Document

الوعي المائي لدى طلبة مرحلة التعليم ما بعد الأساسي بسلطنة عمان

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2012
Language
Arabic
English abstract
The study aimed at investigating water awareness level of Post Basic Education's Students in the Sultanate of Oman. To achieve the purpose of the study, the researcher developed water awareness measurement consisted of three components: knowledge test including 40 multiple questions distributed into five domains; attitudes scale including 15items distributed into three domains and behavior scale including 10 water consumption behaviors. The validity of the measurement was examined by a panel of judges (11) and the reliability was examined by applying it to (39) students and it was found reliable (0.72%) for knowledge test; (0.86) for attitudes scale and (0.74%) for behavior scale. The study sample consisted of 716 students from Muscat and Dakiliah provinces. The study results showed the following: - Post Basic Education's students achieved average level of water awareness with percentage mean (57%) for three components. They obtained 47% in knowledge component, 78.83% in attitudes component and 51.32% in behavior component. There were significant differences at level of ( 2,.5) in students' water awareness due to their province in favor to Dakiliah. - There were significant differences at level of ( 29.5) in students' water awareness due to their gender in favor to female in water level of awareness general mean and in knowledge component but no differences were found in the other two components. The study highly recommended finding out reasons behind such average level of water awareness of post education students because they represent the outcome of the recent developed education systems in Oman. It also recommended reviewing water information which is included in social studies textbooks in general and in geography textbooks in particular due to the water situation in Oman and the important of individual role in facing water crises.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى قياس مستوى الوعي المائي لدى طلبة مرحلة التعليم ما بعد تولد الأساسي بسلطنة عمان، ولتحقيق هدف الدراسة قامت الباحثة بإعداد أداة عبارة عن مقياس الوعي المائي تألفت من ثلاثة مكونات: اختبار معرفي مكون من (40) سؤال من نوع الاختيار من متعدد موزعة على خمسة محاور، ومقياس اتجاهات مكون من (15) فقرة موزعة على ثلاثة محاور، ومقياس للسلوك مكون من (10) مواقف. والتحقق من صدق المقياس قامت الباحثة بتوزيعه على عدد من المحكمين من ذوي الخبرة بلغ عددهم (11) محكمة، بينما تم التحقق من ثبات المقياس من خلال تطبيقه على عينة تجريبية من غير عينة الدراسة مكونة من (39) طالبة من طالبات الصف الحادي عشر، وباستخدام معادلة ألفا كرونباخ التي تقيس الاتساق الداخلي تم حساب الثبات، فقد بلغ في الاختبار المعرفي (0.72)، بينما بلغ ثبات مقياس الاتجاهات (۰٫۸۹)، وبلغ ثبات مقياس السلوك (0.86). وتكونت عينة الدراسة من (716) طالب وطالبة من طلبة الدبلوم العام بمحافظتي مسقط والداخلية.
وتوصلت الدراسة إلى النتائج الآتية:
- مستوى الوعي المائي العام لدى طلبة مرحلة التعليم ما بعد الأساسي كان متوسطة، فقد بلغت النسبة المئوية للمتوسط الحسابي للمكونات الثلاثة (7٫61%). بينما جاءت النسبة المئوية للمتوسط الحسابي في الاختبار المعرفي منخفضة إذ بلغت (42.7%)، وفي مقياس الاتجاهات مرتفعة (78.83%)، وفي مقياس السلوك متوسطة (%51.32)
- وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة ( 0.05) في مستوى الوعي المائي العام تعزي لمتغير المحافظة لصالح طلبة محافظة الداخلية.
- وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05) في مستوى الوعي المائي العام تعزي لمتغير النوع لصالح الإناث وكذلك في المكون المعرفي، بينما لا توجد فروق بينهما في مكوني الاتجاهات والسلوك.
وقد أوصت الدراسة بضرورة مراجعة الأسباب الكامنة وراء هذا المستوى المتوسط الوعي المائي لطلبة الدبلوم العام كونهم يمثلون مخرجات النظام التعليمي الذي تم تطويره مؤخرا. ومراجعة المعلومات المائية المضمنة في كتب الدراسات الاجتماعية بشكل عام والجغرافيا بشكل خاص نظرا لما يمثله موضوع المياه من أهمية للسلطنة، وأهمية دور الفرد في مواجهة الأزمة
المائية التي يعيشها.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
1
0
الغريبية, فاطمة بنت سعيد بن خميس.
جامعة السلطان قابوس.
2018