Document

أنماط الشخصية المهنية وعلاقتها بكل من النوع والتحصيل الدراسي لدى طلبة الصف الثاني عشر بمحافظة مسقط.

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2007
Language
Arabic
English abstract
The study aimed to investigate the Holland's career personality types and their relation to gender and academic achievement among 650 students(285 males, 365 females) in Muscat region in the Sultanate of Oman. The career personality type was measured using the Self Directed Search Scale designed by John Holland. Acceptable reliability coefficients were obtained for the scale. To answer the study questions, frequencies, percentages, chi-square, means, t-test, Pearson's correlation coefficient and One-way ANOVA were applied. The results indicated that a variable and distributions for the sample among career personality types were obtained. The results showed that males are mostly realistic or motoric but females are mostly social and artistic. The results among academic achievement variable were, the high academic achievement students were intellectual whereas low academic achievement students were realistic. The results were interpreted and discussed in the light of the theoretical background and previous related studies. In the light of the study results, some recommendations have been provided.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى معرفة أنماط الشخصية المهنية كما عرفها هولاند وعلاقتها بكل من . النوع والتحصيل الدراسي، حيث تكونت العينة من 150 طالبا وطالبة، منهم ۲۸۰ طالبا و 365 طالبة، من طلبة الصف الثاني عشر بمحافظة مسقط.
وقد تم استخدام مقياس التقصي المهني الذاتي لهولاند، والذي يتكون من ثلاثة أبعاد ( الأنشطة المهنية، الكفايات المهنية، تفضيل المهن)، وقد تم التحقق من صدق وثبات المقياس. وللإجابة عن أسئلة الدراسة تم حساب التكرارات والنسب المئوية لأنماط الشخصية، كما تم استخدام المتوسطات الحسابية ومربع كاي، واستخدم اختبار ت للتحقق من دلالة الفروق بين متوسطي الذكور والإناث في كل نمط من أنماط الشخصية، كما استخدم تحليل التباين الأحادي للتحقق من دلالة الفروق بين متوسطات الطلبة في مستويات التحصيل المختلفة لكل نمط من أنماط الشخصية، كما تم استخدام المقارنات البعدية. وقد أشارت النتائج بالنسبة لمتغير نمط الشخصية إلى أن الطلبة يختلفون في أنماط شخصياتهم المهنية ويتوزعون تبعا لذلك بنسب مختلفة، وفي متغير النوع أظهرت النتائج أن الذكور غالبا هم من النمط الواقعي، بينما الإناث من النمط الفني والاجتماعي، وبالنسبة لمتغير مستوى التحصيل نجد أن الطلبة ذوي التحصيل المرتفع هم من النمط الإستقصائي، بينما الطلبة ذوي التحصيل المنخفض هم من النمط الواقعي. وقد تم تفسير ومناقشة النتائج في ضوء الإطار النظري والدراسات السابقة، كما تم التوصل إلى عدد من التوصيات والمقترحات لبحوث أخرى.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
4
0
الصقري, محمد بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
2015
Theses and Dissertations
3
0
البلوشية, حليمة بنت إبراهيم بن سليمان.
جامعة نزوى
2019