Document

التصميم التكنولوجي التعليمي للخطة الفردية التعليمية لتعليم المعاقين سمعياً وفق نموذج "وهمان"

Other titles
EDUCATIONAL TECHNOLOGICAL DESIGN FOR THE INDIVIDUAL EDUCATIONAL PLAN TO TEACH THE HEARING IMPAIRED ACCORDING TO THE WEHMAN MODEL
Publisher
e-Journal of Education
Gregorian
2021-02
Language
Arabic
English abstract
The following research paper identified the methodological steps that the researcher followed in the educational technological design process An individual educational plan for the first unit lessons on (family and society) in social studies for the third grade, basic Which aims to teach the hearing impaired (A.M.A) from the students of Al'amal School for the Deaf and Dumb from the third basic class students in the Governorate of Muscat according to the steps of the Wehman model, The study aimed to define the characteristics of the hearing impaired (A.M.A) educational and to determine the special educational goals compatible with its characteristics and design an individual educational plan for it. The study employed the descriptive approach and case study approach to answer the study questions. The study resulted in designing an individual educational application plan for the hearing impaired applicable to the targeted educational unit and equipped with long-term goals and short-term goals that are compatible with the target hearing impairment with the suggestion of several appropriate evaluation methods and mechanisms.
Member of
ISSN
2289-6880
Arabic abstract
رصدت الورقة البحثية التالية الخطوات المنهجية التي اتبعها الباحث، في عملية التصميم التكنولوجي التعليمي لخطة فردية تعليمية لدروس الوحدة الأولى عن ( الأسرة و المجتمع ) في مادة الدراسات الاجتماعية للصف الثالث أساسي؛ التي تستهدف تدريس المعاق السمعي (ع.م.ع) من طلبة مدرسة الأمل للصم والبكم بمحافظة مسقط، وذلك وفقا لخطوات نموذج Wehman. وقد هدفت الدراسة إلى: تحديد خصائص المعاق السمعي (ع.م.ع) التعليمية، وتحديد الأهداف التعليمية الخاصة المتلائمة مع خصائصه، وتصميم خطة تعليمية فردية له. وقد وظفت الدراسة المنهج الوصفي ومنهج دراسة الحالة، للإجابة على أسئلة الدراسة. وقد تمخضت الدراسة عن تصميم خطة تطبيقية فردية تعليمية للمعاقين سمعيا، منطبقة على الوحدة التعليمية المستهدفة ومزودة بالأهداف طويلة المدى والأهداف قصيرة المدى، المتلائمة مع خصائص المعاق السمعي المستهدف، مع اقتراح عدد من أساليب وآليات التقويم المناسبة.
Category
Journal articles

Same Subject