Document

أساليب المعاملة الوالدية كما تدركها طالبات الصف الثاني عشر وعلاقتها بالتوافق النفسي في محافظة الداخلية.

Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2016
Language
Arabic
English abstract
This aim of this research was to identify parental treatment styles and their relation to psychological harmony among year twelve female students in The Governorate of Al Dakhiliyah. The researcher used the descriptive method to conduct this research on a random sample of 100 female students aged between (17-18) years. The researcher used the scale of parental treatment types adapted from the measure of Abdulmaqsоd (2007), and the scale of psychological harmony adapted from the measure of Hussein (2011). Results of the study indicated that the prevalence of parental treatment methods (Democratic) was significantly observed, as it appeared that the field of Family harmony is the most common, followed by social harmony then by the psychological harmony and finally by health harmony. Results have indicated that there is a correlation between parental treatment styles and psychological harmony among year twelve female students. The value of the correlation coefficient between parental treatment styles and psychological harmony was 0.76, indicating the positive correlation between variables, meaning that whenever the parental style was positive, the psychological harmony was high, The study concluded that according to Pearson correlation coefficient analysis, there was a negative weak correlation between the undetermined parental styles and psychological harmony among female students at 0.46. with no statistical significance at the level of 1.15. This means that whenever the treatment styles of parents were not determined, the psychological harmony level as perceived by the sample of the study was low. Non-significant results could be attributed to the small sample of the study plus to the age of the students which were around the same.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى معرفة أساليب المعاملة الوالدية وعلاقتها بالتوافق النفسي لدى طالبات الصف الثاني عشر بمحافظة الداخلية.
استخدمت الباحثة المنهج الوصفي لإجراء هذه الدراسة، حيث بلغ عدد أفراد العينة (۱۰۰) طالبة تراوحت أعمارهم بين (۱۷-۱۸). وقد استخدمت الأدوات التالية لإجراء الدراسة: مقياس أساليب المعاملة الوالدية من إعداد (عبد المقصود۲۰۰۷) ومقياس التوافق النفسي من إعداد (حسين وعبد الزهرة، ۲۰۱۱).
أظهرت نتائج الدراسة أن درجة انتشار أساليب المعاملة الوالدية (الديمقراطي) كانت بدرجة كبيرة، كما ظهر أن مجال التوافق الأسري هو الأسلوب الأكثر شيوعا يليه التوافق الاجتماعي ثم يليه التوافق النفسي ثم التوافق الصحي. كما ظهر بانه توجد علاقة ارتباطية بين أساليب المعاملة الوالدية والتوافق النفسي لدى طالبات الثاني عشر، وكانت قيمة معامل الارتباط بين أساليب المعاملة الوالدية والتوافق النفسي يساوي (۰٫۷۹) وهذا يدل على أن الارتباط بينهما طردي، مما يدل على وجود ارتباط طردي معنوي بين المتغيرين بمعنى أنه كلما كانت أساليب المعاملة الوالدية جيدة كلما كان التوافق النفسي جيد. وخلصت أيضا نتائج الدراسة الحالية وفق استخدام معامل ارتباط بيرسون على أن هناك علاقة سلبية ضعيفة بين أنواع أساليب المعاملة الوالدية المتذبذبة والتوافق النفسي لدى الطالبات حيت بلغ معامل الارتباط (046) وليست لها دلالة إحصائية عند مستوى (115) الجدول، وهذا يعني أنه كلما ارتفعت معاملة الآباء القائمة على استخدام أساليب متذبذبة كما يدركها الأبناء كلما انخفض مستوى التوافق النفسي عند أفراد العينة، حيث أن عدم دلالة هذه العلاقة يمكن إرجاعه إلى صغر حجم العينة، أو إلى مدى تقارب أفراد هذه العينة في العمر وتجانسها في متطلباتها وضغوطها.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
2
0
المحرزية, بدرية بنت ناصر بن فريش.
جامعة نزوى
2018