Document

أساليب التوافق النفسي إزاء الضغوط النفسية و علاقتها بسمات الشخصية لدى طلبة مرحلة التعليم ما بعد الأساسي في منطقة الداخلية بسلطنة عمان

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2010
Language
Arabic
English abstract
The aim of this study was to identify the common coping styles figuring used by post educational students and the least used ones. There are statistical differences in coping styles according to gender and their personality characteristics. The research applied two tools. These tools were The Adolescent Coping Scale that was prepared by (Frydenberg & Lewis, 1993) translated by the researcher and the NEOFFI-S that was prepared by (Costa & McCrea, 1992) and translated by Al-Kalbani (2006). They were applied on a sample of (688) post – educational students (344) of them were male and (344) of them were female in AL-Dakhliya region. The results showed that the most used coping style was (reference to others) and the least used was (non - productive styles). There was statistical difference between male and female students .In the coping styles, male students used (solving the problem), while female students adapted the (non -productive coping). Both male and female students had the some level of (reference to others). It was found that the most common coping style which can affect the use of (the style of focusing on solving problems) were Extraversion, Conscientiousness, Openness and Agreeableness. Furthermore, Extraversion and Conscientiousness were capable in prediction of using the style of (reference to others). However, Neuroticism, Openness, Agreeableness were effective in predicting the use of (non -productive coping style). The results were interpreted in the light of the theoretical background related studies. Also, number of recommendations and suggestions have been provided.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على أساليب التوافق النفسي الشائعة عند طلبة مرحلة التعليم ما بعد الأساسي والأقل استخداما، والكشف عن الفروق بين الذكور والإناث في أساليب التوافق وعلاقة أساليب التوافق بسمات الشخصية، وتم استخدام أداتين، هما مقیاس أساليب التوافق النفسي (The Adolescent Coping Scale) من إعداد فریدنبرج ولويس (1993 , Frydenberg& Lewis ) تعريب الباحثة، وقائمة العوامل الخمسة الكبرى ( NEO- FFI - S ) من إعداد كوستا وماكري (1992 , Costa & McCrae )، تعريب الكلباني (۲۰۰۹)، وتم تطبيقهما على عينة مكونة من (۹۸۸) طالبا وطالبة منهم (344) طالبا و(344) طالبة من طلبة التعليم ما بعد الأساسي بمنطقة الداخلية، وبعد تحليل البيانات إحصائيا تم التوصل إلى النتائج الآتية وهي: أن أكثر أساليب التوافق النفسي استخداما عند أفراد العينة هو الرجوع إلى الآخرين، وأقل الأساليب استخداما لديهم الأساليب غير الفعالة، ووجدت فروق ذات دلالة إحصائية بين الذكور والإناث، وأن الفروق تعود لصالح الذكور في أسلوب التركيز على حل المشكلة، أما الإناث فأكثر استخداما للأساليب غير الفعالة، أما في أسلوب الرجوع للآخرين فلم يوجد فرق بين الجنسين، ووجدت كذلك أن من بين العوامل الخمسة الكبرى التي لها القدرة على التنبؤ باستخدام أسلوب التركيز على حل المشكلة وهي: الانبساطية، ويقظة الضمير، والانفتاحية، والمقبولية والطيبة، كما أن الانبساطية ويقظة الضمير هي القادرة على التنبؤ باستخدام أسلوب الرجوع للآخرين، وأن العصابية، والانفتاحية، والمقبولية والطيبة هي القادرة على التنبؤ باستخدام الأساليب غير الفعالة، ولقد تم تفسير النتائج في ضوء الإطار النظري للبحث والخروج بعدد من التوصيات والمقترحات.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
12
1
الهنائية, الوافية بنت عبدالله بن خليفة.
جامعة نزوى.
2020