Document

Effect of using e-portfolios on Omani EFL teachers' reflection

Publisher
Sultan Qaboos University
Gregorian
2011
Language
English
English abstract
The present study aimed at encouraging Omani EFL teachers to perform certain generic reflection enhancing task types in developing their e-portfolios. More specifically, the study aimed at investigating the effect of using e-portfolios on Omani EFL teachers' reflective abilities. The present study sought to answer the following question: How do e-portfolios enhance Omani EFL teachers' reflection? In order to answer this research question, the researcher used case studies of six Omani EFL teachers from Batinah North. The researcher used four instruments to answer the research question. First, the self-report that tried to measure the participants' initial levels of reflection. Second, adopted rubric of assessing reflection was used to analyze the contents of e portfolios. Using the qualitative method, the researcher classified the data obtained into two major phases: within the first two months and within the last two months of developing e-portfolios. Third, the Wiki-based e-portfolios to contain the participants' reflection enhancing task types and the forums.Fourth, the semi-structured interviews were analyzed and discussed. The findings revealed that the participants corrected their misconceptions of reflection and developed their ways of performing four reflection enhancing task types: teaching diaries, philosophy, autobiography and task analysis. Other positive effects of e-portfolios on Omani EFL teachers' reflection were listed, too. Implications, recommendations and suggestions for further research were pointed out.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى الوقوف على أثر استخدام الملفات الإلكترونية في تدبر معلمي اللغة الإنجليزية العمانيين وذلك من خلال القيام بعدة مهام معززة للتدبر بهدف تطوير ملفاتهم الإلكترونية. اهتمت الدراسة بقياس أثر استخدام هذه الملفات الإلكترونية في قدرات المعلمين التدبرية، وقد سعت الدراسة إلى البحث عن إجابة السؤال الآتي:
كيف تنمي الملفات الإلكترونية تدبر معلمي اللغة الإنجليزية العمانيين ؟
الجا الباحث - للإجابة عن سؤال البحث - إلى دراسة حالة ستة من معلمي اللغة الإنجليزية العمانيين، وذلك بالاعتماد على أربع وسائل بحثية، وهي كالآتي:
الأولى: التقرير الذاتي لقياس التدبر المبدئي للمشتركين.
الثانية: تحليل محتوى ملفاتهم الإلكترونية من خلال استخدام عدة معايير لقياس درجة التدبر ، وقد استغرق التطبيق العملي أربعة أشهر، وقسم التحليل إلى فترتين، كل فترة شهرين، وقد اعتمد الباحث الطريقة الوصفية التحليل كتابات المعلمين في نظام المودل، وقياس مدى عمق تديرهم.
الثالثة: الملفات الإلكترونية للمشتركين.
الرابعة: تحليل إجابات المعلمين المشاركين على أسئلة المقابلة شبه المقننة في نهاية البرنامج.
وقد توصل الباحث بعد تطبيق هذه الوسائل إلى عدة نتائج، وهي كالآتي:
أولا: تطور تدبر المعلمين مما أدى إلى تصحيح مفهومهم عن التدبر.
ثانيا: قاموا باداء مهام معززة للتدبر بصوره متوسطه و عالیه.
ثالثا: آثار إيجابية أخرى لاستخدام الملفات الإلكترونية كشفت خلال العمل.
على ضوء نتائج الدراسة قدم الباحث بعضا من المقترحات الخاصة بتنمية التدبر لدى المعلمين أثناء الخدمة
وبعض المقترحات الخاصة بالدراسات اللاحقة.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
1
0
Al-Khamisiyah, Fatma Hamed Said.
Sultan Qaboos University
2017
Theses and Dissertations
0
0
Al-Sinaidiayah, Fatma Mohammed A'mer.
Sultan Qaboos University
2011
Theses and Dissertations
0
0
Al-Abri, Zahir Hamad Mohammed.
Sultan Qaboos University
2003
Theses and Dissertations
0
0
Al-Jahwari, Yahya Suleiman.
Sultan Qaboos University
2011