Document
نسبة توافر مهارات القرن الحادي والعشرين في أنشطة دروس القراءة في كتابي لغتي الجمیلة للصفین الخامس والسادس الأساسیین بسلطنة ُعمان.
Other titles
Availability of twenty-first century skills in reading lessons activities in my beautiful Language for the fifth and sixth primary grades in the Sultanate of Oman
Publisher
جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2022
Language
Arabic
Subject
English abstract
The current study aimed to find out the percentage of availability of Twenty First Century skills in reading lessons activities in my book My beautiful
language for the fifth and sixth grades in the Sultanate of Oman. To achieve this,
the researcher used the descriptive approach, and prepared a list of skills of the
XXI century, consisting of (26) an indicator of sub-skills, and a content analysis
card. The study population consisted of (499) activities of language skills lessons
in "I love my beautiful language" books for the fifth and sixth. The study found
that learning and innovation skills are the most available skills of the Twenty First Century in the activities of reading lessons for the fifth and sixth grades of
the basic education, followed by career and life skills, then digital culture skills.
There are no significant differences between the percentages of all the main skills
of the Twenty-First Century in the activities of reading lessons for the fifth and
sixth grades of the basic. The study came out with several recommendations, the
most important of which are the development of the activities of the book "My
beautiful language" for the fifth and sixth grades, which leads to addressing the
shortcomings in the inclusion of some skills of the Twenty-First Century, which
were clarified by the results of this study, especially the skills of Digital Culture,
and the skills of profession and life.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة نسبة توافر مهارات القرن الحادي والعشرين في أنشطة دروس القراءة في كتابي لغتي الجميلة
للصفين الخامس والسادس في سلطنة عمان. ولتحقيق هذا، استخدمت الباحثة المنهج الوصفي، وأعد قائمة بمهارات الباحث
القرن الحادي والعشرون، يتكون من (26) مؤشراً للمهارات الفرعية، وتحليل المحتوى
بطاقة. تكون مجتمع الدراسة من (499) نشاطاً لدروس المهارات اللغوية
في كتب " كتابي لغتي الجميلة " للصف الخامس والسادس. وجدت الدراسة
أن مهارات التعلم والابتكار هي أكثر مهارات القرن الحادي والعشرين المتوفرة في أنشطة دروس القراءة للصفين الخامس والسادس
التعليم الأساسي، يليه المهارات المهنية والحياتية، ثم مهارات الثقافة الرقمية.
لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين النسب المئوية لجميع المهارات الرئيسية
القرن الحادي والعشرين في أنشطة دروس القراءة للصف الخامس و
الصف السادس الأساسي. وقد خرجت الدراسة بعدة توصيات أهمها
وأهمها تطوير أنشطة كتاب " كتابي لغتي الجميلة " للصفين الخامس والسادس مما يؤدي إلى معالجة
القصور في تضمين بعض مهارات القرن الحادي والعشرين والتي
وقد أوضحت نتائج هذه الدراسة وخاصة مهارات الثقافة الرقمية،
ومهارات المهنة والحياة.
للصفين الخامس والسادس في سلطنة عمان. ولتحقيق هذا، استخدمت الباحثة المنهج الوصفي، وأعد قائمة بمهارات الباحث
القرن الحادي والعشرون، يتكون من (26) مؤشراً للمهارات الفرعية، وتحليل المحتوى
بطاقة. تكون مجتمع الدراسة من (499) نشاطاً لدروس المهارات اللغوية
في كتب " كتابي لغتي الجميلة " للصف الخامس والسادس. وجدت الدراسة
أن مهارات التعلم والابتكار هي أكثر مهارات القرن الحادي والعشرين المتوفرة في أنشطة دروس القراءة للصفين الخامس والسادس
التعليم الأساسي، يليه المهارات المهنية والحياتية، ثم مهارات الثقافة الرقمية.
لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين النسب المئوية لجميع المهارات الرئيسية
القرن الحادي والعشرين في أنشطة دروس القراءة للصف الخامس و
الصف السادس الأساسي. وقد خرجت الدراسة بعدة توصيات أهمها
وأهمها تطوير أنشطة كتاب " كتابي لغتي الجميلة " للصفين الخامس والسادس مما يؤدي إلى معالجة
القصور في تضمين بعض مهارات القرن الحادي والعشرين والتي
وقد أوضحت نتائج هذه الدراسة وخاصة مهارات الثقافة الرقمية،
ومهارات المهنة والحياة.
Category
Theses and Dissertations