Document
أثر استخدام المنصة التعليمية Easyclass في تنمية مهارات التعلم الذاتي و تحصيل مادة الأحياء لدى طالبات الصف الحادي عشر
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2018
Language
Arabic
English abstract
This study aimed to investigate the effect of using the Easyclass platform in the development of self-learning skills and the achievement of biology. The study sample consisted of 67 female students from the 11th grade in North Batinah Governorate. (33 of them representing control group whereas the experimental group was represented by 34 students). In order to achieve the objectives of the study, a teaching guide how to use the Easyclass platform was designed. The researcher also prepared a self-learning skills scale consisting from 18 items and an achievement test. Both validity and reliability were calculated. Results revealed a statistically significant difference at the level of (0,05 = a) between the mean scores of the experimental group and the control on the self-learning skills scale in favor of the experimental group, and there was a statistically significant difference at the level of (0.05 = a) between the control and experimental groups in the achievement test in favor of the experimental group. Finally, the researcher drew few suggesting and recommendation: Encourage teachers to use educational platforms, hold training workshops for teachers to enable them to use these platforms, and conduct similar studies on another platform.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة شبه التجريبية إلى استقصاء أثر استخدام منصة إيزي كلاس (Easyclass) في تنمية مهارات التعلم الذاتي، وتحصيل مادة الأحياء، وقد تم تطبيق الدراسة على (67) طالبة من طالبات الصف الحادي عشر بمحافظة شمال الباطنة، وقد مثلت (34) طالبة المجموعة التجريبية و(33) طالبة المجموعة الضابطة، ولتحقيق أهداف الدراسة تم فتح غرفة للمناقشات على منصة (Easyclass)، وأعدت الباحثة دلية لاستخدام المنصة، ودليلا آخر للمعلم، ومقياس لمهارات التعلم الذاتي مقتبس من الدراسات السابقة، وقد تضمن المقياس (18) عبارة قسمت على أربعة محاور، ومقياس لمهام التعلم الذاتي من إعداد الباحثة، واختبار تحصيلي، وتم التحقق من صدق وثبات أدوات الدراسة. وأشارت نتائج الدراسة لوجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة ( 05 . 0 = a) بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية والضابطة على مقياس مهارات التعلم الذاتي لصالح المجموعة التجريبية، كما أشارت لوجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (05 . 0 = a) بين متوسطي المجموعتين الضابطة والتجريبية في اختبار التحصيل الدراسي لصالح المجموعة التجريبية. وتوصي هذه الدراسة بتشجيع المعلمين على استخدام المنصات التعليمية، و عقد ورش تدريبية للمعلمين لتمكينهم من استخدام هذه المنصات واجراء دراسات مماثلة على منصات أخرى.
Category
Theses and Dissertations