Document

Exploring Omani efl teachers perceptions of the effectiveness of their participation in a community of practice in promoting technology integration

Publisher
Sultan Qaboos University
Gregorian
2018
Language
English
English abstract
The purpose of this study was to investigate Omani EFL teachers' perceptions of the effectiveness of participating in a community of practice (COP) in technology integration. The study aimed to identify teachers' perceptions regarding their experience in the COP. A mixed method approach was utilized in the study to collect data from a group of 11 female teachers from Al-Sharqyia North Governorate. Quantitative data was collected using a pre- and post -technology integration survey and a self-assessment checklist and analyzed by the Statistical Package for Social Sciences (SPSS). Qualitative data was collected using reflective journals and a focus group interview and analyzed by Framework Analysis. The data analysis revealed that teachers' participation in the technology integration COP helped promote their effective technology integration. It positively affected their attitudes, skills and practice regarding the use of technology, and helped them overcome the problems they face when integrating technology. Regarding their perceptions of the experience, participant teachers showed excitement and enthusiasm. They admitted the vital role of CoPs as a means to their effective professional development. Additionally, the participants indicated the promising future for incorporating CoPs in the Omani educational system and offered some suggestions to improve them. Despite their positive views of Cops, teachers faced some challenges related to time constraints and measurement of the CoP activities. The study recommends joint efforts from the policymakers and teachers to effectively incorporate CoPs in the professional development of Omani EFL teachers. It also recommends conducting a wide needs analysis for Omani EFL teachers and designing a clear vision for their professional development that is based on top-down and bottom-up approaches. Teachers have to take the lead in their professional learning to improve themselves and their students. The study suggested some further research to be conducted to study the effectiveness of CoPs among different groups of teachers. Studies should cover various CoPs with various domains that are relevant to the Omani ELT context like teaching strategies and students' learning difficulties.
Arabic abstract
يكمن غرض هذه الدراسة في استقصاء تأثير المشاركة في مجتمع الممارسة المهنية في تطوير استخدام التكنولوجيا من وجهة نظر معلمي اللغة الإنجليزية في سلطنة عمان. كما تهدف إلى دراسة آراء المعلمين في تجربتهم في المشاركة في هذا المجتمع. وفي هذه الدراسة تم الأخذ بمنهج يقوم على أساليب كمية ونوعية لجمع المعلومات من مجموعة تتكون من إحدى عشر معلمة لغة إنجليزية بمحافظة شمال الشرقية. إذ تم جمع البيانات الكمية من خلال استطلاع التغيرات الحاصلة قبل وبعد استخدام التكنولوجيا، بالإضافة إلى مقياس ذاتي لتقييم فاعلية استخدام التكنولوجيا . وقد تم تحليل هذه البيانات باستخدام الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية. أما بالنسبة للبيانات الوصفية فقد تم جمعها من خلال التأملات الكتابية للمعلمين، بالإضافة إلى مقابلة مع عينة الدراسة، وتم تحليلها باستخدام Framework).Analysis)
وكشفت نتائج التحليل عن أن مشاركة المعلمات في مجموعات الممارسة المهنية قد ساعدت على تعزيز الاستخدام الفعال للتكنولوجيا. كما أثر ذلك بشكل إيجابي على توجهات ومهارات وممارسات المعلمات المشاركات فيما يتعلق باستخدام التكنولوجيا، بالإضافة إلى مساعدتهن على تجاوز المشكلات التي واجهنها أثناء إستخدام التكنولوجيا في الحصص الدراسية. وبخصوص وجهات نظر المعلمات حول تجربتهن في مجتمع الممارسة المهنية فقد أبدین حماسة وإثارة تجاه هذا الأمر، وأشدن بالدور الفعال والمهم الذي يتمتع به هذا الأسلوب كوسيلة للتطوير المهني. كما أشرن إلى بعض الاقتراحات المهمة لتطوير عمل جماعات الممارسة وضرورة دمجها في نظام التعليم العماني للرقي بمستوى المعلم. وبالرغم من وجهات النظر الإيجابية حول هذه المجموعات، إلا أن المعلمات قد واجهن بعض التحديات المتعلقة بمحدودية الوقت وصعوبة تقييم عمل هذه المجموعات. وقد أوصت الدراسة بضرورة تظافر الجهود بين صناع القرار والمعلمين لتفعيل دور مجتمعات الممارسة المهنية في تطوير أداء المعلمين، وأوصت بأهمية وضع تصور شامل لبرامج الإنماء المهني للمعلمين تتمركز على تفعيل دور المعلم في تطوير أدائه. كما أوصت الدراسة بعمل المزيد من البحوث في هذا المجال والتركيز على دراسة مجتمعات ممارسة أكثر وعلى نطاق أوسع، والتركيز على مواضيع متنوعة كاستراتيجيات التدريس والصعوبات التي يواجهها الطلاب.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
1
0
Al-Khamisiyah, Fatma Hamed Said.
Sultan Qaboos University
2017
Theses and Dissertations
0
0
Al-Sinaidiayah, Fatma Mohammed A'mer.
Sultan Qaboos University
2011
Theses and Dissertations
0
0
Al-Abri, Zahir Hamad Mohammed.
Sultan Qaboos University
2003
Theses and Dissertations
0
0
Al-Quteiti, Yaquob Obeid Juma
Sultan Qaboos University
2011
Theses and Dissertations
0
0
Al-Jahwari, Yahya Suleiman.
Sultan Qaboos University
2011