Document
الضغوط النفسيّة التي يواجهها آباء و أمهات ذوي الإعاقة في محافظة مسقط بسلطنة عمان
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2012
Language
Arabic
English abstract
The objective of this study was to determine psychological stress faced by parents of disabled students of special schools in Muscat Governorate and to measure the intensity of influence of different dimension and its relationship to some variables such us student gender and type of disability .The study sample consisted of (400) parents, (200 mother, 200 father) of students with different disabilities (Mental Retardation, Hearing Impairment, Visual Impairment), who are studying in special education schools in Muscat Governorate. For the purpose of the study, a scale for psychological stress experienced by parents was applied. Results demonstrated that the level of the psychological stress in both mothers and fathers is generally low. In terms of influence, stress related to child's characteristics recorded the highest effect and came before the stress related to parents' characteristics. The study showed that there was a positive relationship between psychological stress of both the mother and father of a disabled child. It also revealed that there is no obvious shift in psychological stress of disabled mothers and fathers regarding student's gender, while a clear difference was shown regarding the type of disability. Results of the study were discussed and recommendations have been reported.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى تحديد الضغوط النفسية التي يواجهها آباء وأمهات الطلبة ذوي الإعاقة المقيدين في مدارس التربية الخاصة في محافظة مسقط، وقياس مدى شدتها في الأبعاد المختلفة وعلاقة ذلك ببعض المتغيرات، كجنس الطالب ونوع إعاقته. وتألفت عينة الدراسة من (400) فردا (۲۰۰ أم، ۲۰۰ أب) لطلبة من ذوي الإعاقة العقلية، السمعية، البصرية المقيدين في مدارس التربية الخاصة في محافظة مسقط، ولأغراض الدراسة تم تصميم مقياس الضغوط النفسية التي يعانيها آباء وأمهات ذوي الإعاقة، وأظهرت النتائج الإحصائية للدراسة أن مستوى الضغوط النفسية بشكل عام منخفض لدى الأمهات والآباء، وأن الضغوط التي احتلت المرتبة الأولى لدى الأمهات والآباء هي تلك الضغوط المرتبطة بيعد "خصائص الطفل"، وتأتي في المرتبة الثانية الخصائص الوالدين". كما أظهرت النتائج أنه توجد علاقة موجبة بين الضغوط النفسية للأمهات والضغوط النفسية للآباء. واتضح أيضا أنه لا توجد فروق دالة إحصائيا في الضغوط النفسية
عند الأمهات وعند الآباء ترجع لمتغير جنس الطالب ذي الإعاقة (ذكر، أنثى)، بينما توجد فروق دالة إحصائيا في شدة الضغوط النفسية ترجع لمتغير نوع إعاقة الطالب. وتم تفسير النتائج التي تم التوصل إليها والخروج ببعض التوصيات والمقترحات.
عند الأمهات وعند الآباء ترجع لمتغير جنس الطالب ذي الإعاقة (ذكر، أنثى)، بينما توجد فروق دالة إحصائيا في شدة الضغوط النفسية ترجع لمتغير نوع إعاقة الطالب. وتم تفسير النتائج التي تم التوصل إليها والخروج ببعض التوصيات والمقترحات.
Category
Theses and Dissertations