Document
التنبؤ بالتفكير التأملي من خلال أنماط التنشئة الوالدية و مهارة حل المشكلات لدى الطلبة من ذوي الإعاقة البصرية و الطلبة المبصرين في محافظة مسقط بسلطنة عمان
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2017
Language
Arabic
English abstract
This study aimed to reveal the predictability of reflective thinking through problem solving skills and parenting styles in a sample of blind students and visionary students. Data were collected by using three instruments, reflective thinking scale, problem solving scale and parenting styles scale. The sample of the study consisted of(155) students (male and female) from the visual students and (33) students from the blind students distributed in grades (9-11) for the academic year (2016 - 2017) in Muscat. The results showed high levels of both reflective thinking, and the dimensions of problem solving, except evaluation subscale which, was average. Smilarly, high levels of parenting styles were found except for permessive father and mother which was low. No differences in the levels of both reflective thinking, problem solving dimensions and parenting styles except in permessive father and mother, favouring visionary students. The results showed that three dimensions of problem solving, (i.e, the definition of the problem, the general orientation and decision-making) were significaut predictive variables of reflective thinking, as these dimensions explained 23% of the variance in reflective thinking. In the light of the results, the researcher provided a number of recommendations.
Description
رسالة جامعية
Member of
Resource URL
Arabic abstract
التنبؤ بالتفكير التأملي من خلال أنماط التنشئة الوالدية ومهارة حل المشكلات لدى الطلبة من ذوي الإعاقة البصرية والطلبة المبصرين في محافظة مسقط بسلطنة عمان هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن إمكانية التنبؤ بالتفكير التأملي من خلال مهارة حل المشكلات وأنماط التنشئة الوالدية لدى عينة من طلبة ذوي الإعاقة البصرية والطلبة المبصرين، واستخدمت الباحثة في هذه الدراسة ثلاثة مقاييس: مقياس التفكير التأملي، ومقياس مهارة حل المشكلات، ومقياس أنماط التنشئة الوالدية، وتم تطبيقها على عينة مكونة من (150) طالبا وطالبة من الطلبة المبصرين و (۳۳) طالبا وطالبة من الطلبة ذوي الإعاقة البصرية موزعين على الصفوف من (1 - ۱۱) للعام الدراسي (۲۰۱۹ -۲۰۱۷)، وتم اختيارهم قصديا من مدارس محافظة مسقط، وأظهرت النتائج ارتفاعا في مستويات كل من التفكير التأملي، وأبعاد حل المشكلات باستثناء بعد التقييم حيث كان متوسطا، وأنماط التنشئة الوالدية باستثناء نمط المتساهل للأب والأم حيث كان منخفضا، بينما أظهرت النتائج عدم وجود فروق دالة إحصائيا بين الطلبة من ذوي الإعاقة البصرية والمبصرين في مستويات كل من التفكير التأملي وأبعاد حل المشكلات وأنماط التنشئة الوالدية إلا في نمط المتساهل للأب والأم لصالح الطلبة المبصرين، كما أظهرت النتائج أن ثلاثة أبعاد لحل والمشكلات وهي تعريف المشكلة والتوجه العام واتخاذ القرار كانت أكثر المتغيرات قدرة على التنبؤ
بالتفكير التأملي، حيث فسرت هذه الأبعاد نسبة ۲۳% من التباين في التفكير التأملي، وفي ضوء نتائج البحث تمت صياغة عدد من التوصيات والمقترحات.
بالتفكير التأملي، حيث فسرت هذه الأبعاد نسبة ۲۳% من التباين في التفكير التأملي، وفي ضوء نتائج البحث تمت صياغة عدد من التوصيات والمقترحات.
Category
Theses and Dissertations