Document
مدى توافر مستويات الفهم القرائي في الأنشطة التقويمية في كتاب اللغة العربية للصف الخامس في سلطنة عمان.
Identifier
DOI: 10.26389/AJSRP.J051021
Contributors
السعدية, شيخة بنت مسعود., Author
Other titles
The Extent of Availability of Reading Comprehension Levels in Assessment Activities in the Fifth Grade Arabic Language Textbook in the Sultanate of Oman
Publisher
مجلة العلوم التربوية والنفسية.
Gregorian
2022-04
Language
Arabic
English abstract
The study aimed at preparing a list of reading comprehension skills that are suitable for fifth-grade students. Moreover, it aimed at revealing the extent of availability of reading comprehension levels in the Arabic language textbook (my beautiful language reading skills) for the fifth grade in the Sultanate of Oman. The researchers used the descriptive approach based on content analysis. The first aim was reached by studying previous studies and preparing a list of reading comprehension skills in six levels: literal comprehension, appreciative comprehension, inferential comprehension, applied comprehension, critical comprehension and creative comprehension students of fifth grade students. While the second objective was achieved by analyzing the sample of the study (372) activities in the first part and the second part. The study introduced several results, including a list of 43 skills distributed at the six reading comprehension levels suitable for fifth-grade students. The book included 38 skills out of a total of 43 reading comprehension skills included in the study instrument. The availability of the six levels of reading comprehension skills rates is varied. The highest is the inferential comprehension 36.74%, followed by a literal comprehension level of 25.98%, followed by a practical comprehension level of 16.01%, followed by a creative comprehension level of 11.54% followed by a critical comprehension level of 5.24%, then a level of comprehension 4.46%.The study had several recommendations, including determining the actual rates of reading comprehension skills that should be available in the studying activities while developing the book and enriching the book with assessment in the skills that the study showed in the six levels.
Sponsorship
جامعة صُحار ووزارة التربية والتعليم
Description
مدى توافر مستويات الفهم القرائي في الأنشطة التقويمية في كتاب اللغة العربية للصف الخامس في سلطنة عمان
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى إعداد قائمة بمهارات الفهم القرائي المناسبة لطلبة الصف الخامس، كما هدفت إلى الكشف عن مدى توافر مستويات الفهم القرائي في كتاب اللغة العربية (لغتي الجميلة مهاراتي في القراءة) للصف الخامس الأساسي في سلطنة عمان، وقد اتبعت الدراسة المنهج الوصفي القائم على تحليل المحتوى، وتمت الإجابة عن السؤال الأول من خلال دراسة الأدبيات والدراسات السابقة التي تناولت موضوع الدراسة، وإعداد قائمة بمهارات الفهم القرائي في المستويات الستة: الفهم المباشر، والفهم التذوقي، والفهم الاستنتاجي، والفهم التطبيقي، والفهم النقدي، والفهم الإبداعي المناسبة لطلبة الصف الخامس الأساسي، وقياس صدقها وثباتها، ثم تطبيق الأداة في صورتها النهائية لتحليل عينة الدراسة البالغة (372) نشاطا في الجزأين الأول والثاني للإجابة عن السؤال الثاني. وقد خرجت الدراسة بمجموعة من النتائج منها: إعداد قائمة بمهارات الفهم القرائي المناسبة لطلبة الصف الخامس تتضمن (43) مهارة موزعة على مستويات الفهم القرائي الستة، تضمن الكتاب (38) مهارة من إجمالي (43) مهارة من مهارات الفهم القرائي اشتملت عليها أداة الدراسة، وكانت نسب تضمين الأنشطة التقويمية للمستويات الستة متفاوتة، إذ بلغت أعلاها في مستوى الفهم الاستنتاجي 36.74%، تلاها مستوى الفهم المباشر 25.98%، تلاها مستوى الفهم التطبيقي 16.01%، تلاها مستوى الفهم الإبداعي 11.54%، تلاها مستوى الفهم النقدي 5.24%، ثم مستوى الفهم التذوقي 4.46%. وقد أوصت الدراسة بمجموعة من التوصيات منها: تحديد النسب الفعلية لمستويات الفهم القرائي التي ينبغي توافرها في الأنشطة التقويمية عند تطوير الكتاب، وإثراء الكتاب بأنشطة تقويمية في المهارات المنعدمة والمنخفضة التي أظهرتها الدراسة في المستويات الستة.
Category
Journal articles