوع والتخصص في درجة
تأثيرها على مهارة اتخاذ القرار.
أظهرت النتائج أن الأسلوبين المعرفيين (الاندفاع التروي) و(المخاطر الحذر منبئين بمهارة اتخاذ القرار لدى أفراد العينة، بينما كشفت النتائج أن الأسلوب المعرفي (الاستقلال - الاعتماد) غیر منبئ بمهارة اتخاذ القرار لدى طلبة الصف الحادي عشر بسلطنة عمان.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
4
0
الصقري, محمد بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
2015
Theses and Dissertations
0
0
الحارثية،, آمنة بنت سالم بن سلطان.‬
جامعة السلطان قابوس
2018
Theses and Dissertations
0
0
‫البوسعيدية، أسماء بنت سيف بن سالمين.
جامعة السلطان قابوس
2015