Document
أثر التعاون بين أخصائي مصادر التعلم و المعلمين على التحصيل الدراسي لطلبة مدارس الحلقة الثانية بمحافظة شمال الشرقية في سلطنة عمان
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2014
Language
Arabic
English abstract
The study aimed to identify the point of view of both specialists of learning resources and teachers in the importance of cooperation between them in achieving the objectives of the educational process. It also aimed to identify the obstacles and reasons that limit this cooperation between them. Finally, it aimed to prove of whether or not the cooperation between the specialists of learning resources and teachers impacts the academic achievement of the students.
The study followed the descriptive approach in which a questionnaire was used to collect data from the study population that included teachers of science and specialists of learning resources from basic education schools (Cycle 2) in Alsharqia North. The data has been processed using Statistical Package for the Social Sciences (SPSS). Out of 386 teachers who participated in the study, only 235 questionnaires were approved and that formed (52%) of the sample of teachers. Additionally, the number of questionnaires that were adopted from the specialists of learning resources community was (34) questionnaire that accounted for (68%) of the total population that was (50) specialists. The reliability of the research tool has been tested by six arbitrators who tested the constancy of the tool by calculating the coefficient of internal consistency (Alpha Cronbach) which reached (93%).
The results have shown that the specialists of learning resources and teachers have high positive views about the importance of cooperation between them to achieve the objectives of the educational process because they realize the importance of their cooperation to improve the academic achievement of the students.
From teachers' point of view, the time constraints and the huge burden placed on teachers are the most prominent barriers that limit the existence of cooperation between them and the specialists of learning resources. The specialists of learning resources, on the other hand, attribute the lack of cooperation between them and the teachers to the school administration's failure to realize the role of the specialist in the educational process.
The results of statistical tests revealed weakness in the correlation between the two samples, which means that each group is working independently from the other. The results have also stressed that the cooperation has positive impact on the academic achievement of the students.
Based on the results of the study, it can be recommended that the concerned authorities at the Ministry of Education (the department of curriculum development) incorporates library skills as a subject in the school curriculum. It is also recommended that learning resources specialists are to be given educational qualification besides their original qualification as learning resources specialists. In addition to that, the load placed on teachers needs to be reduced. Finally, students need to be given the opportunity to self-learning by minimizing the portion taught in class, utilizing class timing for searching for information that enrich the lesson and add to students' information.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف على وجهة نظر كل من أخصائيي مصادر التعلم والمعلمين في أهمية التعاون فيما بينهم لتحقيق أهداف العملية التعليمية، والتعرف على المعوقات والأسباب التي تحد من وجود تعاون بينهم، وهل للتعاون بين أخصائيي مصادر التعلم والمعلمين أثر على التحصيل الدراسي للطلبة.
اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي، حيث استخدمت الاستبانة أداة لجمع البيانات من مجتمع الدراسة الذي شمل معلمين مادة العلوم وأخصائيي مصادر التعلم بمدارس التعليم الأساسي ح ۲ بمحافظة شمال الشرقية. تمت معالجة البيانات بإعتماد برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية SPSS حيث تم اعتماد (235) استبانة شكلت مانسبته ( 52% ) من عينة المعلمين البالغة 386 معلمة، بينما بلغ عدد الاستبانات التي اعتمدت من مجتمع أخصائيي المصادر (34) استبانة شكلت ما نسبته (68% ) من المجتمع الكلي للدراسة والبالغ ( 50 ) اخصائي مصادر. وتم اختبار صدق الأداة من خلال عرضها على ستة محكمين، وتم التأكد من ثبات الأداة بحساب معامل الاتساق الداخلي ألفا كرونباخ (Alpha Cronbach) الذي بلغ ( 93% ).
كشفت النتائج عن إمتلاك كل من: اخصائيي المصادر والمعلمين الوجهات نظر إيجابية عالية حول أهمية التعاون بينهم لتحقيق أهداف العملية التعليمية، كما أن لديهم إدراك بأهمية التعاون بينهم لتحسين التحصيل الدراسي للطلاب. أظهرت النتائج أن ضيق الوقت وكثرة الأعباء الملقاة على كاهل المعلمين هي أكثر العوائق التي تحد من وجود تعاون بينهم وبين أخصائيي المصادر من وجهة نظر المعلمين بينما ومن وجهة نظر أخصائيي المصادر فعدم إدراك إدارة المدرسة لدور الأخصائي في العملية التعليمية مثل أكبر عائق في سبيل التعاون بينهم وبين المعلمين.
