Document
إمكانية تطبيق الإشراف الإلكتروني في وزارة التربية والتعليم بسلطنة عمان.
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2011
Language
Arabic
Subject
English abstract
This study aimed to investigate the possibility of applying electronic supervision in the Ministry of Education, Sultanate of Oman, and the study followed a descriptive approach, as was the use of the questionnaire as a tool for the study, which consisted of (57) items distributed on three axes, first axis: the supervisors applying extend of modern technologies, which consisted of (13) items, and the second axis: the importance of e supervision, and consisted of (8) items, and the third axis: the requirements for the application of electronic supervision in the Ministry of Education, which consisted of (36) items. Was measured the valitidy of the tool (13) an arbitrator with the competence and experience, as the stability of the tool was calculated by Ccoefficient Cronbach alpha = (0.92). The study sample consisted of (212) members of the administrators and the educational supervisors in each of the Ministry of Education, and the Governorate of Muscat, the Governorate of Al Buraimi, and South Batinah region. After collecting questionnaires data were entered using the Statistical Package for Social Sciences (SPSS), was extracted and then averages and standard deviations to answer the first question, and answer the second question was the use of analysis of variance (ONE WAY ANOVA). One of the main findings of the field study as follows: The results showed that the four areas of study, obtained the very high degree was in the following areas: (the importance of electronic supervision, and legislative requirements, and requirements for deploying technology and to provide support for the application of electronic supervision, and requirements material), as shown by the results of the study, two areas of study, obtained the high estimate degree, namely: (the reality of the practice of supervisors of modern technologies in the field of supervisory and training requirements and human resource development), and the results showed that there are (44), paragraph got a high estimate degree too. And (13), paragraph got a high estimate degree of the study results, that all items included in the instrument of the study did not get any of them medium or weak or very weak degree, and there was no statistically significant differences at the level (a = 0.05) in responses members of the study sample due to the variable qualified in the following areas: (Reality practice modern technology by supervisors in the field of supervisory, and requirements for deploying technology and support for the application of electronic supervision, and physical requirements, training requirements and human resource development). While no statistically significant differences at the level (a = 0.05) attributed to study sample responses due to the educational qualification variable in the areas (the importance of electronic supervision, and legislative requirements) and in favor of Masters holders. There were no statistically significant differences at the level (a = 0.05) in the study sample responses due to practical experience in the field of Internet and computers in all study fields, and no statistically significant differences at the level (a = 0.05) in the responses of the study sample is attributable to the employer in the following areas: "the requirement of deploying technology and to provide support for the application of electronic supervision, and physical requirements, and requirements for training and human resource development" and in favor of individuals workers in the Al Buraimi region, no statistically significant differences at the level (a = 0.05) in the responses of the study sample in terms of work in the fields of study the following: (the reality of the practice of supervisors of modern technologies in the field, and the importance of electronic supervision, and legislative requirements).
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف على إمكانية تطبيق الإشراف الإلكتروني في وزارة التربية والتعليم بسلطنة عمان، واتبعت الدراسة المنهج الوصفي، كما تم استخدام الإستبانة كأداة للدراسة، حيث تكونت من (۵۷) فقرة موزعة على ثلاثة محاور، المحور الأول: مدى توظيف المشرفين التقنيات الحديثة، والذي تألف من (۱۳) فقرة، والمحور الثاني: أهمية الإشراف الإلكتروني، وتألف من (۸) فقرات، والمحور الثالث: المتطلبات اللازمة لتطبيق الإشراف الإلكتروني في وزارة التربية والتعليم، والذي تألف من (۳۹) فقرة. تم قياس صدق الأداه بعرضها على (۱۳) محكمة من ذوي الاختصاص والخبرة، كما تم حساب ثبات الأداة عن طريق معامل ألفا كرونباخ والذي بلغت قيمته (۹۲). وتألفت عينة الدراسة من (۲۱۲) فردأ من المشرفين الإداريين والمشرفين التربويين في كل من وزارة التربية والتعليم، ومحافظة مسقط، ومحافظة البريمي، ومنطقة جنوب الباطنة. وبعد تجميع الاستبانات تم إدخال البيانات باستخدام برنامج الرزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS)، ثم تم استخراج المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية للإجابة عن السؤال الأول، وللإجابة عن السؤال الثاني تم استخدام تحليل التباين الأحادي(ONE WAY ANOVA) وقد توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج كان من أهمها: أن الإشراف الإلكتروني مهم وبدرجة عالية جدا وأن المشرفين يوظفون التقنيات الحديثة بدرجة عالية جدا أيضا، كما أظهرت نتائج الدراسة أن المتطلبات التشريعية ومتطلبات نشر التقنية وتقديم الدعم اللازم والمتطلبات المادية لتطبيق نظام الإشراف الإلكتروني تمثل مطلبأ مهمة وبدرجة كبيرة جدا وأظهرت نتائج الدراسة أن هناك (44) فقرة حصلت على درجة تقدير كبيرة جدا. و(۱۳) فقرة حصلت على درجة تقدير كبيرة، كما أظهرت نتائج الدراسة أن جميع الفقرات المدرجة في أداة الدراسة لم تحصل أي منها على درجة تقدير متوسطة أو ضعيفة أو ضعيفة جدأ، وأنه لا توجد فروق دالة إحصائية عند مستوی (g=ه...) في استجابات أفراد عينة الدراسة تعزي لمتغير الخبرة العملية في الأنترنت والحاسب الآلي في المتطلبات اللازمة لتطبيق الإشراف الإلكتروني في وزارة التربية والتعليم، في حين توجد فروق دالة إحصائية عند مستوى (a=ه ۰٫۰) في استجابات أفراد عينة الدراسة تعزي لمتغير المؤهل العلمي في المتطلبات التشريعية ولصالح الأفراد من حملة الماجستير والمؤهلات الأخرى، كما توجد فروق دالة إحصائية عند مستوى (a= 0 , 05) في استجابات أفراد عينة الدراسة تعزي لمتغير الوظيفة في المتطلبات المادية ولصالح الأفراد ممن يحملون مسمی مشرف فني، وتوجد فروق دالة إحصائية عند مستوى (a=ه...) في استجابات أفراد عينة الدراسة عزي لجهة العمل في "متطلبات نشر التقنية وتقديم الدعم لتطبيق الإشراف الإلكتروني، والمتطلبات المادية، ومتطلبات التدريب وتنمية الموارد البشرية" ولصالح الأفراد العاملين في محافظة البريمي.
Category
Theses and Dissertations