Document
واقع ضبط جودة خدمات المعلومات في مراكز مصادر التعلم بمدارس محافظة شمال الباطنة بسلطنة عمان في ضوء المعايير الدولية
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2017
Language
Arabic
English abstract
This study aims to identify the level of quality assurance of information services in learning resources centers in Al-Batina north in Sultanate of Oman by determining the level of quality standards application in management, learning resources environment, staff, information resources, services and programs and evaluation. Also, the study aimed to distinguish factors that affected level of information services quality and recognize procedures that were maintained to assure information services quality. The study used mixed method by conducting questionnaire and content analysis for data collection. Findings was presented and discussed using embedded design strategy. Study concluded that quality assurance of information services in learning resources centers in Al Batina north is in good level. The highest level of quality application was in services and programs standards and evaluation standards. Main factors that affected the level of quality are written policies and teachers cooperation while quality assurance procedures were basically limited in related publications issuance and learning resources centers evaluation forums. The study main recommendation was to conduct quality assurance of learning resources centers services that present quantitative and qualitative standards which take into consideration different characteristics of schools.
Description
رسالة جامعية
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف على مستوى ضبط جودة خدمات مراكز مصادر التعلم بمدارس محافظة شمال الباطنة بسلطنة عمان، من خلال دراسة مدى تطبيق المعايير الإدارية، ومعايير بيئة مركز مصادر التعلم، ومعايير العاملين في مركز مصادر التعلم، ومعايير مصادر المعلومات، ومعايير الخدمات والبرامج، ومعايير التقيم، والكشف عن أهم العوامل المؤثرة على مستوى جودة الخدمات، والتعرف على الإجراءات المتبعة لضمان جودة الخدمات. واعتمدت الدراسة على المنهج المتعدد، حيث استخدمت كل من الاستبانة وتحليل الوثائق أداة لجمع البيانات، وتم عرض وتفسير النتائج باستخدام استراتيجية التصميم المتضمن، وقد توصلت الدراسة إلى أنه يتم تطبيق معايير جودة خدمات المعلومات في مراكز مصادر التعلم بمحافظة شمال الباطنة بمستوى جيد، وأن أعلى مستوى لمعايير الجودة يطبق في محوري الخدمات والبرامج، والتقييم، كما استنتجت الدراسة أن أهم العوامل المؤثرة على مستوى جودة الخدمات توفر الأسس والسياسات المكتوبة، والتعاون مع الهيئة التدريسية، وأن الإجراءات المتبعة الضمان جودة الخدمات تمثلت بصفة أساسية في إصدار الوثائق المختصة، واستمارات تقييم مراكز مصادر التعلم. وخلصت الدراسة إلى عدد من التوصيات أهمها ضرورة اعتماد نظام واضح لضبط جودة خدمات مراكز مصادر التعلم يشتمل على معايير نوعية وكمية تتلاءم مع خصائص كل مؤسسة تعليمية
Category
Theses and Dissertations