أوضحت نتائج الإختبارات الإحصائية ضعف الإرتباط المعنوي بين العينتين مما يعني أن كل فئة تعمل بشكل مستقل عن الأخرى. كما أكدت أن التعاون تأثير إيجابي على التحصيل الدراسي للطلبة. وفي ضوء هذه النتائج توصلت الدراسة إلى مجموعة من التوصيات من أهمها:
- ضرورة توجه الجهات التربوية العليا( دائرة إعداد المناهج ) إلى تدريس منهج التربية المكتبية ضمن المناهج الدراسية . العمل على تأهيل أخصائيي المصادر تأهية تربوية بجانب التأهيل التخصصي.
-تخفيف الأعباء الكثيرة الملقاة على كاهل المعلمين.
- محاولة إعطاء الطلبة فرصة للتعلم الذاتي وذلك بتقليل المنهج وترك- الوقت الأكبر من زمن الحصة الدراسية للبحث عن المعلومات التي تثري الدرس وتزيد من حصيلة الطلبة المعلوماتية.
اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي، حيث استخدمت الاستبانة أداة لجمع البيانات من مجتمع الدراسة الذي شمل معلمين مادة العلوم وأخصائيي مصادر التعلم بمدارس التعليم الأساسي ح ۲ بمحافظة شمال الشرقية. تمت معالجة البيانات بإعتماد برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية SPSS حيث تم اعتماد (235) استبانة شكلت مانسبته ( 52% ) من عينة المعلمين البالغة 386 معلمة، بينما بلغ عدد الاستبانات التي اعتمدت من مجتمع أخصائيي المصادر (34) استبانة شكلت ما نسبته (68% ) من المجتمع الكلي للدراسة والبالغ ( 50 ) اخصائي مصادر. وتم اختبار صدق الأداة من خلال عرضها على ستة محكمين، وتم التأكد من ثبات الأداة بحساب معامل الاتساق الداخلي ألفا كرونباخ (Alpha Cronbach) الذي بلغ ( 93% ).
كشفت النتائج عن إمتلاك كل من: اخصائيي المصادر والمعلمين الوجهات نظر إيجابية عالية حول أهمية التعاون بينهم لتحقيق أهداف العملية التعليمية، كما أن لديهم إدراك بأهمية التعاون بينهم لتحسين التحصيل الدراسي للطلاب. أظهرت النتائج أن ضيق الوقت وكثرة الأعباء الملقاة على كاهل المعلمين هي أكثر العوائق التي تحد من وجود تعاون بينهم وبين أخصائيي المصادر من وجهة نظر المعلمين بينما ومن وجهة نظر أخصائيي المصادر فعدم إدراك إدارة المدرسة لدور الأخصائي في العملية التعليمية مثل أكبر عائق في سبيل التعاون بينهم وبين المعلمين.
أوضحت نتائج الإختبارات الإحصائية ضعف الإرتباط المعنوي بين العينتين مما يعني أن كل فئة تعمل بشكل مستقل عن الأخرى. كما أكدت أن التعاون تأثير إيجابي على التحصيل الدراسي للطلبة. وفي ضوء هذه النتائج توصلت الدراسة إلى مجموعة من التوصيات من أهمها:
- ضرورة توجه الجهات التربوية العليا( دائرة إعداد المناهج ) إلى تدريس منهج التربية المكتبية ضمن المناهج الدراسية . العمل على تأهيل أخصائيي المصادر تأهية تربوية بجانب التأهيل التخصصي.
-تخفيف الأعباء الكثيرة الملقاة على كاهل المعلمين.
- محاولة إعطاء الطلبة فرصة للتعلم الذاتي وذلك بتقليل المنهج وترك- الوقت الأكبر من زمن الحصة الدراسية للبحث عن المعلومات التي تثري الدرس وتزيد من حصيلة الطلبة المعلوماتية.
Category
Theses and Dissertations