Document
أثر أنشطة صفية قائمة على الذكاء اللغوي في تنمية مهارات الفهم القرائي والاتجاه نحو القراءة لدى طلبة الصف الثالث الأساسي.
Source
رسالة ماجستير
Other titles
The Effect of classroom activities based on linguistic intelligence in developing reading comprehension skills and attitudes toward reading among third-grade students
Country
عمان
City
إبراء
Publisher
جامعة الشرقية
Gregorian
2024
Language
Arabic
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
The aim of this study is to explore the impact of "linguistic intelligence-based"
activities on the development of reading comprehension skills and the attitude
towards reading among third-grade students. To achieve the objectives of the
study, the researcher has used mixed method mode; The experimental with
semi-experimental method. The sample of the study consisted of third- grade
students at the of Al Mawada Basic School (3-4) which located in Ibra, NorthEast governorate. 56 students were divided into two groups, the experimental
group consists of 28 students which activities based on linguistic intelligence
were applied on them. The another 28 students were as the control group; they
were taught using the traditional teaching methods. In order to measure the
research variables, the Reading Understanding Test and the Attitude Scale were
used to measure students' attitude toward reading. The researcher used the
Statistical Package for the Social Sciences (SPSS). The results showed that there are
statistically significant differences at an indicative level (0,05≤ α) between the
average scores of the experimental and control groups in the post application
of the reading understanding test. The results also showed statistically
significant differences at an indicative level (0,05≤ α) in the measure of
students' attitude towards reading for the experimental group. The study
recommended adding linguistic intelligence questions into the curricula of the
third-grade students and conducting training courses on wording linguistic
intelligence questions for teachers and asking linguistic intelligence questions
while explaining reading lessons. The study suggested applying a similar study
to linguistic intelligence questions in subjects other than the Arabic language
Keywords: Reading understanding, Reading understanding skills, Linguistic
intelligence, Linguistic intelligence-based activities, Attitudes.
Origin
جامعة الشرقية
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة أثر أنشطة قائمة على الذكاء اللغوي في تنمية مهارارت الفهم
القرائي، والاتجاه نحو القراءة لدى طلبة الصف الثالث الأساسي ، ولتحقيق أهداف الدراسة اعتمدت
الباحثة المنهج التجريبي ذا التصميم شبه التجريبي، حيث تكونت عينة الدراسة من طلبة الصف الثالث
الأساسي بمدرسة المودة للتعليم الأساسي)4-3( بولاية إبراء بمحافظة شمال الشرقية، والبالغ عددهم
ُ )56( طالبا وطالبة،
وأظهرت النتائج أن هناك فروقا ذات داللة إحصائية عند
مستوى داللة )0,05≤ α )بين متوسطي درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي
لاختبار الفهم القرائي لصالح المجموععة التجريبية، و أظهرت النتائج كذلك وجود فروق ذات دلالة
إحصائية عند مسعتوى داللة)0,05≤ α )في مقياس اتجاهات الطلبة نحو القراءة لصالح المجموعة
التجريبية. وأوصت الدراسة باضافة أسئلة الذكاء اللغوي في كتب الحلقة الأولى.
القرائي، والاتجاه نحو القراءة لدى طلبة الصف الثالث الأساسي ، ولتحقيق أهداف الدراسة اعتمدت
الباحثة المنهج التجريبي ذا التصميم شبه التجريبي، حيث تكونت عينة الدراسة من طلبة الصف الثالث
الأساسي بمدرسة المودة للتعليم الأساسي)4-3( بولاية إبراء بمحافظة شمال الشرقية، والبالغ عددهم
ُ )56( طالبا وطالبة،
وأظهرت النتائج أن هناك فروقا ذات داللة إحصائية عند
مستوى داللة )0,05≤ α )بين متوسطي درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي
لاختبار الفهم القرائي لصالح المجموععة التجريبية، و أظهرت النتائج كذلك وجود فروق ذات دلالة
إحصائية عند مسعتوى داللة)0,05≤ α )في مقياس اتجاهات الطلبة نحو القراءة لصالح المجموعة
التجريبية. وأوصت الدراسة باضافة أسئلة الذكاء اللغوي في كتب الحلقة الأولى.
Category
Theses and Dissertations