Document
أساليب التنشئة الوالدية وعلاقتها بالطموح المهني واتخاذ القرار المهني لدى طلبة الصف العاشر في محافظة شمال الباطنة في سلطنة عمان
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2018
Language
Arabic
Subject
English abstract
This study aimed at detecting the effectiveness of style of parental upbringing on ambition and professional decision-making among 10th grade students in the North Batinah Governorate in Oman. The sample consisted of (383) of mixed gender students chosen by using clustery random way in a correlational descriptive study. Three scales were used; the parenting, vocational ambition, and the Crits scale for decision making. The results showed high level of democratic upbringing style among the sample members. Then comes the compulsory style and then neglect. Results also showed that the sample possesses high levels of vocational ambition and decision making. They showed significant differences at parenting styles in neglect in favor of males and the private sector. They also showed significant differences at vocational ambition and decision-making in favor of females while there were no significant differences in democratic and compulsory styles and vocational ambition and decision making which are related to father's job. The results revealed a positive statistical function correlation between compulsory style and education ambition and accomplishment. They showed that there was no statistical function correlation between compulsory style and vocational decision making, leadership ambition and total vocational ambition. Results also showed that there was no statistical function correlation between democratic style and vocational decision making. They showed a negative statistical function correlation between neglect style and vocational decision making while there was no statistical function correlation between neglect style and accomplishment, leadership and education ambition as well as total vocational ambition. They also showed that there was no statistical function correlation between the three dimensions of ambition (achievement, leadership, and education) and vocational decision making. Results were discussed and the Conclusions and suggestions were addressed consequently.
Description
رسالة جامعية
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة التعرف إلى أساليب التنشئة الوالدية وعلاقتها بكل من الطموح المهني واتخاذ القرار المهني. وقد تكونت عينة الدراسة من ۳۸۳ طالبا وطالبة من مدارس محافظة شمال الباطنة، اختيرت بالطريقة العشوائية العنقودية، في دراسة وصفية ارتباطية، حيث تم استخدام ثلاثة مقاييس هي التنشئة الوالدية، والطموح المهني، وكرایتس لاتخاذ القرار المهني. وقد أظهرت النتائج ارتفاع مستوى أسلوب التنشئة الديمقراطي لدى أفراد العينة يليه التسلطي ثم الإهمال، وامتلاك العينة المستوى طموح مهني، واتخاذ قرار مهني مرتفعين. كما أظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائيا في أسلوب التنشئة الوالدية الإهمال، لصالح الذكور، والقطاع الخاص، وفروق دالة إحصائيا في الطموح المهني، واتخاذ القرار المهني لصالح الإناث، في حين لا توجد فروق دالة إحصائيا في أسلوب التنشئة الوالدية (الديمقراطي والتسلطي)، والطموح المهني، واتخاذ القرار المهني بالنسبة القطاع مهنة الأب. وأظهرت أيضا وجود علاقة طردية دالة إحصائيا بين الأسلوب التسلطي وطموح التعليم، والإنجاز، فيما أظهرت عدم وجود علاقة دالة إحصائيا بين الأسلوب التسلطي وكل من اتخاذ القرار المهني، وطموح القيادة، والطموح المهني الكلي. كما بينت وجود علاقة طردية دالة إحصائيا بين الأسلوب الديمقراطي وكل من طموح الإنجاز، وطموح القيادة، وطموح التعليم، والطموح المهني الكلي، في حين بينت عدم وجود علاقة دالة إحصائيا بين الأسلوب الديمقراطي، واتخاذ القرار المهني. كما أظهرت وجود علاقة سالبة دالة إحصائيا بين أسلوب الإهمال، واتخاذ القرار المهني، في حين لا توجد علاقة دالة إحصائيا بين أسلوب الإهمال وكل من طموح الإنجاز، وطموح القيادة، وطموح التعليم، والطموح المهني الكلي. كذلك أظهرت عدم وجود علاقة دالة إحصائيا بين أبعاد الطموح (الإنجاز، والقيادة، والتعليم، واتخاذ القرار المهني. وقد تم مناقشة النتائج، وتقديم استنتاجات ومقترحات للدراسة في ضوء النتائج السابقة.
Category
Theses and Dissertations