Document

إشراف الزملاء بمدارس الحلقة الأولى من التعليم الأساسي ببعض المناطق التعليمية بسلطنة عمان : تطور مقترح

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2004
Language
Arabic
English abstract
The purpose of this study was to investigate the perceptions of teachers in selected cycle one basic education schools of Oman concerning the actual status quo of peer supervision in those schools, determine whether or not there were statistically significant differences among respondents that can be attributed to qualification, experience, specialization and educational region, and lastly suggest a proposal to promote peer supervision in those schools. Towards that end, the relevant literature was analyzed and a 55-item questionnaire was developed drawing on relevant literature, previous research studies and the pilot study. The researcher ensured the validity and the reliability of the questionnaire before distributing it to a sample consisting of 509 teachers from: Muscat, Batinah South, Batinah North and Al Dakhiliyah (The Interior). It was divided into four dimensions: peer supervision forms, its organizing procedures, effects and obstacles. The researcher then had interviews with 40 teachers from the same sample in order to find out more information about the four dimensions. The data was statistically treated using means, standard deviations, ranks, T-test and One-Way ANOVA. The main findings of the study were: "Inter-visitations between teachers of the same specialization" and " Discussing professional issues in informal settings" were the forms that were mostly applied in those schools . On the other hand, the form that was rarely applied in schools was: "Inter-visitations between teachers of different specializations". There was a gap between the ideal and the actual situation in those schools concerning the procedures of organizing peer supervision programs. The participants believed that peer supervision has positive effects on the cognitive aspect and the skills of the teacher. There were some obstacles that peer supervision faces in those schools such as: the insufficient time and the teaching burdens. Statistically significant differences were observed among participants on some items of the four dimensions due to qualification, experience, specialization and the educational region. Drawing on the literature review, the field study results and opinions of 11 experts, the researcher articulated a suggested proposal called, "Conceptualized proposal to apply peer supervision in cycle one basic education schools" which consists of : the proposal points of departure, its aims, forms, requirements, organizing procedures, outcomes, expected obstacles and their solutions and evaluation mechanisms.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على واقع إشراف الزملاء بمدارس الحلقة الأولى من التعليم الأساسي ببعض المناطق التعليمية بسلطنة عمان، وتحديد ما إذا كانت هناك فروق ذات دلالة إحصائية بين المعلمات تبعا لمتغير المؤهل العلمي وسنوات الخبرة العملية والتخصص والمنطقة التعليمية، والتوصل إلى تصور مقترح التطوير في تلك المدارس.
ولتحقيق أهداف الدراسة، تم تحليل الأدبيات التربوية المتعلقة بإشراف الزملاء، وإعداد استبيان تكون من (55) فقرة استنادا إلى الأدب النظري والدراسات السابقة والدراسة الاستطلاعية، والتأكد من صدقه وثباته. وقد صنفت فقرات الاستبيان إلى أربعة محاور: أشكال إشراف الزملاء، إجراءات تنظيم إشراف الزملاء، آثاره ومعوقات تنفيذه. وقد تألفت عينة الاستبيان من (۱۰۹) معلمة مجال من المناطق التعليمية التالية: محافظة مسقط، منطقة الباطنة جنوب، منطقة الباطنة شمال والمنطقة الداخلية. أما المقابلة الشخصية التي تم تطبيقها بعد استخراج نتائج الاستبيان بهدف الحصول على معلومات أكثر من محاور الدراسة فقد كانت عينتها مكونة من (40) معلمة مجال من نفس المناطق المذكورة سلفا. وتمت المعالجة الإحصائية للبيانات باستخدام المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية والرتبة، واختبار ت ( t- test) وتحليل التباين الأحادي (One-Way ANOVA)
ومن أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة الميدانية ما يلي:
1- أكثر أشكال إشراف الزملاء ممارسة في المدارس المستهدفة من الدراسة هي: " تبادل الزيارات بين معلمات التخصص الواحد" و "مناقشة الجوانب المهنية في الجلسات غير الرسمية" ، وأقلها ممارسة هي " تبادل الزيارات بين معلمات التخصصات المختلفة".
2- وجود فجوة بين ما هو مثالي وبين ما هو مطبق في المدارس المستهدفة من حيث محور إجراءات تنظيم برامج إشراف الزملاء قد تعود إلى قلة الخبرة بالنموذج.
3- إيمان المشاركات بجدوى إشراف الزملاء وآثاره الإيجابية على المعلمات والمدرسة وخاصة ما يتعلق بالجانب المعرفي والجانب المهاري للمعلمة.
4- وجود بعض المعوقات التي تقف في وجه نجاح وفاعلية إشراف الزملاء في تلك المدارس، ومن أهمها الوقت غير الكافي والأعباء التدريسية المتعددة.
5- وجود فروق دالة إحصائية بين المستجيبات في بعض محاور الدراسة تعزى للمؤهل العلمي وسنوات الخبرة العملية والتخصص والمنطقة التعليمية.
وقد قامت الباحثة بوضع تصور مقترح بناء على مراجعة الأدب النظري والدراسة الميدانية، وعرضه على مجموعة من الخبراء لتحكيمه. وبعد الحصول على آراء الخبراء وملاحظاتهم ، تم التوصل إلى الشكل النهائي للتصور الذي سمي ب" تصور مقترح لتطبيق إشراف الزملاء بمدارس الحلقة الأولى من التعليم الأساسي" ويتضمن منطلقات التصور وأهدافه وأشكاله ومتطلباته وإجراءاته ونتائجه وصعوباته المتوقعة والحلول المناسبة لها وآليات تقويمه.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
4
1
السعدية, رابعة بنت خميس بن سالم بن سليم.
جامعة السلطان قابوس
2017
Theses and Dissertations
3
0
آل رحمة, هيفاء بنت محسن بن إبراهيم.
جامعة السلطان قابوس.
2017