Document
Assessing reflection in EFL supervision feedback conferences
Publisher
Sultan Qaboos University
Gregorian
2012
Language
English
English abstract
This study is designed to analyze supervision feedback conferences conducted by EFL supervisors in the Sultanate of Oman. It aims at investigating the extent to which these conferences foster teacher reflection.
The sample of the study consists of 11 EFL supervisors, from the Region of Batinah North, who were requested to record three post-observation conferences with three different teachers each. This resulted in 28 conferences, due to certain circumstances of some supervisors.
Two analytic systems were developed for the sake of analyzing the 28 post-observation conferences: a functional analytic system and a thematic one. The functional-analytic system consists of five main functional categories: Describe, Reflection-enhancing Elicit, Non reflection-enhancing Elicit, advice and Evaluate, under which are some sub-functional moves. The thematic analytic system consists of five thematic catégories: Planning and Preparation, Lesson Delivery and Classroom Performance, Classroom Management, Continuous Assessment, and Administrative Issues. Semi-structured interviews were used as a follow-up tool in order to identify supervisors' and teachers' perceptions about these post-observation conferences as reflection-enhancing tools.
The results of the study reveal that post-observation conferences in the way they are conducted by supervisors in the present study do not foster teacher reflection. This might be attributed to the fact that supervisors were using more non-reflection-enhancing elicitation moves in addition to providing a lot of evaluative and prescriptive comments. Supervisors were also talking most of the time during the post-observation conferences. Analysis of the semi-structured interviews with teachers and supervisors show that both groups consider these conferences as reflection-enhancing, which contradicts with the findings from the quantitative analysis of the post-observation conferences. The study ends with some recommendations for EFL supervisors and others for the Ministry of Education in order to improve the quality of post-observation conferences as reflection-enhancing tools.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
تهدف هذه الدراسة إلى تحليل المناقشة البعدية للزيارات الصيفية التي يقوم بها مشرفو اللغة الإنجليزية في سلطنة عمان من أجل معرفة إلى أي مدى تسهم هذه المناقشات في رفع مستوى التدبر لدى المعلم تتكون عينة الدراسة من 11 من مشرفي اللغة الإنجليزية بمنطقة الباطنة شمال حيث قام كل منهم بتسجيل ثلاث مناقشات مع ثلاثة من معلميهم. و تم تسجيل 28 مناقشة. فقط نظرا لظروف بعض المشرفين.
لقد تم إعداد نظام التحليل المناقشات ال28 ويتكون من نظام التحليل الوظائف اللغوية ونظام التحليل الموضوعات اشتمل نظام تحليل الوظائف اللغوية على خمس وظائف رئيسية: الوصف، الاستخلاص المعين على التدبر، الاستخلاص غير المعين على التدبر، التوجيه، والتقويم ويندرج تحت كل منها بعض الوظائف الفرعية. أما نظام تحليل الموضوعات فقد اشتمل على خمس موضوعات: التخطيط والتحضير، عرض الدرس وأداء المعلم، إدارة البيئة الصفية، التقويم المستمر، وبعض الموضوعات الإدارية. كما تم استخدام المقابلات لمعرفة وجهات نظر المعلمين والمشرفين تجاه هذه المناقشات البعدية كاداة لرفع مستوى التدبر لدى المعلم .
تشير نتائج الدراسة إلى أن المناقشات البعدية بالطريقة التي تمت من قبل المشرفين الذين شاركوا في هذه الدراسة لا تسهم في رفع مستوى التدبر لدى المعلم. لقد ساهمت العديد من العوامل في هذه النتيجة منها أن المشرفين أكثروا من استخدام وظائف الاستخلاص غير المعينة على التدبر بالإضافة إلى استخدام الكثير من وظائف التوجيه والتقويم. أضف إلى ذلك أن المشرفين هم من كان يتحدث معظم الوقت خلال المناقشات وليس المعلمين. وأوضح تحليل المقابلات مع المعلمين والمشرفين انهم يعتبرون هذه المناقشات البعدية أداة فعالة لرفع مستوى التدبر لدى المعلم ولكن هذه النتيجة : تتعارض مع نتيجة تحليل تلك المناقشات.
وختمت الدراسة ببعض المقترحات الموجهة لمشرفي اللغة الإنجليزية ووزارة التربية والتعليم من أجل تطوير دور المناقشات البعدية الزيارات الصفية كأداة لرفع مستوى التدبر لدى المعلم
لقد تم إعداد نظام التحليل المناقشات ال28 ويتكون من نظام التحليل الوظائف اللغوية ونظام التحليل الموضوعات اشتمل نظام تحليل الوظائف اللغوية على خمس وظائف رئيسية: الوصف، الاستخلاص المعين على التدبر، الاستخلاص غير المعين على التدبر، التوجيه، والتقويم ويندرج تحت كل منها بعض الوظائف الفرعية. أما نظام تحليل الموضوعات فقد اشتمل على خمس موضوعات: التخطيط والتحضير، عرض الدرس وأداء المعلم، إدارة البيئة الصفية، التقويم المستمر، وبعض الموضوعات الإدارية. كما تم استخدام المقابلات لمعرفة وجهات نظر المعلمين والمشرفين تجاه هذه المناقشات البعدية كاداة لرفع مستوى التدبر لدى المعلم .
تشير نتائج الدراسة إلى أن المناقشات البعدية بالطريقة التي تمت من قبل المشرفين الذين شاركوا في هذه الدراسة لا تسهم في رفع مستوى التدبر لدى المعلم. لقد ساهمت العديد من العوامل في هذه النتيجة منها أن المشرفين أكثروا من استخدام وظائف الاستخلاص غير المعينة على التدبر بالإضافة إلى استخدام الكثير من وظائف التوجيه والتقويم. أضف إلى ذلك أن المشرفين هم من كان يتحدث معظم الوقت خلال المناقشات وليس المعلمين. وأوضح تحليل المقابلات مع المعلمين والمشرفين انهم يعتبرون هذه المناقشات البعدية أداة فعالة لرفع مستوى التدبر لدى المعلم ولكن هذه النتيجة : تتعارض مع نتيجة تحليل تلك المناقشات.
وختمت الدراسة ببعض المقترحات الموجهة لمشرفي اللغة الإنجليزية ووزارة التربية والتعليم من أجل تطوير دور المناقشات البعدية الزيارات الصفية كأداة لرفع مستوى التدبر لدى المعلم
Category
Theses and Dissertations