Document

آليات مقترحة لتوظيف القيادة المدرسية الموزعة في تطوير الأداء المدرسي بمدارس التعليم الأساسي بسلطنة عمان.

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2014
Language
Arabic
English abstract
The present study aims at stating proposed mechanism for implementing distributed leadership among headmaster assistants, senior teachers and teachers, who have potential leadership skills and motives, in addition to their job responsibilities. Also this study is aimed to develop school performance in basic education schools in Sultanate of Oman. The study also attempts to identify theoretical frameworks for distributed leadership and school performance development. In addition, it explores the reality of leadership practices in these schools and whether there are differences in the reality of the practices of the distributed leadership in (5-10) basic education schools according to the study variables (gender - job titles – governorate – qualification), the study sample consists of (645) participants: headmaster assistants, senior teachers and teachers. The descriptive approach is used to achieve the study objectives. A questionnaire is the main tool for collecting data. The questionnaire consists of 30 items distributed in four domains: delegation of authority, on-making, school activities and community partnership. The results of the study showed that the degree of distributed leadership in the basic education schools in the Sultanate of Oman "medium" ,the findings show that the implementation of the distributed leadership in basic education schools (5-10) there is a significant between points of view of respondents according to the variables, it showed also that there were statistically significant differences at the level of significance (a = 0.05), Between the reality of distributed leadership and variable type for men, and found significant differences in the level of significance (a = 0.05) between the reality of distributed leadership, and variable degree of qualification (Bachelor's and above), there are significant differences in the level of (a = 0.05) between the reality of distributed leadership and governorate variable for South batinah, the study also presents some proposed strategies for applying the distributed leadership more efficiently. Upon the results of the study number of recommendations were proposed. The study recommends many mechanisms for the Ministry of Education to activate the implications of distributed leadership among teachers. It also recommended to design some courses and training programs on decision making, team building and task distribution for teachers. Moreover, there should be a general framework for distributed leadership in schools for school performance development for the sake of all schools in all governorates.
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى وضع آليات مقترحة لتوظيف القيادة الموزعة بين المعلمين ومساعدي المديرين والمعلمين الأوائل؛ لما يمتلكون من الدوافع والكفايات القيادية، إلى جانب واجباتهم ومهامهم الوظيفية؛ وذلك لتطوير الأداء المدرسي بمدارس التعليم الأساسي بسلطنة عمان، كما هدفت الدراسة إلى التعرف إلى الأطر النظرية القيادة الموزعة وتطوير الأداء المدرسي، ومعرفة واقع الممارسات القيادية بمدارس التعليم الأساسي للصفوف (۰-۱۰) بسلطنة عمان، وما إذا كان هناك فروق ذات دلالة إحصائية، بين استجابات أفراد عينة الدراسة، حول واقع ممارسة القيادة الموزعة بمدارس التعليم الأساسي للصفوف (۰-۱۰) بسلطنة عمان، حسب متغيرات الدراسة (النوع والمسمى الوظيفي والمحافظة والمؤهل العلمي)، وقد تكونت عينة الدراسة من (645) فردأ من مساعدي المديرين، والمعلمين والمعلمين الأوائل، واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي والاستبانة بوصفها أداة للدراسة، حيث اشتملت الأداة على (۳۰) فقرة موزعة على أربعة محاور هي: تفويض السلطة، وصنع القرارات، والأنشطة المدرسية، والشراكة المجتمعية، وأظهرت نتائج الدراسة أن درجة ممارسة القيادة المدرسية الموزعة بمدارس التعليم الأساسي بسلطنة عمان المتوسطة" ، كما توصلت الدراسة إلى أن واقع ممارسة القيادة المدرسية الموزعة بمدارس التعليم الأساسي للصفوف (۰-۱۰) بسلطنة عمان تختلف باختلاف متغيرات الدراسة المتمثلة في: (النوع، والمؤهل، والمسمى الوظيفي، والمحافظة)، حيث وجدت بأن هناك فروقا ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (d= 0 . 05)، بين واقع ممارسة القيادة المدرسية الموزعة ومتغير النوع لصالح الذكور، ووجدت فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (a= 0 . 05) بين واقع ممارسة القيادة المدرسية الموزعة، ومتغير المؤهل الدراسي لصالح المؤهل بكالوريوس فأكثر)، وهناك فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (a= 0 . 05) بين واقع ممارسة القيادة الموزعة ومتغير المحافظة لصالح محافظة جنوب الباطنة وبناء على نتائج الدراسة، تم وضع آليات مقترحة من عينة الدراسة لتوظيف القيادة الموزعة بالمدارس، وتوصيات لكيفية تفعيل تلك الآليات مثل: إيجاد آلية واضحة من قبل الوزارة لمتابعة المهام الموجودة بدليل مهام أعضاء الهيئات التدريسية والإدارية والفنية والمعاونة بالمدارس الحكومية، الصادر من وزارة التربية والتعليم لمنع الازدواجية، والتداخل في المهام، ووضوح الرؤية في توزيع المهام، ومن الآليات أيضا ضرورة توفير دورات وبرامج تدريبية في آليات صنع القرار، وتشكيل فرق عمل (غير رسمية تختلف عن الموجودة حاليا بالمدارس؛ لتوزيع المهام على جميع العاملين بالمدرسة، ووضع إطار عام للقيادة الموزعة ليكون مدخلا لتطوير الأداء المدرسي، بحيث يكون صالحا لجميع الفئات وجميع المحافظات التعليمية والفئات العاملة بها.
Category
Theses and Dissertations

Author's Work

Journal articles
6
0
اليعقوبية, سوسن بنت سعود بن عبد الله بن راشد.
معهد الإدارة العامة.
2015

Same Subject

Theses and Dissertations
9
3
الروشدية, عائشة بنت سالم بن خادم.
جامعة صحار.
2018