Document

التعرف على الخصائص السلوكية للطلاب الموهوبين بالصف الخامس من الحلقة الثانية بمحافظة الظاهرة بسلطنة عُمان من وجهة نظر المعلمين وعلاقتها بالتحصيل الدراسي.

Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2019
Language
Arabic
English abstract
The study aims to recognize the behavioral characteristics of the superior students in grade 5, cycle-2 in A'Dhahera Governorate – Sultanate of Oman, through the teachers' perspectives and its relationship with the academic achievement. The sample consists of 364 teachers, 209 are male teachers while 155 are female teachers. The sample consists of all members of the community and the study adopts the analytical descriptive method. The Scales for Rating the Behavioral Characteristics of Superior Students (SCRBSS) is used in order to answer the study's questions. The scale is designed by (Renzulli, Smith, White, Callahan & Hartman, 2009), and it is translated by (Al-Zubaidi, Kadhem &Hamadan, 2015). The study conclude with four main results; firstly, the characteristics which are related to learning, reading comprehension, creativity and motivation are obvious in superior students as their teachers noticed that, and these characteristics have high scores. Secondly, there is a significant difference at the level of significance (α≤ 0.05) between male teachers and female teachers in the evaluation of all dimensions of SCRBSS in both genders, and it is in favor of female students. Thirdly, there is a significant difference at the level of significance (α≤ 0.05) in two characteristics (learning & motivation), and the arithmetic average assures that it is in favor of 'Wilayat Dhank'. In contrast, the two characteristics (Reading comprehension & creativity) with the total score of SCRBSS is in favor of 'Wilayat Yanqel'. Fourthly, there is a correlation relationship at the level of significance (α≤ 0.05) in the teachers' evaluation between the characteristics of superior students and their academic achievement.
Arabic abstract
هدفت الدراسة للتعرف على الخصائص السلوكية للطلاب الموهوبين بالصف الخامس من الحلقة الثانية بمحافظة الظاهرة بسلطنة عُمان من وجهة نظر المعلمين وعلاقتها بالتحصيل الدراسي، وبلغ عدد أفراد العينة (364) معلمًا ومعلمة، (209) معلم، (155) معلمة، وتكونت العينة من كافة أفراد المجتمع، واتبعت الدراسة المنهج الوصفي الارتباطي، ولإجابة على أسئلة الدراسة تم استخدام مقياس الخصائص السلوكية للطلبة للموهوبين، من إعداد رينزولي وأخرون (Renzulli, Smith, White, Callahan, &Hartman,2009)، وقد قام بتعريب المقياس كل من الزبيدي وكاظم وحمدان (2015). وتوصلت الدراسة إلى النتائج الآتية: أن السمات المتعلقة بالتعلم والقرائية والإبداعية والدافعية هي خصائص يتمتع بها الموهوبون كما يرى ذلك معلموهم وأن هذه الخصائص السلوكية تقع في المستوى "كثيرا"، وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (α≤ 0.05) بين تقديرات المعلمين والمعلمات في جميع أبعاد مقياس الخصائص السلوكية للطلاب الموهوبين ذكورًا وإناثًا جاءت لصالح الإناث. وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (α≤ 0.05) في سمتين (التعلم، والدافعية)، ومن خلال المتوسط الحسابي يتضح أن الفروق لصالح ولاية (ضنك). أما بالنسبة للسمتين (القرائية، والإبداعية) مع الدرجة الكلية لمقياس الخصائص السلوكية للطلاب الموهوبين كان الفروق لصالح ولاية (ينقل). ووجود علاقة ارتباطية دالة إحصائيًا عند دلالة (α≤ 0.05) بين تقدير المعلمين لخصائص الموهوبين ومستويات التحصيل الدراسي لديه.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject